torsdag 31 mars 2011

Rödvin och pungskav

Det bjöds på fartträning på Velodromen idag, och jag var där och köttade. Det jobbiga med att köra snabbt som fan så sent på kvällen (1900-2030) är för det första att man lätt får pungskav. Vilket inte är så skönt. Men det värsta är dock när man ska lägga sig. Första minuten är det skönt och man njuter att få lägga sig trött i sängen. Men efter den minuten händer något, allt vänder och hjärnan börjar gå på högvarv. Vilket gör det väldigt svårt att somna och sen också sova djupt.

Ett botemedel som jag fick höra i stereo idag var Rödvin och Magnesiumtablett. Synd bara att jag endast har Rom hemma nu, och av det blir jag bara "i gasen" på. Men det är en bra lösning som jag kommer att applicera vid de dagar jag tränar sent.

Uppkomsten av pungskav behöver jag dock tips på. Anyone?

onsdag 30 mars 2011

Jungfrubergets TräningsTävlingsSerie!


Snart har snön släppt sitt grepp om Jungfruberget och då startar vi med träningstävlingsserien. Min förhoppning är att vi kan sätta ihop ett enkelt poängsystem och hålla igång en liten serie. Till att börja med får det bli en Elit-klass och en Senior-klass. Vad sägs om att ettan får det antal poäng som det finns startande i han eller hennes klass? Startar det 9 så får ettan 9p, tvåan 8p, trean 7p osv? Funkar det?

Vad säger ni om att starta vid 11 på lördagar? På så sätt kan också långväga gäster hinna dit.

Ni kan följa träningstävlingsserien på Facebook, där dess officiella sida finns klicka bara här: Jungfrubergets TräningsTävlingsSerie

tisdag 29 mars 2011

Nytt på bloggen!

Hej kära läsare! Nu har jag lagt till ett par "Gadgets" som gör min blogg än mer intressant. Första gadgeten är "Populära inlägg" som listar mina 10 populäraste inlägg i följd.

Den andra gadgeten är för er som vill följa min blogg lite enklare, och då genom att få ett mail när jag uppdaterar. Ni hittar denna möjlighet i högerspalten (över nyss nämnda Gadget) och då anger ni bara mailadressen ni vill ha uppdateringen till.

Hoppas det ger er något.

Annars är allt som vanligt på tisdagarna. Jag är trött efter dagens velodromträning och spenderar kvällen till att leta efter en bra digital systemkamera. Det är dags för lite bättre bilder nu.

Jag tror jag flyttar till england...

måndag 28 mars 2011

Tack ska jag ha

Kom ett paket till jobbet idag från CX-gruppen, i vilken jag sitter med i. Och de tackade för jobbets engagemang. Så tack ska jag ha. Mycket vänligt med ett tackbrev och en snygg ledartröja med fina autografer på. Samt en CDskiva men något roligt material på. Ska sätta mig och se vad vi i gruppen fått ned på den skivan. Måste ju passa på då det inte är ofta som man får tack av sig själv. Tack ni andra i gruppen också för denna fina present.

söndag 27 mars 2011

Sportlife blev just än trevligare

Nu finns jag också på Sportlife, välkomna till Faluns trevligaste gym!

lördag 26 mars 2011

Lördagsfilm "Episk njutning"


Säga vad man vill om Amerikanarna, de må vara galna och egocentriska. Men jävlar vilken natur de har, och det är roligt att vissa av dessa jänkare kan göra bra reklamfilmer för en gångskull.

Denna filmen fick mig att vilja cykla landsväg, och det är hittills den enda reklamfilmen som fått mig att vilja det. Annars är det bara tävlingen Paris - Roubaix som har framkallat den där sugande känslan av att direkt vilja kasta sig ut på vägarna.

Tack och lov att det är extra mörkt just nu, Earth hour är det visst och tack och lov har Mac:en bra med batteritid. Kom också ihåg att ställa fram klockan till i morgon; sommartid here we come!

Ståndaktig humor i Rättvik

I sista rondellen mot Mora eller första in i Rättvik från Mora står denna ståndaktiga figur. Den har slaknat lite sen i morse dock men den är fortfarande viril. Inne på klassiska Fricks Konditori, där jag var tvungen att fylla på med lite kaffe och bombmurkla, var denna skulptur ett hett ämne. Alla verkade dock tycka om den. Inte så konstigt kanske?

När ska vi bli så frispråkliga i Falun tro?

Curlingpappa?

Jag ska ju snart bli pappa så jag tänkte testa på det där med att curla, så jag vet vad det handlar om sen...

Det gäller ju att vara förberedd så jag gör rätt. Så jag tog 10 stenar och åkte till Mora. Sedan släpade jag ut stenarna på isen och målade upp en bana. Shit vad tunga de där stenarna var, fick sätta ned dem tre gånger på de 400m som jag gick...

Sedan började jag curla. Men det var inte så märkvärdigt och med allt jobb innan så är det fan inte värt att vara en curlingpappa. Men nu vet jag vad det handlar om i alla fall. Så jag håller mig till att vara en cykelpappa istället. Det är lite mer hippt och passar nog mig bättre. Glassa runt på en fixie och fika, allt det där är jag ju nästan proffs på nu.

Eller vad tror ni?

fredag 25 mars 2011

Veckans cykel

Denna vecka får det faktiskt bli två cyklar, de är inte lika varandra men används på "lika sätt". Två för mig speciella cyklar. Den första är den mycket omtalade Paragon byggd av Christopher Robin. En cykel byggd efter, och som en hyllning till, Graeme Obrees mycket speciella Old Faithfull. Jag fick äntligen se den live i torsdags, men tyvärr så hade det uppstått en vass skarv i det omodifierade framhjulet. Hjulet var konverterat från kanttråd till tub och skarven nötte hål på de känsliga tuberna.

Allt på denna hoj är custom och det jag imponeras mest av är det smala vevpartiet. Hjärtat av cykeln som allt är byggt runt. Det är tack vare det smala vevlagret som bakstagen är som de är, vevarna hade nämligen inte gått förbi om stagen suttit som normalt. Det är också vevpartiet som gör cykeln så otroligt areo. Det tillsammans med den mycket, när den kom, speciella sittställningen ger en väldigt stor areodynamisk fördel. Så stor att UCI förbjöd Obrees cykel. Men på vår Velodrom i Falun kan man sätta tider vid sidan av UCI, den så kallade areo-timmen.

Bilder:

Den coolaste klingan ever, tillverkad av Experimental Prototype så klart.

Tight som bara den, det går knappt in en enkrona mellan kedja och ram. Men inget skav där inte. Styv ram med andra ord.

Och jäkligt smalt vevparti. Sjukt smalt till och med.
Läs mer om cykeln här:
Happymtb.org och Fixedgear.se

Den andra cykeln är Canyons första och så vackra velodromcykel, UCI godkänd är den också. Och nu är det klart att den kommer till Falun nästa vecka (om jag har tur med fraktbolagen). Jag ska testa och köra med detta monster på velodromen. Och ni är hjärtligt välkomna att testa den där också. Det finns inte så mycket mer att skriva om den annat att den är vacker:


torsdag 24 mars 2011

Det sprack

Här är en bild ett varv innan däcket small igen. Det verkar vara något problem med fälgen som ger punktering. Så det blir hem och slipa lite för Robin. Sen får det bli ett försök till. Bättre lycka nästa gång!

Ett litet bakslag för timrekordet

Punka fram efter några varv. Så nu åker ny tub på och Christopher Robin tror på att den sitter som den ska. Vi också....

onsdag 23 mars 2011

En världskändis besöker Velodromen i morgon. Inte missa!


Nu på torsdag (24/3) har vi en världskändis på besök på lunchpasset 11.30-13.00. Kom och titta och kläm.
Ja det är alltså cykeln "Paragon" som är på besök med sin skapare hos oss på Velodromen. Cykelns ägare Christopher Robin planerar även på att försöka sig på att ta vårat areo-timrekord. Vilket nu lyder 41882,61m och innehas av Marcus Ottosson. Välkomna till oss!

En cyklists bästa vårtecken

Sopade cykelbanor. Åhhhh så härligt! Våren har kommit till Falun idag!

tisdag 22 mars 2011

Tränat Velodrom FTW

Bilden har inget med inlägget att göra, det var bara en cool klinga som satt på Bradlay Wiggings cykel under Milan - San Remo. Rätt fett oval och hyffsat custom också. Ni vet väl att vi på Experimental Prototype kan göra sådana? Hur som över till träningen:

Passade på att träna lite velodrom igen för att få snurr på kroppen. Och det verkar onekligen som min väldigt sporadiska och högst oplanerade planering har slagit väl ut. För idag kändes det bara bra i hela kroppen, bra tryck på pedalerna helt enkelt.

Jag har börjat smygträna lite ända sedan januari och planen har varit att köra korta och hårda intervaller med rätt mycket vila mellan. Detta för att smyga igång uthålligheten utan att behöva gneta allt för mycket timmar. Men mest för att det är sådan träning jag gillar för att jag är bra på den, och då blir den av också. Mellan dessa pass har jag även haft förmånen att ha lugna återhämtningspass i form av Bancertifieringskurser.

Jag har kört när jag har kunnat i veckan helt enkelt och på lördagarna eller söndagarna har det blivit kurser och petande på pedalerna. Allt eftersom tiden har gått så har jag förlängt intervallerna och fått upp uthålligheten mer och mer. Idag kändes det till exempel helt ok att damma de sista två minuterna med en varvtid runt 15sek/varv (om jag inte hörde fel) på de två 8orna vi körde. Det är alltså typ 45km/h. Sedan råkade jag också damma hem en seger i elimineringen, fast där hade jag bara tur av att kunna ligga bakom lokomotiven Runkrans och Plyhm. Kändes som ett riktigt Protour uppdrag där faktiskt. Kul kul och på torsdag kanske jag passar på igen och kör lite snabbträning just på Velodromen.

Jobbigt och roligt på samma gång

Igår hade jag en minst sagt blandad dag. Jag sov bra länge vilket gjorde att jag var trött mest hela dagen. Men det måste man få vara ibland och det gäller ju att passa på nu liksom... När jag väl öppnade ögonen och slog på datorn så fick jag dock ett tråkigt besked. Ett sökt jobb som jag fått avslag på. Så det var tråkigt.

Men senare under dagen så ringde en ytterst trevlig kvinna upp mig och frågade om inte jag skulle jobba lite hos dem. Mitt svar lät inte dröja på sig. Så klart ville jag det. Än är inget klart men ni kan gärna gissa om ni tror er veta var jag kommer att jobba.
Som lite kuriosa så betyder detta att jag nu kommer att ha tre deltidsjobb att varva mellan; Experimental Prototype, Velodromen och det nya. Jag kommer även att jobba under sommaren med det nya jobbet och till hösten blir det väldigt spännande och se vad som händer med både den tjänsten och den jag har på Velodromen.

På Velodromen är det sagt att vi ska hålla på tills "säsongen är slut", så cykla på där så länge ni kan nu. Sedan skall vi ha ett "junimöte" där Yrkes Akademin ska gå igenom lokalen och organisationen. Sedan får vi alla tre som är där som instruktörer se vad som gäller inför framtiden. Men vi får med största sannolikhet vara kvar under hösten också. YA ska satsa hårt på att fixa till interiören i Velodromen under sommaren. Men de har också stora ambitioner till hösten vilket förhoppningsvis genererar en ännu mer öppen Velodrom för ännu fler åkare.

På det jobbet där jag kommer att börja deltidsjobba nu snart så ser de också starkt fram emot hösten, då de också ska satsa hårt och sköter jag mig så är jag övertygad om att jag blir kvar där också.

Det ser alltså ljust ut till hösten och nu under våren och sommaren så kommer jag i alla fall att sitta med två eller tre deltidstjänster. Det är lite så jag jobbar.

söndag 20 mars 2011

Nytt timrekord på Velodromen

Timrekordet för Areo-cykel lyder nu 41882,61m (snittvarvtid: 16,34sek). Satt av Marcus Ottosson På en Fuji Trac Pro med tempostyre, PRO disc bak, 404 zipp fram och 48x15 i utväxling. Utan tempohjälm dock.

Snart nytt Tim-rekord på YA-Arena

Marcus Ottosson är på väg att slå det nuvarande rekordet på 40031,4m. Prognosen säger 41443,54m.
Nu är det bara 30minuter kvar...

lördag 19 mars 2011

Lördagsfilm "Konstnärligt fångad cykling x2"

Ni känner ju mig, eller så lär ni känna mig lite mer nu. Jag gillar konstnärligt och artistiskt fångade filmer av cykling. Jag gillar udda vinklar och härliga klipp-lösningar. Speciellt om man lyckas fånga känslan i cyklingen tillsammans med lite skön musik.

Nedan har ni, enligt mig, två sjukt sköna rullar som spretar åt var sitt håll. Den översta kittlar mer mot naturupplevelsen och även coola feta tricks (ja snygga sådana då). Den under vänder på det hela och kör svartvitt och fångar känslan av svett och lycra på ett coolt sätt istället. Jag gillar båda skarpt och tycker att de funkar bra tillsammans då de förmedlar samma känsla; cykelglädje.



fredag 18 mars 2011

Veckans cykel

Nu ni kära läsare ska ni få något att dreggla över. Clenare MTB får man leta efter, i alla fall om man ser till frihjulsMTB. Det som är extra coolt på denna cykel är hur byggaren; English Cycles har löst det med intern kabeldragning för skivbromsarna. Men också den smutta kombo-lösningen av att ha styra, styrstam och styrrör i ett. Styret dras åt nere på gaffeln. Rätt skön lösning också, för vem har inte repat upp knäna på styrstamsbultarna förut?

Jag är nog faktiskt mer kär i denna veckas cykel än den sveitz-röda crossen från Ritchey som jag publicerade här för några veckor sen. Nu låter jag bilderna prata för sig själva:







Swedish frukost continental style

Jag försöker lära velodromåkarna att äta en riktig frukost. Självklart med en slät kopp svart kaffe till. Swedish style.

torsdag 17 mars 2011

Det finns inget mer att säga...


Jag körde Dala Cupen Matchsprint idag och gjorde 13.60 på flygande, katastrof dåligt. Och det kändes under hela varvet, hade massa att ge på rakorna = inte bra. Så jag hamnade sämst till och fick möta David Mayer som hade bäst tid. Men då hade plötsligt benen vaknat och jag gav David en match som avgjordes på decimetern, till hans fördel dock.

Så det fick bli B-kval för mig och nästa match gick jag mot Peter Snell. I den matchen klockade jag 12.30 på sista varvet med start på raksträckan (innan utgången på sista varvet) och då utan hjälp av banans höjd. Det är alltså bara 10 hundradelar från mitt personliga rekord på flygande då jag hade hjälp av hela banans fallhöjd. K-a-t-a-s-t-r-o-f. Men kul var det och jag vann tillslut B-finalen som jag körde mot Niclas Brus.

Så... Shut up legs

Laddar väl för Matchsprint

Kämpa satan!

Fabian Cancellaras hemliga hjälpmedel avslöjat

Enligt flera medier så har det nu kommit fram att Fabian Cancellara kan ha använt sig av ett revolutionerande vevlager under flera viktiga tävlingar. Det spekulerades ett tag att han använt sig av elmotor, men de ryktena dementerades rätt snabbt. Men nu kommer det nya rykten om att han istället använde sig av ett vevlager som, enligt uppfinnaren, har minskat friktionen med 95%. Vilket är otroligt mycket.

Ni kan läsa mer om det hos Proffsklungan och även den Belgiska tidningen La Dernière Heure.
Nedan kan ni även se två exempel på hur lätt vevlagret rullar. Och det rullar extremt mycket lättare än vad mina lager gjort. De har inte ens varit i närheten av detta rull. Nu är bara frågan om det är en väldigt lyckad PR-kupp eller inte. Om inte så är frågan om vad de kostar. Mer information om lagrerna finner ni på denna; hemsida. Där kan ni förövrigt se killen bakom produkten bredvid ett par Cervelos och även med en CSC keps på huvudet...


onsdag 16 mars 2011

Det finns inget bättre än trasiga muskelfibrer


Jag öppnade som vanligt för morgonträningen på velodromen idag. Eftersom att jag höll i träningen själv så tränade jag ju inte på passet. Men efter passet hade jag ett gapande ledigt hål i dagens schema. Så jag svidade om till träningskläderna och gjorde några ryck på gymet. I och med att jag var med på spurtträning och eliminering igår på banan med Cykel & Fjäll så hade benen fått sitt.

Så det blev fokus på överkroppen på gymet. Två magövningar, en ryggövning och sedan klämde jag till med bänkpress 4x10 på ynka 40kg samt en axelövning med hantlar på löjliga 12,5kg styck även där 4x10rep. Men det räckte för att få sån där skön molande och trött känsla av söndertrasade muskelfibrer. Så nu sitter jag här med tunga armar och ett fånigt leende pillandes på tangentbordet. Tänk vad lite träning kan göra...

Morgonfika är den bästa fikan

Vanligtvis brukar jag äta frukost efter morgonpasset på Velodromen 7.00-8.30. Men idag var jag bara för hungrig så det fick bli en morgonbulle till kaffet.

tisdag 15 mars 2011

Det kom ett paket, och det var




Grymma vajrar och höljen från Gore Ride On Cable Systems. Något som jag velat testa länge och nu fick jag förmånen att testa både ett helslutet system (Sealed Low Friction System), som jag kommer att ha på Ninern. Men även ett semi-slutet (Proffesional System) system som jag ska montera på crossen. Det senare är vitt och fint och kommer att lyfta crossen till nya höjder även när det gäller estetiken och inte bara i växlingar/bromsningar. Detta system använder sig även alla Pro Tour lag som kör med Sram. Så nu kommer jag bli lite proffsig också.

Mestadels har jag kört med Shimanos höljen och varjar samt ett antal sämre budget varianter som håller i en vecka. Det ska bli intressant att se om Gore håller vad de lovar när det gäller livslängd.

Detta är alltså även uppgradering nummer två till Ninern, ett helslutet system som jag kommer att testa fullt ut. Jag har inte riktigt beslutat hur jag kommer att testa detta dock. Antingen kör jag standardkablarna tills de tar slut och byter till Gore eller så gör jag tvärt om och noterar livslängd i mil. Ett annat alternativ är att växla mellan de olika systemen med ett antal mil åt gången. Ex: 20mil på Gore och 20mil på Standard sedan om igen osv.

Vad tycker ni läsare, hur ska jag testa detta bäst?

Det kom ett paket

Gissa innehållet!

måndag 14 mars 2011

Det är halt nu.. och annat gnäll.

Jösses amalia vad halt det är ute.. Och självklart är alla vägar som är avsedda för gång och cykeltrafik väldigt dåligt underhållna. Alla bilvägar är snustorra och fina för där har insatserna med att få bort is och vatten varit stora. Vilket jag tycker är väldigt konstigt. Bilar har ju liksom inte så svårt att komma fram genom is och vatten. Isrivning av gator har frekvent pågått ett tag nu men alla gång och cykelbanor har blivit utan. På sin höjd har det lagts ut lite grus över isen, vasst grus som ger punktering dessutom...

Utan bilen stannar Falun verkar det som. För det är där insatsen sker, bilen ska fram. Och det är säkert lika i flera andra städer runt om i Sverige. Pinsamt säger jag. För man klarar sig utan bilen i en stad som Falun, och fler skulle säkert cykla om cykelbanorna underhölls och blev säkrare.

Men det är ju status att ha en bil och när man ska barn är det tydligen ett måste. Folk tittar lite konstigt på mig/oss när jag säger att vi inte har någon bil. Tydligen så måste man skaffa minibuss när man skaffar barn. Och så ska man helst bo i en flerplansvilla också. För den lilla bebisen tar ju så stor plats...

Tänk vad lite dåligt underhållna cykelbanor kan göra med mig...

lördag 12 mars 2011

Lördagsfilm "CX-röj!"

Eftersom att jag vet att ni inte orkar titta på Melodifestivalen och bara dör efter något att vila era törstande ögon på, så levererar jag som vanligt en lördagsfilm:


Sjukt jobbig film faktiskt. Den ger mig sånt jävla sug efter att susa snabbt genom skogen med min CX. Vad tycker ni?

fredag 11 mars 2011

På väg hem...



Efter en lång jobbdag. Gick upp 6, var på jobbet halv 7 och sen dess har det gått i 110. Mummsigt.

torsdag 10 mars 2011

Dagens fulmek

Livstrongband funkar runt foten också tydligen.

Veckans cykel

Låt mig presentera: The Broadsider!






Den är så cool att den till och med har en egen serietidning. Inte illa. Och om ni tycker er känna igen cykeln lite så är det för att den kommer från designkillarna på Trek. För ett tag sedan hade de en cykel som de kallade 69er. Ett roligt men också provocerande sexuellt namn. Trek hade 69ern i sin modellserie och det var precis innan 29er slog ordentligt. Då kallade man 69er som den ultimata blandningen mellan 26" och 29" därav 6+9=69er. Men det slog inte. Inte så konstigt kanske då urvalet på 29tums däck, fälgar och däck var litet. Men tänk er också att behöva ha två olika stora slangar med er hela tiden... Inte så smidigt kanske.

Allt detta till trots. Den custom gjorda Broadsidern är bra cool och något som jag inte alls skulle ha emot att äga. Värsta sladdhojen liksom. Mer info om monstret HÄR.

Frukosten börjar ta slut...

Har idag sovmorgon och lite halvledigt. Ska svara på lite mail bara men annars är det lugnt. Inte som igår då jag cyklade till jobbet 06.15 för att öppna upp Velodromen för morgon träning.

De dagarna jag öppnar Velodromen så äter jag en frukost bestående av en slät kopp kaffe när jag kommer dit. Sedan dröjer det oftast till runt 9-10 innan jag äter en riktigt frukost. Det är ganska skönt faktiskt. Men igår så missade jag sedan ett mellanmål innan kvällens träningspass och blev helt förstörd. Små måltider utspritt över dagen, helst med kaffe är min melodi nu verkar det som. Jag kan ju inte riktigt äta som förr, då blir jag alldeles för fet.

Appropå fet, ikväll ska jag träna igen. Passar på då det inte är jag som håller i passen på Velodromen. Ikväll kan man om man vill, cykla ända från 17.30 till 21.00. Men då lär man ställa upp på Dala Cupen också, som går mellan 19-20. Det är "kilon" som ska köras idag, alltså 1000m eller 1km. Kärt barn har många namn...

tisdag 8 mars 2011

YA Arena och Velodromverksamheten säkrad! Yrkesakademin tar över!

Inget mer konkursbo! Nu tar Yrkesakademin över och sätter fart. Allt om det som är officiellt kan ni läsa i lokaltidningarnas webvarianter.

Dalademokraten är som vanligt mer saklig och på-läst och har det bästa reportaget, anser jag som insatt:

Men även Falu Kuriren, eller DT som de går under, lyckas med en bra artikel. Dock lite konstigt vinklad...

Det är härligt att läsa ambitionerna i Dalademokraten och det ska bli roligt att se vad som händer i lokalen nu. Än så länge vet jag inte mer än det som står i tidningarna och att jag är kvar och jobbar veckan ut. Men även att vi sätter ett schema för nästa vecka. Så det är alltså som vanligt fast lite roligare där inne nu. Så glatt välkomna till oss!

Redan i kväll kan ni vara där och snurra runt med mig som ledare. Klocka 18 är första passet. Välkomna!

Tränade Velodrom... igen


Två dagar i rad. Måste vara något slags rekord för mig. Jag höll i lunchträningen idag men herrarna som var där ville ta det lugnt och helst sitta bakom någon. Så då var det väl klart att jag ställde upp.

Det blev två intervaller på 20 minuter uppe på blåa linjen i 35-41km/h. Jag längst fram hela tiden och när de båda herrarna gick ned så stannade jag kvar och höjde farten rejält under någon eller några minuter. Rätt mysigt faktiskt. Runt en mil kom vi på varje intervall också, så det var produktivt dessutom.

Det var ju även lite glädjande att träna idag. Men det tar jag i nästa inlägg om någon minut...

måndag 7 mars 2011

Tränade Velodrom

En och en kvarts timme stannade klockan på idag. Det blev ett rätt effektivt pass med en lång uppvärmning. Sedan tokös med att ta varv (15-20 sek all-out sprint till nästa grupp för er som inte är insatta). Efter det bjöds det på lite längre "ikappåkningsintervaller" och jag måste säga att jag börjar få upp farten nu. För sista intervallen blev 20minuter lång på ca 30-34km/h och under de två sista minuterna gick jag upp och stannade längst fram. Där lekte jag moped. Stadig höjning av tempot med andra ord. Slutade nog någonstans runt 45KM/h. Det var skoj.

I morgon är det dock jag som står för tränarskapet. Så välkomna då och ha lite roligt under mitt kommando!

Ni har väl inte missat?

söndag 6 mars 2011

Min arbetsplats

Här sitter jag och är tidsstudieman och militär. Ett tretimmars träningspass ska avverkas på banan och jag håller koll.
Efter passet är det Live Stream av Sunshine cup på storbild i konferensen. Bullarna är tinade...

lördag 5 mars 2011

Live Stream: Cyprus Sunshine Cup #3

Passa på att se Svenska MTB landslaget i action klockan 11.30 i morgon. Det kan bli väldigt intressant och ni kommer garanterat att se svenskarna många gånger då Emil Lindgren är taggad för revansch och Magnus Darvell har en jämn och hög form just nu. Spännande!

Så titta in på Freecaster.tv genom denna länk:
http://freecaster.tv/mountainbike/1014783/cyprus-sunshine-cup-3-amathous

För er som är på Velodromen och cyklar så kan ni se tävlingen på storbild där. Jag ska titta från vårt konferensrum nämligen. Så kom dit och titta om ni vill. BullFiket är öppet!

Lördagsfilm "Amerikanare..."

Det ska till ett par amerikanare för att komma på och få massor av folk att dyka upp på något sånt här:


Och här nedan har ni det igen fast från Helmetcam:

Klart coolt tycker jag och kanske får vi se något liknande till våren här i Sverige?

fredag 4 mars 2011

Jag bjuder på en skön stund

Ta nu och ladda upp. Sätt dig skönt, luta dig tillbaka, höj volymen eller ta på dig hörlurarna. Sedan trycker du på play och njuter av skön musik, oljud, härliga vinklar, tekniska redigeringar eller bara en skön stund till en skön rulle helt enkelt. Det är ju trots allt fredag, så unna dig en stund för dig själv.


Hoppas att du hade det skönt?

Dagens fulmek

Gissa vem som meckar

torsdag 3 mars 2011

Prologhosta... Igen.

Passade på att träna lite idag och så var jag med på Dala Cupen. Det var 4km förföljelse på schemat och jag ville dels vara bra uppvärmd men också få mer mängd i benen. Så jag var där innan och fick ihop en timme i blandat tempo från 18sek/varv till 16,5sek. Sen var det 21varv (4km) för min del som skulle betas av i högsta fart.

Men det är ju så att än har inte mitt huvud och min kropp kommit överens om att jag inte är så tränad som jag varit. Hjärnan har tävlingstempo och kroppen inte. Nu är det ju inte så att jag är dum i huvudet utan att jag har svårt att skatta min nivå. Så jag gick ut för hårt som vanligt. MEN denna gången kände jag det i tid och slog av på tempot, vilket räddade lite av tiden. Vilken jag inte ens kommer ihåg. Men det är inte så viktigt. Huvudsaken är att jag håller igång och har kul, och så är det nu.

Till och med under de två efterföljande slaktåttorna på 15sek tempo hade jag skoj. Även att jag inte klarade att hänga med. Det är kul att köra fort och det gör man i grupp på Velodromen. Jag tror jag hade ett snitt av 18sek/varvet på 4km idag. Men jag har inga problem att sitta med och gå runt på 16sek/varv i 8min. Aerodynamiken gör mycket när man är ensam på banan...

Ett plötsligt sug efter pannkakor


Mmmm... Pannkaka. Det får det bli till middag i kväll efter Dala Cupen på Velodromen.

Nedrans Tom Ritchey!


Jag bara MÅSTE ha denna ram! Kan inte sluta tänka på den. Så snälla någon som har $1.299 över. Skänk den till mig.

onsdag 2 mars 2011

Här doppas det friskt

Isen spricker upp i Faluån och det blåser ljumna vindar. Hoppas att det håller i sig för jag vill verkligen ha vår nu!

tisdag 1 mars 2011

Läcker cross

2011 NAHBS Recon: Ritchey Bicycle Components

2011 NAHBS Recon: Ritchey Bicycle Components

2011 NAHBS Recon: Ritchey Bicycle Components

2011 NAHBS Recon: Ritchey Bicycle Components

2011 NAHBS Recon: Ritchey Bicycle Components

Resten av alla coola bilder finns här. Där finns även lite kort på några retro 29er. Nedrans Ritchey nu suger det ordentligt i köptarmen.