måndag 14 maj 2012

När ska jag få cykla igen?

Lastade in en 12h (07:45-19:45) jobbdag idag med massa sista minuten sortering och planering av den Powerpoint jag ska dra inför massa förvaltningar/avdelningar, nämnder och politiker i morgon på Mönsterås Kommuns ekonomidag. En dag där förvaltningar och nämnder presenterar det ekonomiska läget just nu, kollar mot budget och försöker presentera hur framtiden ser ut ekonomiskt. Det ska även sparas 1,5% under alla förvaltningar/nämnder och det skall presenteras på ett bra sätt samtidigt som det ges utrymme för att ge förslag till förbättringar och således "tiggande" om mer pengar.

Under Föreningsnämnden finns det en enda tjänsteman, och det är jag (därför kan jag skriva man utan att bli påhoppad). Och således landar det alltså på mig att gå igenom bokslut 2011, budget 2012 och prognos för bokslut 2012. För att av detta skapa något bra att presentera i morgon. Kändes lite panikartat i förra veckan och även idag. Men efter hjälp från ekonomi och ordförande i Föreningsnämnden så känns det lite bättre.

Fick dock lite mer på mitt bord idag då vi hade startmötet för konstgräsplanen, där jag halkade in och blev delad projektledare för bygget.

"Ekonom" och (delad)projektledare för ett 7miljoners bygge på samma dag. Inte precis vad jag hade väntat mig när jag ansökte om denna tjänst. Men en sak är säker; ingen dag är den andra lik och jag har roligt. Tjänsten är verkligen mer än vad jag tänkt mig. Positivt.

Men. När ska jag få tid till att cykla igen?

4 kommentarer:

  1. Kul Oscar att du har ett stimulerande jobb det unnar jag dig!!

    Anders Lind

    SvaraRadera
  2. Lektion nr 1.

    Är man kummunal tjänsteman måste man lära sig att säga "nej, jag har fullt".
    Annars händer 1 av 3 saker.

    1. Du kommer vilja vara duktig och försaka dina privata intressen. 5 år senare när grannen har lärt din pojk att cykla så inser du att det inte var värt det...
    2. Du säger fortfarande inte nej men kämmer ändå in dina intressen vilket kommer göra att kvallitén på ditt jobb sjunker.
    3. Du tar inte på dig mera än du kan göra ett utmärkt jobb, samtidigt som privata intressen inte blir lidande. Alla blir nöjda och på "kommunen" får övriga tjänstemän och politiker suga i sig att dygnet bara innehåller 24 timmar och att man i längden tjänar på en vettig personalpolitik. (Något som inte gått in hos många ännu)

    /Mvh Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig Mattias, dock har jag inga problem att hinna med privatlivet hemma det är min egna cykling som lider. Men det är bara att bita i och köra morgoncykling när alla andra sover istället =)

      Sen säger jag Ja till alla ärenden som jag ska göra, resten slussas vidare på andra där ärendet hör hemma. Det måste bli gjort är mitt motto =)

      Radera