tag:blogger.com,1999:blog-7662626497144021314.post1061681667236097302..comments2023-07-10T12:16:10.372+02:00Comments on Oscar Ekstams blogg: Att limma cross-tubdäckAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/15196720038119922228noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-7662626497144021314.post-43005374568810680212011-11-08T22:44:39.045+01:002011-11-08T22:44:39.045+01:00Dagens I-landsproblem: Om man har sån tur och kör ...Dagens I-landsproblem: Om man har sån tur och kör på SRAM så sitter den vackra texten inte på samma ledd på framhjulet utan istället lodrätt, så man får vrida huvudet åt antingen höger eller vänster håll för att få texten rätt när man sitter på cykeln. Så till den slutliga frågan, åt vilket håll ska jag vrida huvudet?<br /><br />Snurriga hälsningar från facit :)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7662626497144021314.post-36884379460136747272011-11-05T21:56:29.765+01:002011-11-05T21:56:29.765+01:00Ville bara lägga till att tuberna sitter fortfaran...Ville bara lägga till att tuberna sitter fortfarande stenhårt då jag har hört många ljudliga däck-krängningar under OnsdagsVM utan att tuberna flugit av.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/15196720038119922228noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7662626497144021314.post-81504460105569902652011-10-06T11:45:13.770+02:002011-10-06T11:45:13.770+02:00Björn: Ja jag har hört talas om den tekniken men a...Björn: Ja jag har hört talas om den tekniken men aldrig kunnat få till den pga avsaknad av både sticksåg och spännband (förstår inte heller riktigt hur man spänner upp). <br />Och en smalare bas sjunker ju bättre ned i fälgen vilket är bra för fästet. Dock så fyller även fälgbandet en funktion i fäste och rengöring; hålen täcks och det är bara att dra bort bandet för att få bort limklumparna som lätt uppstår.<br />Alla metoder är bra förutom dom dåliga ;) <br />Så tack för bidraget!Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/15196720038119922228noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7662626497144021314.post-484478477343545852011-10-05T15:41:44.551+02:002011-10-05T15:41:44.551+02:00Om man får däcket att bottna under själva limninge...Om man får däcket att bottna under själva limningen är fälgbandet lite överflödigt tycker jag. Personligen lät jag sticksågen arbeta fram två ringformade skivor. Med hjulet i press mellan dessa var det bara att pumpa upp, låta det torka och sedan köra. Skivorna får crosstuberna att temporärt ta formen av 21 mm-däck, vilka sjunker ned i botten av fälgen http://twitgoo.com/4jx9hv/img <br />Enligt en känd prylbloggare på ett svenskt månadsmagasin ska det också funka att dra ett spännband över det limmade däcket och sedan pumpa upp.Björnhttp://www.twitter.com/veloman72noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7662626497144021314.post-69627108428417670992011-09-28T11:42:38.177+02:002011-09-28T11:42:38.177+02:00Peter: Tillägg till 1an, för att tygbandet på däck...Peter: Tillägg till 1an, för att tygbandet på däcket alltid suger upp en massa lim så behöver mätta det först så inte limmet på fälgen försvinner in i däcket.<br /><br />3an håller jag verkligen med om och 2 med som Oscar skriver. :)Jonas lhttps://www.blogger.com/profile/03014423641952950255noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7662626497144021314.post-3316805223686528642011-09-27T22:36:29.801+02:002011-09-27T22:36:29.801+02:00Tille: Jag stämmer in i kören, kasta!
Jonas: Jupp ...Tille: Jag stämmer in i kören, kasta!<br />Jonas: Jupp Ambrosio e fint =) Och de e sant, Mer lim på Dugast eller FMB.<br />Anonym: Däcken satt fast i svängarna =) Det smala bandet är 17mm som mitt. Så det är ingen synvilla.<br />Peter:<br />1: Man limmar däcket och fälgen för att det ska sitta fast.<br />2: Limmade däck; dvs Tubdäck, ger bättre komfort, brutalt bättre fäste och så är det svårare att punktera. Du kan köra med extremt mycket lägre tryck i tuberna än i kanttråd och då får du alla egenskaper du vill ha.<br />3: Du vill alltid ha tub för det är; Skönare, Snabbare, Snyggare och helt enkelt det enda som fungerar när man ställer tävlingskrav på materialet. Kanttråd duger att träna på.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/15196720038119922228noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7662626497144021314.post-84484528632988369282011-09-27T14:06:43.637+02:002011-09-27T14:06:43.637+02:00Kan vi backa bandet lite...
- Varför limmar man d...Kan vi backa bandet lite... <br />- Varför limmar man däck och vad tillför detta? <br />- Vad är skillnaden mellan kanttråd och limmade däck? <br />- När vill man ha det ena eller det andra? Varför?<br /><br />/PeterAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7662626497144021314.post-14783870048810120162011-09-27T13:08:33.340+02:002011-09-27T13:08:33.340+02:00Köper man en slätare fälg som Ambrosio Crono F20 s...Köper man en slätare fälg som Ambrosio Crono F20 så slipper man fälgbandet ;) Tufotuber är ju lättare att limma än t.ex. Dugast eller FMB som suger åt sig mycket mer med. Men bra guide och fint med lödda ekerkors på hjulen :)<br /><br />Tille: Sälj allt med kanttråd och köp tub istället, så mycket bättre.Jonas lhttps://www.blogger.com/profile/03014423641952950255noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7662626497144021314.post-31458577801177897652011-09-27T12:14:29.183+02:002011-09-27T12:14:29.183+02:00Hejsan & tack för guiden! Satt tuben fast i sv...Hejsan & tack för guiden! Satt tuben fast i svängarna? Jag har ett Zefal tygfälgband som är 17 mm (enligt förpackningen). Skall montera på Reflex-fälgar också. Har du 17 mm eller finns det smalare band? När jag kollar mot min fälg ser det ut som mitt band är bredare än vad det är i dina foton men det kanske är en synvilla...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7662626497144021314.post-44824224414664621372011-09-27T11:26:47.663+02:002011-09-27T11:26:47.663+02:00Tille: Klipp sönder och kasta!Tille: Klipp sönder och kasta!Henrikhttp://oijer.blogspot.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7662626497144021314.post-89459721781044527342011-09-27T09:23:19.076+02:002011-09-27T09:23:19.076+02:00Hur gör man med kanttrådsdäck då?Hur gör man med kanttrådsdäck då?Tillehttps://www.blogger.com/profile/13874020207396094870noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7662626497144021314.post-18215409139562361772011-09-27T07:35:06.566+02:002011-09-27T07:35:06.566+02:00Härlig beskrivning!Härlig beskrivning!BwanaTommyhttps://www.blogger.com/profile/01258197865855213271noreply@blogger.com