lördag 10 mars 2012

Lördagsfilm "Vem är Joseph Kony?"

Igår såg jag filmen "Machine Gun Preacher" idag såg jag filmen nedan "KONY". Båda visar en skrämmande verklighet som pågått allt för länge för helt oskyldiga barn. Är det någon av "mina" lördagsfilmer som ni MÅSTE se så är det DENNA. Helst vill jag även att ni ser Machine Gun Preacher också för att verkligen förstå den otäckt verkliga världen vi lever i.

Hur kan en man som Joseph Kony inte vara känd i vår värld? Varför är dessa barn OSYNLIGA? Jag ville redan igår, när jag först fick lära massmördarens namn, göra något. Idag vet jag vad jag ska göra.

GÖR BARNEN SYNLIGA IDAG! 



Samtidigt måste ni även veta följande saxat från DN:

"Trots globala hurrarop genom delningar på Facebook, klick på Youtube och mentions på Twitter, riktas nu kritik mot Invisible Children. Rörelsen är ideell och icke-vinstdrivande. Ändå har bara 32 procent av de totalt 8,6 miljoner insamlade dollarna förra året gått direkt till välgörenhetsarbetet i Uganda. Det uppger The Guardian.Tidningen Foreign Affairs har också riktat kritik mot Invisible Children för att manipulera fakta för egen vinning, och den amerikanska sidan Charity Navigator som utvärderar välgörenhetsorganisationers trovärdighet ger en sval bedömning. Enligt deras mätning får Invisible Children bara två stjärnor av fyra möjliga.Flera bloggare, däribland Chris Blattman, professor i statsvetenskap och ekonomi vid Yale-universitetet höjer även ett varnande finger för militära ingrepp. Att USA skickar soldater innebär, om operationen att hitta Kony misslyckas, mer dödande och torterande av civila, menar han.Invisible Children svarar genom sin hemsida på kritiken. ”Vi har gjort vårt yttersta för att bygga organisationen så transparent som möjligt. Vi vill att allt vi gör ska granskas.” Skriver de, och försvarar i punktform allt från disponeringen av organisationens pengar till motiven för kampanjen. Marknadsföring av organisationen och medvetenhet i frågan har prioriterats."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar