fredag 25 april 2014

Recension: BMC Fourstroke FS02 Trailcrew

Äventyret startade en halvmulen dag i början på april 2013, då jag befann mig på huvudkontoret för EnergySport i Danmark. Varför satt jag där? Jo för att jag hade landat i det lyckliga situationen att EnergySport hade valt ut mig av över 400 ansökningar (från Danmark, Norge och Sverige) om att bli en av 21 stycken ambassadörer för deras varumärken. 

Ett år som EnergySport ambassadör har nu snart passerat och jag tänkte då passa på att summera min resa med de olika varumärkena som EnergySport är leverantör för i Sverige.
Ett av varumärkena är det Schweiziska cykelmärket BMC och den största och mest grundläggande produkten i mitt ambassadörskap. Cykeln var deras BMC Fourstroke FS02 Trailcrew.
Ni som följer bloggen har följt med på resan så klart och en del frågor om cykeln och dess preferenser har ramlat in både på mail, meddelanden och i verkligheten. Jag ska försöka att ge en så nyanserad bild av min upplevelse som möjligt. 

Efter mycket om och men (paketet hamnade på omvägar) plockade jag ut cykeln lägligt i Oskarshamn på väg norröver för tredje deltävlingen i Mitsubishi MTB Challenge; Lida Loop. Jag åkte upp redan på fredagen då jag skulle kommentera både lilla och stora Lida Loop. Och jag måste erkänna att det kittlade hårt i fingrarna under resan upp samt kvällen i Tullinge. Då jag inte kunde montera ihop cykeln förrän på lördagmorgonen. 





Jag och Adam Johansson, som även tagit det fantastiska fotot ovan, delade en campinghytt vid Lida friluftsområde. Inte den mest lyxiga stugan... ganska långt därifrån. Men en bra natts sömn fick vi ändå och en fantastisk frukost därefter. Sedan satte jag igång och monterade cykeln. Vilket var ganska enkelt trots att den anlände i en liten cykellåda menat för leverans till cykelaffär. Men så har jag ju byggt ihop en och annan cykel tidigare. Det enda som var lite knepigt var den hydrauliska slangen till den sänkbara sadestolpen. Slangen skulle in genom ramen strax under vevpartiet för att sedan ansluta upp in i sadelstolpen. Jag tappade tyvärr lite hydraulolja under processen men som tur var fanns Sram på plats och kunde lufta systemet åt mig gratis. Tack för underbar service och mottagande!

Redan ur kartong utan att lufta stolpen eller dämparna så var det en lovande känsla i cykeln. Adam lånade ihop ett kitt med skor, hjälm och cykel och hängde med ut i skogen efter att vi "spikat" klart lilla lida loop. Jag har tävlat på Lida ända sedan första upplagan och blivit som bäst tvåa i herr elit. Därför satt spårvalen i ryggen. Men jag märkte ganska snabbt att det gick att utmana linjerna och även farten. Speciellt tydligt blev det med sadelstolpen nere. Då flöt jag över alla stenar och rötter utan större motstånd. Jag har nog aldrig kört så fort utför på de häll- och stenkistpartierna som ligger i anslutning till Lida friluftsområde.



Efter lite mer fysträning på våren och försommaren så kände jag att det var dags för att utmana BMCn med Ninern (Air9) på Ålems CKs MTBTT-bana. Det blev en runda med BMCn för att reka spårval sedan ett test med Ninern och veckan därefter ett test med BMCn. Det visade sig att jag kapade 52 sekunder på 14,2km terrängkörning. Kanske inte så mycket bevis på att BMCn är bättre utan mer ett bevis på att min fysik inte klarar av att prestera snabbt med en racingraket. För mig just nu utan elitkropp så cyklar jag snabbare om jag gör det bekvämt med en cykel som sväljer ojämnheter och hjälper mig bli en bättre teknisk cyklist. Både genom att spara energi men också genom att tillåta svåra mer raka spårval genom att sänka sadeln genom en enkel knapptryckning.

Spåren här nere i Småland innehåller inte så långa klättringar men dock en hel del korta och branta sådana. Så kanske hade det blivit mindre skillnad om jag gjort testet i exempelvis Falun. Men nu bor jag i Småland och ska göra en längre tid framöver. Vilket också för mig in på mitt cykelfokus. Likt som min bostadsort har ändrats så har även mitt fokus på cykling ändrats. Från elitcyklist till att ha skoj när jag cyklar.




Och skoj det har jag verkligen med BMCn, den tillåter mig ta ut svängarna. Prova terräng som jag aldrig vågat mig på. Och plötsligt fantiserar jag om att bygga berms, hopp och skönt stökiga nedfarter. Visst den är mycket tyngre än mina tidigare cyklar; ca 12kg mot < 9kg .Men vad spelar det för roll när man lätt kastar upp cykeln på bakhjulet och wheelar över ojämnheter utan att vara rädd för att slå runt? 

Tack vare CTD systemet på bak och fram dämpare (Tre spaklägen: Climb = hård, Trail = halvlåst, Decend = upplåst). Så blir det ändå behagligt att hänga med på svettoturer. Då ställer jag bara bakdämparen i C eller T-läge beroende på stökighetsgrad och så växlar jag mellan C och T fram. Det sköna är att baklänkaget blir riktigt stumt och styvt i C-läget och BMCn byter karaktär från bus- till rejshoj. 

Hjulen är inte heller de lättaste jag kört med. Men å andra sidan så har de hållit sig någorlunda raka efter rätt frisk misshandel. Och där är väl en av de svagheter jag upptäckt. Det är DTs allmountainhjul och de har inte standardnipplar utan DTs egna som liknar ett torx-huvud. Inga ekernycklar medföljde cykeln utan man måste köpa egna eller lämna in för riktning. Det som medföljde cykeln (förutom de vanliga lamporna och reflexerna mm) var dock dämparolja och svart bättringsfärg. Något som jag aldrig fått med en cykel. Små saker men stora plus!

Jag trivdes så bra på cykeln att jag köpte den efter ett halvårs testcyklande. 

Specifikationen för BMC Fourstroke FS02 Trailcrew:
Frame: APS (Rear Travel 100mm)
Tubing: Carbon/Alloy
Size: S / M / L
Fork: Fox 32 Float CTD FIT Performance 120mm 
Rear Shock: Float CTD BV Performance 
Gears: 2 x 10 
Crankset: Race Face Turbin 24x36 w/Bash 
Cassette: PG 1070 
Front Derailleur: Sram X9 
Rear Derailleur: Sram X9 Type2 
Shifter: Sram X9 MMX 
Brakes: Avid Elixir 7, 180mm Rotor 
Handlebar: Scor MKII Flat Top Bar 
Stem: Easton EA70 
Seatpost: RockShox Reverb Stealth 
Saddle: Tundra 2 HubsHubs: DT Swiss M 1800 Tubeless 
Rims: DT Swiss M 1800 Tubeless 
Tyres: Onza Canis ERA 2.25 
Weight: 12.25 kg

Är det något som jag missat i beskrivningen, ställ gärna en fråga så svarar jag.

Och så lite berättande bilder om min resa på BMCn:

Vi blev väl omhändertagna på EnergySports kontor i Roskilde, Danmark den där kyliga vårdagen i april.
Kontraktskrivande och produktinformation
Släpp hästarna lösa!! Roskildeskogarna var intressanta, hade varit roligt och testa dem i grönska också.



Danmarks öppna landskap bjöd som vanligt på bra vind. Här har jag lagt mig strategiskt i klungan.
Jag körde Bockstensturen på BMCn också, min första "tävling" sedan jag lade av tvärt 2010. Det var en njutbar smärtsam upplevelse...
Vi startade i solsken och efter 1/3 kom regnet och förvandlade allt till lervälling. Intressant att se hur loppet är efter några hundra passerat före och ställt till med lerfest... Men cykeln levererade hela vägen och bromspadsen visade höll ihop bra, har inte bytt dem än. Bäst var åter igen den sänkbara sadeln. Susade förbi folk utför och på knixiga partier där folk gick. Fick applåder vid några ställen till och med för mina eskapader.

Men det är ändå hemma i stenterrängen jag tycker att cykeln har levererat bäst. Min rygg har hållit ihop och energin har funnits till att utforska.



Cykelbilder:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar