onsdag 9 maj 2012

Premiär på Ninern!

Var sjukt bra väder idag efter jobbet. Kvicksilvret stod på +18 och lite till i skuggan, solen sken och vindarna var ljumna. Dessutom har Ålems CK onsdagscyklingar kl 18 uppe i skogarna runt långehäll (där jag startade min MTB-karriär). Alla dessa faktorer plus det faktum att jag byggde ihop Ninern igår gav bara en summa = premiär cykling.

Air 9:ern gick som ett skott i skogen och svarade sjukt bra på grusvägarna. Hade på tok för mycket luft i till att börja med så det blev lite stötigt, men inte så farligt då jag hade lite över 2bar i. Jag skulle uppskatta att jag slutade på 1,6-1,7 bar till slut när jag tömt ur. Mycket mer behagligt och följsamt. Tyvärr så fick jag någon hjärnsläpp när jag monterade sadelstolpen för jag måste ha fettat in den eller tagit i den med infettade händer. För sadelstolpen bara sjönk hela tiden och det blev bara värre och värre. Så när vi till slut efter en timmes lek skulle mata på lite, ja då fick jag stå konstant. Och det gillade inte min rygg precis. Så det blev inte så mycket matande från min sida.

Men skoj var det och jag misstänker att det bara blir mer och mer skoj på den nya cykeln. Jag är uppväxt på stel ram och har bara kört 1år på dämpad ram under min elitkarriär som varade i 10år. Sedan har jag då nu testat heldämpad 29a under fjolåret då jag mest lekte lite, med betoning på lite. Jag började cykla -98 och från -00 till -10 har har mer eller mindre elitsatsat. Med detta i åtanke är det kanske inte så konstigt att jag trivs bäst på stela ramar. Det är ju så min åkstil är, jag står gärna mycket och vill gärna känna mycket av underlaget när jag cyklar. Men för det är inte heldämpat helt bortkastat för mig. Jag gillar det fortfarande skarpt och saknade det lite idag i doserade kurvor och dropp. Där jag tidigare kunde ta hjälp av bakdämparen för att trycka mig ur kurvor eller landa mjukt. Nu måste jag arbeta lite mer med kroppen igen.

Ska bli spännande att cykla vidare på Air 9:ern och upptäcka mer saker som jag gillar och saknar. Än så länge är detta bara ett första intryck. Vem vet, jag kanske byter tillbaka till en Jet 9? Men då kanske en kolfiber dito.

Bilder från träningen har ni nedan. Och tyvärr fick jag mest bilder på grusvägarna som kanske bara var 15% av dagens underlag resten var stig, men då var jag för upptagen med att ha roligt så då blev det inga bilder. Får bli mer nästa gång. Och Ja, spacertornet ska kapas och bromsslangen lika så, pälsen får dock bestå.










2 kommentarer:

  1. Det är inte utan att man blir lite sugen att hänga på vid något tillfälle. Fast man vill ju inte sinka gruppen heller, hmm...

    /Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi delas upp i flera grupper efter halva passet och i början kör vi med stopp så att alla hänger med, aka "Happyride". Så du sinkar aldrig.
      Samling vid Ålems OKs klubbstuga i Långehäll varje onsdag klockan 18:00. Välkommen.

      Radera