Jag har under säsongen som gått funderat på massa konstruktiva lösningar för att få Cyclocross (CX) ännu större och bättre i Sverige. Som ni kanske vet (och om inte så vet ni det nu) så sitter jag med i den ideella Grengruppen för Cyclocross och har stött och blött lite i framformningen av CX-cupen och CX i Sverige sen två år tillbaka när gruppen skapades. Vi är ett gôtt gäng som alla älskar cross och vill crossens och dess utövares bästa. Vi diskuterar ofta och mycket om hur man ska lösa saker och ting men vi är även väldigt öppna för förslag som kan göra CX i Sverige än mer framgångsrikt. Därför tänkte jag hålla en öppen diskussion genom kommentarsfunktionen till detta inlägg. Jag VILL alltså att ni säger vad ni tror kan göra cupen bättre.
Och för att få igång diskussionen men också inrikta och dela upp den lite (åt det håll jag tror vi bör utvecklas), så har jag nedan listat några punkter som jag tror på. Men också några punkter från andra källor både inom CX-gruppen men också utanför från aktiva CX-cyklister.
1. Mer låga hoppbara hinder och bredare banor.
- Jag skulle vilja se bredare banor med mindre stök på i framtiden för att gynna de som inte är MTBåkare. Och även mer lägre hinder som kan vara hoppbara för de som har tekniken (börja smått och höj successivt). Hoppbara hinder/trappor är något som syns mer och mer internationellt. Men det är också mycket bra ur publik och film/bild-synpunkt.
Jag är fullt medveten om att internationella banor kan vara mycket värre och hårdare än de vi har haft i Sverige. Men varför sträva efter proffsbanor när vi inte har byggt upp någon bas att stå på? För de fåtalet som behöver vänja sig vid tuffa banor och strävar efter en proffskarriär så är lösningen enkel: Tävla internationellt. Hemma i Sverige ska banorna passa så många som möjligt (detta vågar jag även säga att MTB bör titta på).
1.2. Instruktionsvideos till arrangörer.
Jag skulle vilja att informera arrangörer av CX-tävlingar om hur en bana ser ut, och vad är inte bäst för detta genom ett antal exempelfilmer. Ett par filmer som jag (men även fler i Grengruppen) tycker representerar en bred men ändå teknisk CX-bana är dessa nedan. Där man även kan se hur man enkelt bygger en egen trappa i en sluttning (slå ned några korta pålar och fäst en planka ytterst och sand/jord på baksidan):
http://vimeo.com/31068021
http://www.youtube.com/watch?v=8BNojO4uc7I&feature=youtu.be
http://vimeo.com/15553157
2. Dela upp cupen på höst och vår.
För att undvika att få en urholkad cup mot slutet av november/december så kanske vi ska köra samma mängd tävlingar men dela dem på höst och vår. Ex: 7-8st mellan (sep)okt-nov(dec) och 7-8st mellan mars-april(maj). Och då sprider man dem från Norr-Söder på hösten och Söder-Norr på våren. Detta kan även göra att samma arrangör kan arrangera två tävlingar på vardera sida om året. Och då köra en totalutdelning på höst resp. vår kanske? Dela prissumman totalt på två? eller två mindre totaler samt en total-total?
2.2. Färre cuptävlingar mer TräningsTävlingar/Kompiscrossar som inte krockar med cupen.
Denna punkt går ihop med punkt 2. Med lite mer utspridda cuptävlingar så är en förhoppning att de stora träningstävlingarna(TT)/kompiscrossarna inte skall krocka med cuptävlingar. Så man på detta sätt får fler utövare på både "TT" och cup. Detta kan vara ett sätt att göra att fler "vanliga" tävlingar uppstår automatiskt efter ett tag. Som det är nu finns det inte riktigt något utrymme för mindre tävlingar att arrangeras då cupen är så "stor".
3. Ett större serie/tävlingssystem.
En annan väg att gå är att skapa ett större tävlingssystem likt en av mina vänner i Grengruppen förslog:
Dra ned till 8 nationella tävlingar (NT), körs varannan helg Introcross (TT)/ varannan NT med HÖG standard, skall vara av typ Kalas Cup std, helst prispengar på varje av dessa NT samt en totalpeng. Här kan det nästan tänkas att man på sikt blir tvungen begränsa antalet, då blir alla lokala TT resultatbaserade till en startplats i NT. Allt för att få fram så hög nivå som möjligt. Dvs TT blir på sikt extremt viktig, t ex de 10-15 bästa i varje klass skickas till NT. Detta system gör så att vi skall främja och utveckla CX:en på orten, gärna att orter slås samman i samma serie, typ Göteborg och Borås, eller samarbetar bara. Detta kan ju medföra att fler duktiga tvingas upp i Prestige, för konkurrensen blir så tuff i ex Superklassen och/ att cyklisterna blir bättre så att de vill/ tvingas gå upp en klass.
4. Klass-systemet. A-B-C klasser.
Och där kom vi automatiskt in på det. Jag tycker personligen att Superklassen är så pass bra för sporten CX att den inte skall ändras på något sätt.
Däremot fick jag ett bra förslag av en CX-cyklist i helgen om att även ge Sportklassen Cup-status och på samma sätt som i ungdomsklasserna ställa ett deltagandekrav på att få tröja och totalvinst (minst 5 tävlingar för att få tröja och minst 7 tävlingar för att få totalpris. 9 deltävlingar av 14 räknas). Detta gör då att det blir ett A-B-C system med naturlig progression; 30 min tävling på valfri cykel, 40 min tävling på CX och 60 min tävling på CX med prispengar i varje deltävling.
5. Prestigeklassen, dags för namnbyte?
Nu pratar jag ur min Speaker-synpunkt; Ofta är de gånger då Super har förväxlats som "Elitklassen", dels för att de är flest men också för att ordet Super andas topp eller Elit i Sverige. Och detta har gjort det svårt att för utomstående förstå vilka som är vilka vid tävlingarna. Detta ska vara enkelt och självklart för att "folk" ska få ett större momentant intresse.
Så mitt förslag är att helt enkelt döpa om Prestigeklassen till tex. SuperPrestige-klassen och Superklassen blir således bara Super-klassen. Då har man inte tagit bort något och enkelt markerat vilken som är topp-klassen. Eller?
5.1.1 Mer priser i Prestige
Som det är nu så upplever jag att det inte riktigt uppstår ett sug att seeda upp sig från Superklassen till Prestigeklassen. Prestige är inte tillräckligt prestigeladdad helt enkelt.
Så i den nuvarande Prestigeklassen så kanske det ska till mer uppmuntringspriser till fler? kan detta motivera fler att åka?
5.1.2 Andra SWE-cup poäng i CX
Eller ska man göra som Sven Nys förslag till UCI vilket går ut på att vinnarna i de stora crosstävlingarna ska få World Tour poäng. (Läs förslaget HÄR.)
Varför inte utvecklas tillsammans inom Svensk Cykel och få mtb och lvg åkarna att tävla mera? Det strävas alltid mot internationella mått och mål inom Svensk Cykel. Men för att vara internationell så kan man inte harva runt några få månader på sommaren och sedan tro att man är världselit. Det krävs mer pannben och framförallt mer tävlingar för cyklisterna i Sverige för att ens kunna komma ut internationellt utan att bli krossade av tävlingsmängden.
För att kittla LVG och MTB-folket att tävla lite mer så kanske det även ska delas ut cup-poäng i Swe Cup för LVG och MTB i CX-cupen? Och även på bana i en snar framtid? Att kicka igång en totalranking för alla Svenska åkare i uthållighetsgrenarna är en annan lösning (men kanske mindre attraktiv?). Något åt det hållet tror jag på, fler tävlingar under större del av året för våra Svenska cyklister. Och det är rätt tydligt just nu att det måste ske på ett mer attraktivt sätt, dvs att åkarna ska ha något att vinna på att tävla CX.
5.1.3 Slopa varvningsregeln.
Jag är av den övertygelsen att om "vi" skulle slopa regeln att varvad åkare plockas av (men mottager placering). Så skulle fler tävla i Prestige.
För helt ärligt hur roligt är det att åka 80 mil för att tävla i 30-40 minuter av 60 och sedan bli varvad och avplockad. Ur en fysiologisk synpunkt så är det även bättre att låta samtliga köra runt 60 minuter (när segraren gått i mål går alla i mål), då det vänjer kroppen vid en maximal ansträngning under 60 minuter.
Jag är av den övertygelsen att om "vi" skulle slopa regeln att varvad åkare plockas av (men mottager placering). Så skulle fler tävla i Prestige.
För helt ärligt hur roligt är det att åka 80 mil för att tävla i 30-40 minuter av 60 och sedan bli varvad och avplockad. Ur en fysiologisk synpunkt så är det även bättre att låta samtliga köra runt 60 minuter (när segraren gått i mål går alla i mål), då det vänjer kroppen vid en maximal ansträngning under 60 minuter.
KOMMENTERA!
Vad tror ni om mina och mina andra källors synpunkter? Vilka punkter är bra, vilka är dåliga och vilka kan utvecklas mer? Ni får gärna skriva av er i kommentarsfältet till detta inlägg. Signera gärna era kommentarer med namn så att vi slipper en Anonym hets. Jag kommer att radera alla Anonyma kommentarer av kränkande (hets mot namngivna personer osv) form.
Hej Oskar!
SvaraRaderaLite åsikter från mig, kanske är helt ute och cyklar (som vanligt då), med det är väl bra, ju fler som tycker :)
En spontan tanke från min sida är att lägga det Nationella mästerskapet den helg det är tänkt att ligga, i Januari. Jag vet att det är risk för snö på många håll då, men det kanske kan göra att man har lust att tävla hela cupen igenom. Och snöbanor har vi ju klarat av innan, eller hur?
Det där med bredare banor kan jag hålla med om delvis, kanske kan man ha likt mtb-lopp "alternativ-vägar" istället för lättare banor, med lättare och svårare linjer. Så ingen upplever att det är för svårt, men ändå att alla får en utmaning. Eller svårare banor i Prestigeklasserna? (jag vet= mer jobb..)
Jag är osäker på om det där med att få poäng i mtb/lvg om man tävlar i cx, tror inte att det skulle locka fler, men jag förstår tänket.
Om man tävlar både i mtb och lvg, får man då välja var man vill ha poängen?
Förslagen under punkt 4 är mycket bra :)
Sen tror jag det kan vara bra i förlängningen att se CX:en ännu mer som en "egen" diciplin, med "egen" säsong och folk som kanske väljer att satsa enbart på det, med mtb/lvg som komplement istället för omvänt. Där är vi inte i Sverige ännu, men det kan vara ett bra sätt att ge diciplinen egenvärde :)
Jag kan kort inflika från min egen situation under hösten.
SvaraRaderaEftersom jag fått barn, vilket jag så klart vetat om sedan innan cupen drog igång så visste jag också att den obligatoriska sista deltävlingen (för att få pris) inte skulle gå att köra för min del. Därmed försvann helt ett syfte med att få mig att köra de tävlingar jag trots allt skulle hinna med. Allt fokus ligger på cupen som helhet i dagsläget. Prispengarna individuellt på loppen är för låga och det hela går verkligen inte ihop sig ekonomiskt med många helger i skåne. Jag hamnade alltså i en situation där jag missgynnas av systemet som sådant, oavsett min vilja att satsa på cupen eller ej. Vilket för mig in på en annan punkt.
Eftersom det går så många TT så mättas mitt tävlingsbehov rätt bra av att cykla till de lokala tävlingarna istället för att länsa plånboken och avsätta 2-3 dagar för en skåne-weekend. CX-cupen konkurreras ut av ett attraktivare alternativ på hemmaplan. Vilket för mig in på ett förslag:
Skapa en delad cup, söder och norr om (tex) Motala. Gör det enkelt att tävla. Gör cupen till en mer lokal angelägenhet. Långa resor kan verkligen döda motivation att tävla under en helg.
Jag bidrar med presentkort på 2000 kr till cupvinnaren, damer som herrar.
SvaraRaderaKommentarer 4-5: Det är ungefär 2 ggr så krävande (Högre effekt under längre tid) att hänga med i 60 min i Prestigeklass jämfört med den lägre hastigheten under kortare tid i Superklass. Visst kan det också ta emot att ställa upp i Prestige med risk att bli varvad. Men varvningsregeln finns där av sportsliga skäl. En omkörning kan ta tid och bli resultatavgörande. Breda banor minskar risken. Man kan naturligtvis inte tvångsförflytta åkare från Superklassen. Var och en måste själv bestämma nivån på sin utmaning och vad man känner att man orkar med.
SvaraRaderaDet finns idag åtminstone 20 åkare som kan genomföra ett lopp i Prestigeklass utan att bli varvad. 10 av dem kan bjuda upp till kamp om placering 1-5. Problemet uppstår när endast hälften eller ännu färre av de kvalificerade Prestige-åkarna kommer till start i en cup-tävling. Man kan ju inte genomföra ett lopp med endast en åkare och dela ut cup-poäng. Det borde vara som i andra sammanhang: Minst tre startande för cup-status.
-Var är alla kvalificerade Prestige-åkare? De som bor i norr åker inte till tävlingarna i söder och tvärt om. En del åkare (speciellt de som är specialiserade inom LVG) tror att de toppar formen för tidigt och avstår CX-tävlingar i slutet på säsongen. En del blir tävlingströtta och behöver återhämtning.
Crossen i Kungsan lockade ett rekordstort startfält i Prestige, tack vare uppmaningar och löfte om att synas i TV. Det är mycket bra gjort, men trots detta var de bara omkring 10 av de bästa åkarna med. Samma på SM. –Vad krävs för att ordna en CX-tävling där Sveriges 20 bästa CX-åkare ställer upp samtidigt?
Jag känner inte att de bästa Prestige-åkarna riktigt får den uppmärksamhet de förtjänar. ”Superklassen är den största klassen”. Många ligger på ungefär samma nivå vilket leder till rafflande dueller vilket är kul för publiken. Men de bästa Prestige-åkarna som kommer till start är så få och har ingen konkurrens så de blir sällan några heta dueller i slutet av loppen. Om vi inte vill ha med våra bästa åkare i cupen för att de är för bra och ”borde tävla utomlands” så kommer prestigeklassen att utarmas och vi tappar nivån.
CX-Sweden kan lägga upp en idol-sida med landets 15-20 bästa Prestige-åkare, ge dem lite uppmärksamhet och få tillbaka deras commitment för cupen 2012. På åtminstone en tävling skall de alla stå på startlinjen samtidigt – då blir det åka av! Försök biffa upp prisbordet för Prestige – det förtjänar dom.
Kommentar: 1. Lera, sand, löphinder, löpbackar och tighta kurvor är obligatoriska moment i CX-sporten. Utan dessa moment blir det bara grusvägsrally kvar vilket knappast gör någon glad. Överlag är det alldeles för få löpbackar där man tar cykeln på axeln i CX-cupen. Med detta sagt så håller jag med om att singletrack/stigcykling hör hemma endast inom MTB och att breda banor med omkörningsmöjligheter är bra (speciellt viktigt för start- och målsträcka) Jag tror dock inte vi lockar fler LVG cyklister till sporten genom hoppbara hinder. Jag har inget emot att åkare hoppar med cykeln, men jag ser det knappast som ett obligatoriskt CX-moment.
SvaraRaderaInstruktionsvideos till arrangörer som komplement till CX-manualen är toppen. Se bara till att de obligatoriska CX-momenten inte utarmas.
Kommentar: 2-3: Ju längre in på vintersäsongen vi kommer desto färre startande. Det beror på flera faktorer (träningsfaser, väder, resor, tradition, mm) och är svårt att komma åt. Viktigt med en stark final för att knyta ihop säcken (Göteborg i år är ett bra exempel med årets bästa bana och bästa publik). Bra att avsluta cupen före årsskiftet, det finns i nuläget knappast underlag för en nationell cup efter årsskiftet. SM bör av samma anledningar inte gå för sent på säsongen. I år gick SM vid bästa tidpunkt.
Med start senast 1 oktober bör antalet cup-tävlingar minska något. Tävlingsschemat har i år varit betydligt tätare än förra året vilket har påverkat startfälten negativt. Färre tävlingar kommer att ge högre genomsnittligt antal startande per tävling. Kompensera med utökat träningstävlingsprogram på regional nivå. Det blir mindre resande och starkare startfält i cupen.
1. Klassindelning
SvaraRaderaa) Senior 17-39 år 60 min.
b) Sport 40 min valfri cykel ingen ledartröja.
c) veteran 40 min.
2. Tävlingsbanan
a) Högsta prioritet på bankvalitet.
b) Kvalitetssäkra detta genom en utsedd banansvarig från förbundsnivå.
c) Avsteg från bankvalitet ska endast få göras om sporten får extremt mycket PR.
Mvh Hasse Mård
1. Mindre tekniska banor MEN samtidigt mer fysikskt krävande!
SvaraRaderaDet skulle välkomna ännu fler LVG åkare till Cyclocrossen.
2. Bredare banor, skulle skapa mer rättvisa och skapa fler avgörande moment + Mindre krascher.
3. Crosstävlingar på våren!!
4. Slopa varvningsregeln eller ännu bättre, gör längre varv!
5. Göra banorna mer kuperade.
Trevligt att det blir diskussion nu när man fortfarande har cupen färskt i minnet. Själv har jag tävlat ganska sporadiskt i superklassen i år, och tävlar under sommarsäsongen på landsväg i seniorlass (med elitlicens, men utan elitambitioner), så dessa kommentarerna kommer med det perspektivet:
SvaraRadera1) Personligen hade jag gärna haft banor med mindre stök och mer höjdskillnader, men jag tror det är bra att behålla variationen mellan tävlingarna. Du har helt klart en poäng i att man inte nödvändigtvis behöver sträva efter att svensk cx ska vara så lik den belgiska som möjligt. I USA har de ju (som man kan se i filmklippen) lyckats bra med att hitta sin egen nisch. Men, där har de fortfarande banor av mer klassiskt europeiskt stuk, och jag tror vi behöver sådana banor även i Sverige. En vacker dag hoppas jag att vi även får UCI klassificerade lopp här hemma och det skadar inte om någon arrangör strävar åt det hållet redan nu.
2) Jag tycker att cupen bör bli mer utspridd, och inte så kompakt som i år. Eftersom de flesta tävlar i en annan gren under sommarhalvåret måste man sträva efter att göra det så enkelt som möjligt för folk att hitta ett säsongsupplägg som passar dem. Här tycker jag att den internationella kalendern med tävlingar från oktober-februari är ett bra föredöme. Då kan man lägga in en viloperiod direkt efter lvg/xc säsongen, eller också kan man bara köra på och ta en viloperiod under säsongen, men ändå delta i större delen av cupen. Det kommer givetvis att innebära att man får ha tävlingarna i söder sist på säsongen, och att det ändå kommer vara stor risk för snö. Det hade isf räckt med en cuptävling varannan helg. Det hade gett mer utrymme för lokala cuper, och givetvis hade man kunnat ha en lokal cuptävling på lördag och en sverigecup-tävling på söndagen och således lockat lite utbölingar till den lokala cupen.
3. Jag vet inte riktigt om jag förstår det föreslagna systemet. Att ge mer utrymme till lokala serier tror jag är bra, men man bör nog inte krångla till det för mycket. Det vore bra om t.ex Borås och Göteborg samordnar sina TT-serier, men så länge det finns gott om utrymme i kalendern för lokala tävlingar tror jag det löser sig själv.
4. Ett A-B-C system tror jag hade varit bra. Om inte annat så löser det namnförvirringen som nu råder.
5.1.1 Jag tror att detta är det helt klart viktigaste för att göra Prestigeklassen större. Det behövs både större prispengar till de främsta vid varje enskild tävling för att locka de allra bästa till start, men man bör också ge prispengar till fler. Om det t.ex gavs priser till de 10-bästa (helst pengar då, inte en trisslott eller en keps) hade man åtminstone sällan haft färre än 10 startande. Detta kan man införa på bekostnad av priserna i superklassen. Eliten förtjänar det mer helt enkelt.
5.1.2 Man kan givetvis inte få poäng i en cup i en gren för att man tävlat i en annan! Däremot kunde man införa ett poängsystem i alla grenar som möjliggjorde att man räknade samman poängen från respektive gren till en gemensam sammanlagd cup så att man kunde utse den bäste all-round cyklisten.
5.1.3 Jag tror inte haken är att folk är rädda för att bli varvade i prestigeklassen. Personligen hade jag kunnat tänka mig att köra prestige även om jag blir varvad efter 30-40 min förutsatt att det hade varit lika många startande som i superklassen, så att man ändå hade haft någon att tävla mot. Om jag fått för mig att köra en cup-tävling i prestige nu hade jag troligen spenderat i stort sett hela tävlingen ensam en bra bit efter de andra. Om det istället hade varit kamp om placeringarna fram tills jag blev avplockad hade det varit roligt ändå, och 40 min tävlingstid i prestigeklass bör vara minst lika bra träning som 40 min i superklass. Det var min upplevelse av SM som lockade ett något bredare startfält än cup-tävlingarna normalt sett gör.
/Rikard R
Krångla inte till det för mycket ! Följ de regler som gäller för CX, vad gäller bana och utrustning, och tillämpa Hasse Mårds förslag.
SvaraRaderaJag instämmer till 100 % i vad Hasse säger.
Problemet idag ligger mest i klassindelningen och banläggningen.
Mvh
Benny Andersson
I och med att jag var med och hamrade ut Hasses förslag så ställer jag mig givetvis bakom det. Kanske bör det tilläggas att vi snackade om att gränsen för veteran inte ska gå vid H30 utan vid H35 eller H40, helst kanske H40. Om man är yngre än så får man snällt välja mellan Senior som kör 60 minuter eller Sport som nu skulle köra 40 minuter. Det skulle jämfört med dagens läge innebära att dagens startfält i Superklassen skulle spridas ut på de tre olika klasser, vilket främst gynnar Seniorklassen (dagens Prestige) med ett större startfält.
SvaraRaderaSedan tycker jag att kvalitén på banläggningen i år har varit alldeles för ojämn. Vissa har varit riktigt usla. På något sätt kanske en arrangerande klubb ska avtvingas en skiss på banan via en onlinekarta på förhand, så att man inte åker genom halva Sverige till något som man på hemmaplan inte ens skulle ställt ut cykeln för.
Eller i korta ordalag; gör som Benny tycker så blir något bra bättre;)
Jag vet inte om benny och hans mård är medvetna om att ert förslag är samma klass indelning som fanns vid starten av cupen?Det är enligt mig ett bakåt steg då man då bryter ned den klass som faktiskt är en succe!Att följa förslag fyra så får man fler sportklassare(C) som kanske efter en prova på period tar steget upp i B och därmed köper en riktig cykel.att få fler i elitklass(A)kan kanske lösas genom samma system som danmark med poäng o uppflyttning så får vi ju mer till startantal jämnt fält.
SvaraRaderaFörstår inte riktigt syftet med att tvinga en halvseriös 2 barnspappa i 34 årsåldern men som mest hinner träna t/r jobbet 25 min om dagen och knappt ngt mer men som ändå vill tävla på riktigt. Att tvinga mig köra 60 min är nog precis vad som kommer göra att jag inte kör och det kommer döda superklassen.
SvaraRaderaMeningen måste väl vara att lösa prestigeklassens dåliga uppslutning och inte döda superklassen. Varför inte göra om prestige till också 40 min? Då kanske folk har lättare att ta steget upp. Fast jag har inte koll om SM _måste_ vara 60 min?
Sen tror jag definitivt på snabba banor med mindre tekniskt krångel. Tekniskt krångel är dock inte korta springbackar (som de allra bästa skall kunna cykla), sandfållor. Men det bör finnas långa lättåkta partier per varv där åkstarka kan jobba ikapp. De amerikanska banorna är klockrena exempel. Att ha en banansvarig tror jag också på.
Vår/Höst låter klockrent.
Lokala initiativ bör inte ha några svårigheter att planera efter cuptävlingarna.
Tar chansen att få yttra några ord.
SvaraRaderaSom lvg-åkare kanske jag kan komma med lite bra feedback och skulle vilja ägna tankar åt följande punkter:
1.Kostnader för cyklister
2.Cupens placering
3.Klassindelning
Värt att nämna är att det är mina egna åsikter och funderingar jag skriver ner så vad ni tycker eller gör med dom skiter jag blankt i. Jag vill bara försöka öppna upp fler synsätt på saken.
1.För det första har genomförandet av CX cupen tärt mångdubbelt mer än vad motsvarande tävlingsmängd gjort på landsväg. Anmälan i prestige ligger lite väl i överkant. 500kr för en helg känns inte okej. Jag har lyckats kringå detta genom att tävla för CRT som stöttat en del under crossen vilket min lvg-klubb inte ställt upp på. Andra lvg cyklister drar sig säkert för att söka sig till en klubb som är villig att bidra med ekonomiskt stöttning som tex CRT gjort för mig. Jag har inget emot tävlingar både lördag och söndag men på de tävlingar som legat långt hemifrån betyder det ännu fler kostnader i form av transport och boende. Läget med prispengar har inte på långa vägar fyllt mina hål trotts att jag lyckats köra hem några hundralappar varje helg jag startat och även en skaplig totalplacering i cupen. Cx har jag sett som en investering i min utveckling som cyklist och jag har därför kunnat motivera att det också har kostat. Tvivlar starkt på att så många andra cyklister tänker likadant. Jag tror inte att jag hittar på när jag påstår att ett helt okej GP på lvg ger mer priser totalt än vad hela CX-cupen gjort inklusive alla deltävlingar. Jag förstår också att pengar inte växer på träd, men priser skapar tävlingssug hos cyklister. Visar allt på minus reda i planeringsstadiet av säsongen är det lätt att välja bort. På toppen av kakan ska det också rymmas grenspecifikt material (cykel/däck/skor m.m.) som kanske inte behöver kosta för mycket men vi svenska cyklister har satt oss i en sits där vi inte klarar av att tävla på allt annat än de toppmodeller som erbjuds redan som knattar.
2. Med cupens placering menar jag inte geografiskt utan i kalendern. Alla tävlingar som gick fram till SM ligger i mitt tycke ganska perfekt till. Vill man sattsa på CX har en bra grund lagts här hemma okt-nov för att sedan kunna skarva på med internationellt tävlande från nov-dec-jan. Efter årets SM satte nog de flesta igång grundträning för de som sätter prio 1 på lvg eller mtb. Cupen har inte den prestigen att någon vill sätta CX som prio 1 idag och det måste kanske accepteras ett tag till. Sporten behöver fäste hos deltagarna, framför allt i toppen av svensk elit. Sporten är säkert för ny och sett till antal deltagare och ambitionsnivån hos dessa är det nog roligare att ha mtb eller lvg som förstagren just nu. För mig är CX fortfarande en höstunderhållning och ett sätt att inte slöa till allt för hårt mellan "säsongerna" på lvg. Jag tror också att dom flesta ännu inte förstått hur bra CX kan fylla en del av grunden inför lvg/mtb, därför lämnas det lätt åt sidan i brist på bättre vetande. Det är ju alltid enklare att köra på som förrut, varför göra förändringar. Det är nog tankarna hos många.
Del 1 blev så lång att del 2 inte fick plats. Här följer det sista...
SvaraRadera3. Jag tror bestämt att många i toppskiktet av superklassen med råge platsar i prestigeklassen. Behåll Superklassen med cupstatus men halvera poängen mot prestige. Låt sedan de 5-10 bästa totalt i super få starta i Prestige och ta med sig sina poäng dit. Eller låt alla få starta i prestige och ta med sig poäng ner i super. På så sätt kanske folk vågar chansa och ta ett race i prestige för att få med sig lite extra poäng och vill det sig väl så kanske dom upptäcker att det faktiskt går att cykla 20min extra utan problem. Nu lät jag tankarna springa iväg fritt men likväl kan det kanske generera nya vinklar och synsätt på saken. Vill man få upp antal startande i prestige tycker jag att det måste bli mer prestige (som klassen heter) att starta där och att det också generera mer till de som vågar prova på, även om det bara blir en gång. Ge pris för cuptotalen endast till de 3 första i super, de 5 första i Prestige och kanske de 10-15 första totalt för båda klasserna när super o prestigepoängen slås ihop. Naturligtvis kommer prestigeåkarna gynnas mer men hårdare arbete ska ge mer poäng också och ge mer tillbaka. Den till/från-arbete-cyklande-farsan som harvar på i super kommer ha skitkul ändå oavsett om han blir 55a, 34a eller 5a.
Återkommer om jag får behov av att lufta fler tankar.
Ciao!
Jag tycker vi har 2 problemklasser dels prestige men även sport.
SvaraRaderaPå den tiden när det var en veteran och en seniorklass så är mitt minne att det var 2 st klasser som var ungefär lika stora men jag kan minnas fel.
Om det är tävlingstiden på 60 min som gör att folk väljer superklassen så kanske en kompromiss på 50 min kan vara ett alt. med undantag för SM och landslagsuttagningar.
Varvningsregeln skulle endast gälla på SM och uttagningstävlingarna.
SM är förresten ett bra exempel på senior och veteran där vi hade 2 skapligt stora startfält
I sportklassen tror jag problemet är tvärtom att tävlingstiden är för kort och skulle vi förlänga den till 40 min så skulle den nog locka många fler bla annat många av de dryga 50 talet som kör kompisscrossen i stockholm och som nu saknas i cupen.
Och skulle vi få upp statusen på sportklassen, skapa en senior och veteranklass då skulle vi ha 3 st klasser med många deltagare
//Hasse Mård
Jag tror du har helt rätt i din analys vad gäller sportklassen, Hasse . I samband med våra tävlingar (i Åstorp), har vi frågat alla potentiella sportåkare varför de inte ställer upp. Svaret är oftast att det inte är lönt att lägga en hel dag för 20-30 min cykling.
SvaraRaderaJag tror generellt vi gör fel i Sverige när det gäller tävlingstider. Ju "svagare" klass ju kortare tävlingstid är inte rätt, mer på ungdomssidan. Sport, och de äldre veteranklasserna, vill ofta cykla lite längre men ha lättare banor så de kan cykla och inte behöver gå så mycket. Jag är ofta i Danmark och där kör alltid sport-motion ca 1 h, men där är banorna relativt lätta tekniskt.
Mvh
Benny Andersson
Ytterligare en åsikt ! Många är ju överens om att banläggningen är viktig. Jag vill slå ett slag för Åsas förslag att anlägga alternativvägar, på banan, för olika klasser/eller åkares nivå. Då kan man ha kvar de publikfriande och oftast tekniskt svåra momenten utan att samtidigt skrämma bort de åkare som inte vågar eller har fysik/teknik för momenten. Kort och svår väg som alt till lätt och längre väg. Detta kommer väldigt mycket inom internationell mtb och borde kunna fungera ännu bättre inom CX.
SvaraRaderaMvh
Benny
En annan lösning som jag funderat på för att få mer åkare i prestige utan att röra superklassen och inte tvinga någon till en viss klass men kanske byta namn på dem till A, B och C (gamla sport).
SvaraRaderaSkulle kunna se ut enligt nedan
A-cupen:
6 deltävlingar 4 som räknas i totalen.
60 min tävlingstid.
varvningsregel.
B-cupen: 14 deltävlingar 9 som räknas.
40 min tävlingstid.
C-cupen: 14 deltävlingar 9 som räknas.
40 min tävlingstid.
valfri cykel.
engångslicens ska kunna lösas.
Det skulle vara tillåtet att deltaga i både A och B cupen. Med bara 6 deltävlingar i A-cupen skulle förhoppningsvis cyklister som i första hand satsar på mtb eller lvg både fysiskt, mentalt och ekonomiskt också orka med en satsning på en cx-cup. Sedan skulle de fåtal elitcyklister som har cx som fokus kunna fylla ut tävlingsprogrammet med B-cupen och internationella tävlingar.
Kanske mitt sista inlägg på ett tag eftersom jag åker till Gran Canaria imorgon
Mvh Hasse Mård
Mycket tänkvärda ord. Såhär utan större eftertanke baserat på magkänsla. Så tror jag stenhårt på lokala cuper som genererar seedning till leden i de till antalet färre cuptävlingarna. Om det blir 4 regionala cuper så blir det 2 platser / led och distrikt. Vecka 1 kör vi regional cup x 2, vecka 2 nationell Cup x 2, Vecka 3 tränar, städar och jobbar vi allt efter tycke o smak.
SvaraRaderaMvh Sven Abrahamsson
Kreativ diskussion. Att superklassen är poppis beror nog på att det finns en hel del som konkurrerar om pallplatsen och det är hyfsat jämnt och att vi som ligger en bit ner ändå har folk att köra mot. Att det då A-klassare skulle komma ner och leka hem alla pallplatser skulle nog döda intresset för de deltävlingarna. Det tror jag skulle vara olyckligt.
SvaraRaderaFrågan är nog egentligen, varför är det viktigt med mycket fler folk i prestige? Borde inte en gigantisk superklass vara det bästa för cx Sverige och prestige därför med tiden blir större.
Se bara Hasse som gjort en snygg resa.
/David E
Ur UCI:s regelverk för cyclocross:
SvaraRadera”Duration of events
5.1.048 The duration of events must be as close as possible to:
- 40 minutes for women's events
- 40 minutes for juniors men's events
- 50 minutes for under 23 men's events
- 60 minutes for the elite men's events and for events in which elite and men under 23 ride together.
During UCI world championships and UCI world cup events the elite men events will be between 60 and 70 minutes.”
Herrar över 23 kör 60 min. Paragrafen nämner ingen veteran- eller motionsklass. Att vi i Sverige anordnar en nationell cup för herrar i veteran- och motionsklass (”Superklass”, 40 min) beror endast på att man fortfarande, efter 5 år med en nationell cup, inte tror att det finns tillräckligt många åkare som är kvalificerade att köra 60 min.
Trots att tävlingsformatet är packat och klart efter 100 års utveckling så tycks det utformas en svensk modell för CX:
•Släta banor utan stök, ingen obekväm höjdskillnad
•40 min är lagom
•Ingen blir varvad -Det är åkare överallt på banan samtidigt -varken publik eller sekretariat kan hålla reda på inbördes ordning -alla vinner och får medalj
•Träningen består av cykelpendling.
•Den som vill köra riktig CX uppmanas att åka utomlands.
Nej! Nytt förslag:
A-klass: 60 min (Motsvarar dagens Prestigeklass)
B-Klass: 60 min (Åkare från Superklass som kan köra i 60 min, men inte hänger med i A-klass)
C-klass (Motion): 40 min (Åkare från Sport- och Superklass som känner att 60 min är för mycket)
A och B-klass kör samma bana (riktig CX-bana), men med separat start. Motionsklass kan få en lättare bana. Åkare från B-klass med tider inom 10% från segrare i A-klass blir uppflyttade.
Med en sådan modell lägger man en grund för ”svensk cyckelkross på väg uppåt”.
En motionär har per definition ingen ambition att mäta sig i tävlingsklass(fakta, ingen värdering). Det finns därför ingen grund för att tro att tävlingsklassen skulle bli större och bättre bara för att vi har en stor motionsklass. En stor B-klass enligt förslaget ovan ger en bättre bas.
Peter S
Underbar diskussion alla!
SvaraRaderaHoppas att den utvecklas.
Bara så Niu inte missförstår mig (Peter S bland andra), så har jag inget emot kuperade banor eller "stök". Det är smala stigar och skakiga skogar som jag tycker hämmar CX i Sverige. Teknisk åkning på 3m breda banor är det som är kul, där man KAN köra om, om man har högre fart eller bättre teknik.
Peter S:
Var du fått träning bestående av pendling vet jag inte och förstår inte heller.
Sedan kommer alltid riktig CX köras på Världscuper och så länge vi inte har någon i Sverige så kommer vi aldrig kunna köra riktig CX.
Sedan är frågan till er alla, vad är riktig CX? Tävlingar som många kan köra eller tävlingar som några få snabba kan köra?
(Kort versionen - orignal per mail)
SvaraRaderaJag har återigen läst igenom dina punkter och funderat lite kring dem. Som vanligt har jag dock inte riktigt satt mig ner och funderat på det i ett heltäckande perspektiv så det kan nog spreta åt alla möjliga håll. Och dessutom vara lite ogenomtänkt. Jag är som bekant nybörjare - båda inom CX och inom tävlande generellt, så ta det för vad det är.
1. Mer låga hoppbara hinder och bredare banor.
Vore så klart bra att försöka höja nivån på banorna. Bredare banor gör det dessutom möjligt att på ett vettigt sätt köra en stor Superklass. Så bra, men inte direkt livsviktigt.
1.2. Instruktionsvideos till arrangörer.
Bra banbyggare behövs. Om det sker genom instruktionsvideo eller på annat sätt kvittar så klart. Men att ta fram en länksamling som visar olika inspirerade CX-banor borde vara enkelt gjort. Kombinera gärna med allmänna tips och "att tänka på"-saker till de som inte är så vana att bygga.
2. Dela upp cupen på höst och vår.
Säkerligen bra om man kör främst CX, men jag misstänker att det kan bli svårt att locka över andra cyklister om man i princip förlänger säsongen. Å andra sidan kanske vissa vill köra det som vår träning. Jag vet faktiskt inte om det skulle bli bra eller inte. Men tydligt var att cupen dog lite efter SM, så man bör nog ta sig en funderare på det.
2.2. Färre cuptävlingar mer TräningsTävlingar/Kompiscrossar som inte krockar med cupen.
Ett kanske även här. Jag tror att en del tycker det är kämpigt att pendla till Skåne var och varannan helg. Ett variant är kanske att ha färre Prestigetävlingar, dvs i vissa tävlingar endast köra Superklassen. Om man tittar på i år känns det speciellt som att vid tävlingarna i Värnamo och Borås kunde Prestige ha utgått och istället startat med Super. Samma problem ned väldigt få startade finns såklart vid ännu fler tillfällen i damklassen. Jag försökte pumpa Lisa och Angelica på hur de hellre ville starta - ensamma, före/efter eller tillsammans med Super eller Prestige, men fick inget entydigt svar.
3. Ett större serie/tävlingssystem.
Gärna ett större system, men är vi där än? Finns det tillräckligt med deltagare för att köra tex lokala tävlingar för att kvalificera sig till nationella? grundproblemet som jag ser det är att det helt enkelt inte tillräckligt attraktivt att komma 12:a i Prestige jämfört med att komma trea i Super.
4. Klass-systemet. A-B-C klasser.
Ja. Sport(30)-Super(40)-Prestige(60) känns rimligt i sig. Men som ett par personer varit inne på kanske man borde fundera på att förlänga sport till 40 minuter. Linus hade lite intressanta tankar om det ovan också.
5. Prestigeklassen, dags för namnbyte?
Jag har vant mig. Inga egentliga synpunkter förutom att man kanske borde undvika namnet Superprestige. Dels blir det kaos pga de nuvarande beteckningarna och dessutom känns det som om man tagit namnet från kontinentens Superprestige. Folk har redan svårt nog att hålla isär UCI WC, GVA och Superprestige. Är det elit är det kanske Elit man ska kalla det?
5.1.1 Mer priser i Prestige
Jag tror alla är för. Återknyter till ovan angående att Prestige behöver bli attraktivare för att naturligt locka upp folk från Super. Enda problemet är bara att någon eller några stackare ska se till att det finns priser/prispengar.
5.1.2 Andra SWE-cup poäng i CX
Nej är min spontana tanke. Att få poäng i MTB för att ha cyklat CX känns fel. Men något borde man hitta på för att t ex försöka locka landsvägscyklister att förlänga sin säsong även under hösten/vintern. Tyvärr tror jag inte detta blir rätt, men jag har alldeles för lite koll på andra tävlingsformer för att uttala mig säkert.
5.1.3 Slopa varvningsregeln.
Jag tror inte att varvningsregeln är så viktig när det gäller OM man startar i Prestige. Jag tror helt enkelt inte att det är det som avskräcker från att starta Prestige, men jag kan jag ha helt fel.