måndag 22 april 2013

Grusvägsslakten!

Tänkte rapporter lite från min grusvägsslakt i söndags. Nu blev det inte så mycket slakt då Assos-kläderna höll vad de lovade, inget skav alls även att det var nya byxor. Och jag körde med mina hårdaste lvg-tuber på mina Dura Ace högprofilshjul. Jag körde även med Assos Chamois Crème i byxorna, så kallat byxfett på svenska. Fast så mycket till fett vet jag inte om det är, det är mer som en salva som är antibakteriell och gör att det går smidigt till där nere. "Smakade" mint på de känsliga delarna dessutom, en klart uppfriskande upplevelse.

Här startar grusvägsäventyret!

Planen för dagen var att utforska lite fina småvägar och deras åkbarhetsstatus för en tur med jobbkollegorna. Det är ett gäng som fått nys om mina färdigheter som cykelpedagog och "expert", och de vill nyttja mig till att lära sig lite om cykelvård och lite tips och trix inför deltagande i allt från mini-Iron Man, Vätternrundan och enkla motionslopp. Då det verkar bli en liten blandad skara med allt från erfarna till oerfarna så vill jag inte gärna ge mig ut på riksvägarna här då de är allt annat än cykelvänliga i grupp. Och jag hittade en hel del guldkorn i detta område;






Ser ni också att det är fler än jag som håller en rak linje? Upptäckte inte det förrän jag kom hem och "framkallade" bilderna. Ibland kanske jag ska lyfta blicken lite till...
Jag hittade även en hel del som var mindre åkbart för den tilltänkta gruppen, dels på grund av tjäle men mest på grund av ett underlag med mycket hål och grovt singel. Själv tyckte jag det var roligt med utmaningen att hitta bäst linjer mellan de två hjulspår som fanns och pott-hålen som avlöste varandra;

Härligt mosigt motstånd som lämnade djupa spår i mig och underlag.


Då jag har nya kläder och vädret är sådär härligt vårigt, det vill säga svår deffinierbart. Så hade jag såklart för mycket kläder på mig och blev ganska varm efter ett tag. Så då gjorde jag det förbjudna och tog av mig armvärmarna så att understället syndes, men som ni kan se så matchade understället tröjan bättre än armvärmarna:

Så det var väl helt ok? Jag hade även kvar benvärmarna på vilket också är ett No-No om armvärmarna åker av, kan ni förlåta mig?


Känner mig extra glassig i mina euro-brillor från Tifosi och så steek-keps på det.

Jag slaktade runt lagom på grusvägarna och passade på att hålla farten hög och även högre i de få motlut som bjuds här nere. Och lyckades faktiskt hålla mig hela 22minuter eller 26% av passet på eller över tröskelpuls och mest tid 27minuter (33%) spenderades precis under tröskeln. Så hyfsad fartträning trots lite stopp här och var för att kolla kartan eller ta kort på marken och annat spännande...


Blir man trött mitt i skogen finns det lyxiga pensionat att tillgå
Mörk mullig skog i Småland, med tillhörande stenmuur.
Ett stycke supercross upphängd för tvätt!
Ett trevligt stycke snabbåkt grusväg.
Ramshult till vänster!
Listan över "byar" och namngivna platser på kartan som passerades under passet:
Ingebo
Krokstorp
Sjöttorp
Ramshult
Nybygget
Södra Skärshult
Kärnebo
Bäckhult
Koverhult

Välkommen till Småland!



Träningsdata från Bryton:

Riding Time

01:14:33

Riding Distance

34.46 km

Altitude Gain

123 m

Calories Burned

1273 Kcal

Weight Loss

32.5 g

Avg Temperature

14.4 oC

Difficulty

Level 4 (0.6)

Avg Speed

27.7 km/h

Avg HR

155 bpm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar