onsdag 9 september 2009

2x9

Jag har fått några frågor och mail angående om hur jag gjort med min 2x9-setup på MTBn. Och nu när jag skrivit några mail och förklaringar så tänkte jag att det kanske är fler som vill veta men inte kommit på sig att fråga.

Så här kommer en förklaring hur jag gjort med min 2x9 setup. Jag har bifogat några bilder längre ned där ni i närbild kan se hur klingorna sitter (ber om ursäkt för det otvättade vevpartiet). De sitter med original skruvarna från XTR-vevarna. Och klingorna kommer från TA specialites, som allt oftast ligger i lager hos Cyclecomponents.com.

I och med att skruvarna för storklingan är lite för långa (de håller ju vanligtvis två klingor på plats, nu blir det bara en) så var jag tvungen att lägga en bricka mellan skruv och vevparti för att få rätt avstånd. 42klingan sitter där mellanklingan sitter vanligtvis. 28klingan sitter där lilla klingan sitter vanligtvis. Men även här var jag tvungen att lägga in en bricka, och nu mot vevpartiet så att 28klingan kommer ut en bit från vevpartiet så att växlingen blir korrekt.

När ni ställer in framväxeln sedan så rekommenderar jag att ni ställer in den så att det blir ett steg över utåt, mot platsen där stora klingan vanligtvis sitter. Och spärra då växeln så att det inte går att växla över kedjan. Jag upplevde att växlingen blev bättre då än att man justerar så att det är en extra växling "inåt" mot ramen.

Brickorna jag använt är Clas Olhsons rostfria, de kommer bara i en storlek och tyvärr kommer jag inte ihåg hur tjocka de är. Uppskattningsvis är de ca 1,5mm tjocka (mätt med vanligt måttband). Hoppas att ni förstod förklaringen och får till det bra.

Grafisk förklaring:

6 kommentarer:

  1. Hej,
    Blir inte kedjelinjen fel om du ligger och kör mycket på 28-klingan?

    mvh Robban

    SvaraRadera
  2. Nix den blir om annat bättre. I och med att 28an används mest när det är brant och då ligger man ju ändå på de lätta växlarna bak. Och på 28an ligger jag inte så ofta och kör på heller.

    Det bästa med att flytta in stora klingan och gå ned några tänder i storlek är att man får ett bättre register och kedjelinjen blir väldigt bra på just mellanklingans plats.

    SvaraRadera
  3. Spännande !! Jag håller på att göra precis samma sak !

    -Skogling

    SvaraRadera
  4. Nice!
    Lycka till då! Du kommer inte att bli besviken, det gör stor skillnad. Både i slitage och växelregister.

    SvaraRadera
  5. Ser ut som att du har satt brickorna mellan spindeln och lilla kransen, då blir ju avståndet i sidled c:a 1.5mm mer än vad det ska vara.

    Har du inga problem med chainstay eller något annat då?

    SvaraRadera
  6. Stämmer, det var för att skapa rätt avstånd mellan klingorna så att kedjan inte skulle klämmas.
    Och nej jag hade inga problem med chainstay. Bara att tuta och köra

    SvaraRadera