söndag 20 september 2009

Höst= Cross

Maria tvingade ut mig idag i det fina vädret. Med mig tog jag min lilla Olympus Mju 1030SW och mitt Gorillapod. Ett grymt litet flexibelt stativ som jag fått från sponsorn Foto A Bild. Det är lätt som få och går lätt ned i ryggfickan utan att ta upp mer plats än en liten pump. Det bästa är de ledade benen som gör att man lätt kan klamra stativet runt en gren eller ställa det stabilt på en sten. Sen är det bara att aktivera fjärrutlösaren och räkna sekunder i huvudet.

Det var strålande höstväder idag och då jag hade med kameran blev det många stopp och löpningar fram och tillbaka för att få bra bilder. Jag hittade också en väg som jag aldrig kört förut ute vid Stenkrossen. En väg som gick förbi en stig som jag heller aldrig kört. Det blev en underbar tur med omväxlande natur.
3 timmar effektiv tid och nästan 4.30 totalt med alla start och stopp. En underbar dag med en hel del historia också.

Resultatet av dagens huvudräkning:

Första bron, någon som vet var? (dock åker jag åt fel hål)

Falun= Slaggvarpar. För er som inte kan er Faluhistoria, så är en slaggvarp en hög med restprodukter från gruvutvinning. Alltså slaggsten.

Bara en fin bild.

Det går att åka utför slaggvarpen också.

Om man är riktigt tuff som jag så kan man stegra uppför slaggvarpen. Extra cool.

Hej då varpen.

Efter slaggandet var det dags för lite hellride.

Mörk skog med brinnande hösttoppar och så en disig Runn i bakgrunden. Vad det står på skylten?

Jo detta är skylten och nästa historielektion.
Skylten stod ganska exakt på hälften av den nya grusvägen jag upptäckte idag. Något annat som jag upptäckte 30 sekunder efter jag tog kortet var att jag hade punkterat min Tufo-tub. Men jag är ju en rutinerad Crossare, och har med mig reservtub.

Efter ett snabbt tubbyte så hittade jag ganska snart denna pärla.

Det var lite Törnbergs över den. Och vilket stämning det var att susa fram mellan träden i den gyllene solen.

Dock fanns det lite mer knepigheter på denna stig än Törnbergs.

Ju längre in på stigen, desto tightare blev det. Och desto roligare blev det också.

Väl hemma i Falun passade jag på att sladda in på lite broar igen. Var står denna?

Givetvis måste man stegra utför broarna också.

Tallar och tallkottar vad vackert det är i Falun!

6 kommentarer:

  1. Dags för tröjan nu!http://bilder.lokalpatriot.se/b.php/lokalpatriot_Slaggvarp_hood_compton_L.jpg

    SvaraRadera
  2. Bro 1:Krondiksdammen
    Bro 2 Främby

    SvaraRadera
  3. Anonym: Dubbelrätt. Tyvärr hade du inte angivit vem du var så jag kan inte ge dig något pris. Men nästa gång det är Geografi och Historielektion från Falun kanske?

    SvaraRadera
  4. Japp från Falun förstås. Tråkigt att man slängde in en kommentar anonymt då;-)

    SvaraRadera
  5. Inga problem det fixar vi. Två Powerbar är dina du får hämta dem när som

    SvaraRadera