onsdag 13 januari 2010

Vintercross i Surhuisterveen


Dagens kalla depå.

Sådärja nu har vi kommit hem efter en dags krossande. Efter den grymma frukosten slappade vi ett tag på hotellet då det bara var en halvtimmes resa till tävlingen. Jag gick in på hotellet igår som en riktig stekare, med fina jeansen, den nya grymma koftan och härligt hår. När jag sedan bytt om till meck-kläderna kändes det som att jag blivit en uteliggare med mina trasiga jeans och håret som stod rätt ut åt alla håll och kanter. In som en kung ut som en uteliggare.

Väl framme i tävlingsbyn körde vi lite fel och hamnade i en återvändsgränd där det inte gick att vända. Men Kalasbussen är grym, så det var bara att backa och tugga lite snö.

Sedan hittade vi lätt till tävlingen, som var den hittills minsta tävlingen grabbarna har ställt upp i. Det var gratis inträde och runt 45-50 startande. Men några stora stjärnor var där och trotsade kylan och snön. Ja det ganska mycket snö på plats, 75 cm sa en av kommissarierna. Men jag tror mer på 30-40 cm. Så Magnus ville köra helt med Tufos Dry plus (diamantmönster) på cykel 2. Mattias körde helt med Tufos Primus. De körde med 1,5 bar i däcken när de gav sig ut på ett testvarv. Och när de kom tillbaka beslutade Magnus sig för att köra på cykel 2 som den var, då den har bättre bromsar. Mattias valde sin förstacykel som är lite lättare och han körde med Primusdäck.

Jag var allt-i-allo idag igen och nu har jag rutin på det också. Med mig till starten har jag de två resterande cyklarna och en dubbel hjulväska på ryggen. I vilken det ligger en plastpåse till överdragskläderna, en diskborste, en tvättsvamp, två trasor, en kedja, 5-56 och Shimano Wet lube. I mina fickor ligger; Ett multiverktyg, en liten tång med avbitare, en BBB tryckmätare, kameran, plånboken och bilnyckeln.

Det börjar gå ganska bra att komma fram på tävlingarna nu, jag har lärt mig hur jag ska gå och vilka jag ska fråga om vägen. Så jag kom snabbt fram till starten och väntade in uppropet och killarna. Kläderna åkte i påsen och sen gick starten, lika oväntat och snabbt som vanligt. Efter det gick jag raskt till depån på andra sidan banan.

När jag kom dit så kom Gerben De Knegt som en skållad råtta en bra bit före de andra åkarna. Sedan kom en liten trio och efter det en stor klunga. Magnus kom sladdande inte långt bakom denna och låg på en 22a plats, Mattias på 26e. Nästa varv kom Magnus närmre och låg på en 19e plats, Mattias hade också åkt upp sig till 24e.

Det var ganska lugnt där i depån ett tag så jag hade tid att snacka med en kommissarie som undrade var jag var ifrån. Ja jag skriker rätt högt fortfarande och ganska mycket mer än alla andra. Så jag stod ut. Det gjorde kommissarien också. Han hade EN tand i underkäken och den var grå. Han sa något om att han varit i Sverige och Karlstad men jag kunde inte släppa blicken från tanden. Så jag fattade inte så mycket. Men han verkade gilla mig och att jag inte frös i mina tunna kläder. Det gäller att ha flera tunna lager och sedan något luftigt sa jag. Han skrattade och jag såg bara tanden...

Sedan kom Mattias in i depån och ropade något om att kedjan var av. Men den var rak och ingen länk var stel. Så jag borstade rent drivpaketet och smorde upp det. Och nästa varv fick han tillbaka förstacykeln. Men då kom Magnus in i depå istället. Så det blev hektiskt. Det visade sig att Magnus bakhjul hade skurit. Inte mycket att göra åt, även att Ryssarna i båset brevid sa att jag skulle pissa på det. Eller att kommissarien som stod i vägen hela tiden skulle pissa på det. De var roliga de där Ryssarna, skrek på engelska om hur kass han var. Och sedan sa de att det var bara att prata på för de fattade ändå inte deras språk... Duktig idiot tänkte jag då. Engelska är ju svårt att förstå.

Magnus fick tillbaka sin andracykel men hade i detta läget tappat kontakten med den stora gruppen. För han hade nästan kontakt med den stora gruppen i tävlingen innan hjulet skar. Nu var han nere med Mattias runt 24 - 25e plats. De hjälptes åt några varv och fick upp farten, sedan gick Mange ifrån och slutade på en 22a plats och Mattias var sist att inte bli avplockad, och blev 24a. Gerben De Knegt (Rabobank) vann efter att legat loss hela loppet och Rob Peeters (Fidea) kom tvåa då han kört ifrån Thijs Van Amerongen (AA Drinks) på de sista varven. Bart Aernouts (Rabobank) vann spurten i den stora klungan och blev 4a, på femte plats kom Jonathan Page (Planet Bike)

Det var en ganska bra dag idag, om än frusen. Efter en snabb tvätt av cyklarna med lite varmt vatten i hinken så åkte vi hem. Jag körde nästan hela vägen men med en halvtimme kvar orkade jag inte länge. Huvudet var tungt och värkte. Så det blev en tankning och sedan lade jag mig i baksätet och sov hela vägen hem. Väl hemma satte jag mig i köket och frågade om de behövde hjälp med maten, det behövde de inte. Så då somnade jag där också i 20 minuter. Det blir en tidig kväll i kväll.

Imorgon kommer jag publicera ett inlägg om Meridas nya prototyp Cross, som jag fick klämma och känna på idag. Jag har lite fin info och några bilder åt er. Tills dess får ni nöja er med ett par bilder på några andra crosshojar (stora bilder, klicka på bara):

Jonathan Pages Cross med smaskigt lätta Edge fälgar. Ja det är också Pages rumpa som skymtar i förgrunden. Han har också ett par sådanadär sexiga överdragsbyxor som Team Kalas. Ni vet sådan man kan dra upp på sidan, lite som strippbyxor.

Vinnarhojen, Gerbens Gigantiska Giant:





Och så Walslebens smäckra Stevens:

3 kommentarer:

  1. Det är ju en sådan fin Gaient som kalspuffarna ska ha!

    SvaraRadera
  2. Osis med bakhjulet. Bra rapport som vanligt.
    /J

    SvaraRadera
  3. Tackar! Tyvärr blir det bara en till för denna gången. Men det kommer fler rapporter. För att inte tala om mina egna från de tävlingar jag kör själv.

    Och ja killarna måste ju ha en sådan Giant. Det verkar som att det kan bli så också, om de har tur.

    SvaraRadera