torsdag 30 december 2010

Fin middag och Tron på 3D bio

Oväntad humor på finrestaurangen.

Det är härligt med ledighet och jag utnyttjar den till max. Jag och Jenny passade till exempel på att ge varandra vår julklapp igår (och idag). Vi åkte in till Kalmar och gick på en mysig och en fin restaurang. Där passade vi på att ta småländska specialiteter, alla råvaror var dessutom lokal odlade. Det fick bli Råraka med bacon, rom och creme fraiche till. Mycket gott och något som gravida Jenny tände till på. Perfekt för mig då jag älskar rårakor.

Till huvudrätt passade vi båda på att äta Älgfilé, eller Alg stek som jag lite galet sa till kyparen. Galet var ordet och det var mycket riktigt galet gott. Jag påpekade för kyparen att vi ville ha steken medium-blodig, och han ursäktade sig först för att han inte frågat hur vi ville ha den och sade sedan att de gör dem medium-blodiga för att de själva tycker att den ska vara så bäst. Och det var ypperligt att vi var överens på det för köttet bara smälte i munnen medan alla goda viltsmaker satt kvar och gav en otrolig smak. Det vattnas fortfarande i munnen nu när jag skriver detta. Så gott var det.

Mobilbilden ger inte rätten rättvisa, men gott var det.

Vi avslutade det hela med en espresso innan vi drog vidare till bion för att se på TRON i 3D. En perfekt avslutning på kvällen. Filmen var mycket underhållande och med ett mer emotionellt djup än vad vi båda väntat. Att de inledde filmen i 2D innan nästa värld tog vid i 3D gjorde det "foto-mässiga" i filmen än bättre. Och separerade de två världarna på ett mycket bra sätt. Även att vissa i publiken ropade: "Pengarna tillbaka" när texten "Certain scenes in this movie are in 2D wile some are in 3D, and thats how it´s supposed to be. Please have your 3D glases on for the entire movie". Jag tog faktiskt av glasögonen när det var 2D då glasögonen inte riktigt passade på mitt huvud. Men det var rätt skönt att slippa dem ett tag. Och jag upplever ibland att 3D belastar ögonen rätt tungt, speciellt om inte glasögonen sitter bra.

I övrigt så var 3D arbetet väldigt smakfullt gjort och gav mest filmen ett djup istället för att stå ut och överraska med många effekter "som kommer ut från duken". Jag gillade även storyn som hade inslag av Gladiator, Matrix, Star Wars och faktiskt påminde lite i landskapet och fotot av Superman (om än mot det mörka motsatta hållet). Som jag skrev tidigare så var filmen mer emotionell än väntat och storyn var lätt att hänga med i. Även i den lite mer komplexa sci-fi handlingen och som kom ibland. Jag gillade även slutet som var både sorgset och glatt, inte allt för Hollywood feelgood som det lätt kan bli när Disney är med.

En fin julklapp till oss båda var det i alla fall och idag så passade vi på att investera i en ny TV till oss själva. Pappa och Mammas köp var så lyckat och kvalitén i deras TV var så bra. Vilket inte vår är. Jag har en gammal platt tv som har problem, minst sagt, med att hantera ljusa färgexplosioner eller skarpa klipp. Sen är inställningarna i den väldigt begränsade. Så vi slog till på en 100hz fullHD 42tums Philips LCD tv när den dök upp väldigt billigt på nätet. Den har alla anslutningarna jag vill ha dessutom. Och den är energisnål. Två perfekta julklappar på två dagar.

1 kommentar: