torsdag 6 mars 2014

Jag vaknar bakis varje morgon...

Det är lustigt vad minnet är kort. Första dagen på BB så funderade jag på allt som jag nu skulle hinna med när jag har tio dagars pappaledighet. Nästa dag var de funderingarna som bortblåsta. Denna härliga avbrutna nattsömnen är ju fantastisk. Vaknar upp varje morgon med en känsla av bakfylla. Utan att ha druckit... Eller ja, ett glass Amarone-vin har jag ju unnat mig varje kväll bara för att jag kan. 

Och förmiddagarna är så där dimmigt lata dock med vissa inslag av produktivitet. Om än ganska korta sådana. Men det är ju så här det ska vara när man är föräldraledig. Fokus på familjen och att de alla mår bra. För det är en omställning för alla. 

Idag har dock dimman varit mindre tät och det har mest berott på att Frank var så snäll och sov lite sammanhängande i alla fall. Men det blev några turer upp för att byta kissblöja, sen en genomkissad pyjamas, sen en bajsblöja, sen trösta Egon som hade mardröm... Varje gång vaknandes med ett ryck. Men som sagt när alla väl lugnat sig där runt klockan 3 så sov vi sammanhängande. Sedan fick Egon sitta och titta på TV från 6-8 medan vi slummrade lite till.

Tack vare sömnen så hann vi med en hel del idag. Det har tvättats lite kisstvätt. Sedan var jag och Egon en vända till jobbet då jag var tvungen att skicka ut en kallelse till nästa föreningsnämnd. Egon passade på att vända uppochned på hela mitt kontor. Sedan handlade jag och Egon lite. Efter lunch så gick vi alla ut och luftade oss i solen och det härliga vårvädret (+8). Efter mellis så gick jag och Egon ut igen då han var lite väl vild inne hoppandes i soffan där Jenny satt och ammade. Ute så rensade vi i jordgubbslandet, hängde tvätt, klippre rosbuskar, lagade lövsoppa, letade troll, lade om lite stengång till huvudentrén (en provisorisk gång). Sen gick vi in och förberedde dagens middag och monterade sedan vår nya soffa som vi fick vid lunch. Egon gick bananas med pack-plast och wellpapp, det var allt från koja till ett äventyr med Diego.

Man får lite gjort ändå, framförallt försöker jag avlasta Jenny så gott det går. Och i det ingår också att ta Frank lite då och då när han inte äter så att hon slipper växa fast i soffan. Och jag vet ju att det är det som det handlar om att vara pappaledig den första tiden. Att ställa upp för mamman och familjen. Fritid/hobby/jobb kommer alltid i andra hand. Och förlåt men de pappor som säger att de inte kan vara pappalediga pga att familjen förlorar pengar/inte har råd då pappan tjänar mer. De kan slänga sig i väggen. Det går alltid att leva snålare och mer med familjen istället för tvärt om. Och det är mer värt för både familjen och samhället om båda föräldrarna delar mer lika på ledigheten. Majoriteten av all forskning/vetenskap/kunskap stödjer det förfarandet. 

Så det var dagens lektion till er pappor, släpp jobbet och kom in i matchen! 

Dagen i bilder:







2 kommentarer:

  1. Haha älskar bäbisens min!! :D Du gör ett grymt jobb, keep on!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han är lite skeptisk på om jag verkligen kan stå för att vara pappaledig lika mycket som mamma ;)

      Radera