Ja då var det dags för lite teknikskvaller från depån, som ni har väntat. Jag har ju tidigare noterat att Merida har en ny cross som cirkulerar runt på en del sponsrade åkare här i Belgien/Holland. Först var det bara Hermida och Näf som lyxade runt på de nya hojarna. Men nu börjar de dyka upp lite här och där. I Holland var det en damklassen och en herrklassen som körde på crossen. Jag fick klämma lite på tjejens cykel då hennes pappa stod och borstade av den. Enligt honom så var kolfiberramen mycket lovande. Den svarade extremt bra och var samtidigt väldigt lätt. Dock visste han inte vikten på ramen.
Den är tydligen helt nyutvecklad och ska testas ut nu under 2010, vilket borde betyda att den kan komma i handeln lagom till nästa höst om man följer hur cykelmarknaden fungerar generellt. Eventuellt så kan det dröja ett år till om de får problem. Men som det ser ut på ramen så är den väldigt nära slutlig version. Alla Meridas cross prototyper jag har sett kommer med Sram. Sedan skiljer det lite på övrig utrustning mellan cyklarna. Jag kommer nedan att visa ett antal bilder på olika cyklar och olika speciella egenskaper med den nya ramen, alla bilder går att klicka upp så ni kan se dem större med mer detaljer.
En av tjejens crossar från drivsidan sett. Som ni kan se så är ramen rätt biffig runt sadelstag och styrrör. Vilket antagligen gör den ganska styv och kvick.
Samma cykel från icke-drivsida. Här kan ni se mer av ramen och hur den är uppbyggd. Man ser också att ramen är ganska stor runt vevlagret, och att överröret smalnar av ganska mycket från framänden till bakänden av cykeln. Lite av detta är dock en synvilla pga lacken. Överröret är i alla fall ovalt. Och överröret fortsätter även bak till bakstaget, som börjar bli vanligt på många kolfiberramar. Var det inte Specialized som började med detta? Ni ser det tydligare på bilden nedan.
Här är tjejens andra cykel som är lite finare enligt mig. Detta pga det helsvarta styret. Ja
röda hoods på vit linda när nästan inget på resten av cykeln är rött, nja inte så snyggt. Grönt hade varit mycket snyggare.
Här ser ni dock en herres cykel (nej jag vet tyvärr inte åkarens namn här heller). Denna är snyggare kittad tycker jag. Helvitt styre och sadel samt att slitytan på däcken är vita höjer det hela en nivå till. Mycket fint. FSA och Sram för nästan hela slanten här också. Båda åkarna körde på ett par, för mig, okända hjul: Quasar. Som de säger själv på hemsidan "Hig-end Wheels, Affordable Price"
Och så en detaljstudie:
Vajerstoppen till bakbromsen sitter lite slarvigt och inte så snyggt bearbetat, men det är säkert lätt. Den snyggaste lösningen för bakbroms kan ni se på den nya Giantramen som Gerben De Knegt körde på igår. Där går vajern inuti ramen och ut rakt igenom sadelstolpen.
Även Merida kör med gömda vajrar, men de har en annan lösning som verkar lite smidigare än Giant.
De har helt enkelt en platta under överröret som går att skruva loss, som de lägger vajrarna på. Här kan ni se hur de går in i plattan.
Plattan har förövrigt en mjuk gummiyta som ska göra det skönare att bära cykeln på axeln. Plattan är fäst med tre skruvar. Och vajrarna går sedan ut på olika håll. Som ni sett ovan går vajern till bakbromsen ut på ovansidan av överröret. Vajern till framväxeln går ut på undersidan till vänster på överröret. Och vajern till bakväxeln löper hela vägen genom högra sadelstaget och går ut strax ovanför bakväxeln, som ni kan se på bilden nedan.
Det var den cykeln det. Jag tyckte den var snygg och såg lovande ut. Speciellt det där med plattan som gömde höljen och varjar på ett sätt som gör det (förhoppningsvis) enkelt att byta vajrar och höljen. Dock så tycker jag att denna ramen är mycket snyggare och häftigare, även att det nog är ett jäkla meck att byta vajrar:
Intressant också att Gerben väljer att köra med de gamla växelreglagen istället för de nya Dura Ace. Speciellt när resten av utrustningen kommer från nya DA. Mattias Nilsson kör lika han också. Min slutledning (efter proffsens val och det jag själv känt av nya och gamla DA) är att Shimano måste fila lite mer på reglagens funktion. Så att vajrarna glider bättre.
Grymt snygg header Oscar!!
SvaraRaderaSkönt att höra att du mår bättre!
Tack för det, Meridan verkade riktigt schysst.
SvaraRaderaGrymt bra spionreportage. Meridan såg riktigt bra ut.
SvaraRadera/J
Jag gillar plattan under överröret. Varför har inte min Merida det? Typiskt. Var får man tag i hoods i Meridagrönt? Det behöver jag nog också.
SvaraRaderatillmann: Ser till att hitta en bra kontakt på Sram eller Hüdz som kan se till så de tillverkar ett par till dig, eller flera. :)
SvaraRaderaLina: Tackar! Jag tycker att jag fick till den ganska bra. Gillar speciellt bakgrunden, den lyfter bilden tycker jag. Tack för dina peppande ord!
SvaraRaderaJonas: Ja och känner jag Merida rätt kommer den bli lätt. (rim)
Johan M: Tackar!
tillman: Cyclecomponents har vita och röda: http://cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/sram-hoods-superlight-styrlinda.html
Men jag hittade ett par gröna här åt dig:
http://www.glorycycles.com/huenbrhofors1.html
Svårt att se nyansen dock, men de är gröna.
Annars så gör du som Jonas l säger ;)
Spion bilder från Agent CX, mmm great.
SvaraRaderaMen de var väl inte så rejsigt med den där vireplattan va? Less is more, när det skall va rejsing tycker jag.
//P
P: Nä då är Gianten mer race, Men plattan var en smart och enkel lösning som jag inte sett förut. Typisk asiatisk =)
SvaraRaderaDet ska bli intressant att se om det blir lätt och enkelt samtidigt också.