tisdag 19 juli 2011

Att bygga ihop en cykel / En Niner Jet 9 blir till. Del 5 TESTA!!!

Nu kommer ett till inlägg i min mekaniker-serie. Några av er som läser här vet mycket väl hur man sätter ihop en cykel på bästa sätt. Men vissa av er är rena nybörjare. Så denna serie är för er som undrar lite basic vad man behöver och hur man gör för att montera ihop en cykel från scratch. Läs del 1 här, del 2 här ,del 3 här och del 4 här.

Det är nu finliret börjar! Montera nu småsaker som bromsar, styre, sadelstolpe och sånt smått. Det är bara att bulta på. Lite att tänka på;



Bromsoken: Skruva nästan fast dem, sedan pumpar ni på bromshandtaget så att oket centrerar sig. Håll sedan in det och skruva fast oket. Oftast blir allt centrerat och fint då. Men ibland måste man ändå småpilla lite och justera för att beläggen ska ta i skivan samtidigt. Ni ser detta genom att skivan inte rör på sig när ni bromsar.

Sadeln: Ska vara vinkelrät. Ta gärna hjälp av ett vattenpass. Observera dock att vissa mjuka sadlar sjunker ned mer bak eller fram när man sitter på dem. Så här måste ni se på sadelns konstruktion för att få det rätt. Finlir.


Styre: Har ni ett rakt styre så ska böjen på det vara rakt bakåt inte uppåt så att det blir ett "uppåtböjt styre" likt riser styren. Styret kan luta lite nedåt för att greppvinkeln ska bli skön. Men montera styret med vinkeln så horisontell bakåt som möjligt, och jobba er sedan med små-små marginaler nedåt för att hitta er setup. Finlir som sagt.

Pedalerna: Båda dras åt i "trampriktningen" alltså framåt åt det håll vevpartiet/vevarmarna/pedalerna roterar när ni trampar. Och således dras de av bakåt/motsatt tramprörelsen.


Sedan är det också det där med dämparjustering. Har du en bakdämpare så ska den oftast sjunka (så kallat "sag") ca 25% när ni sitter still på cykeln. Gör som så att ni mäter längden av dämparbenet när cykeln står utan någon på. Sedan sätter ni er på, och om ni är viga och smidiga så kan ni föra gummiringen (som är på benet) upp mot dämparen. Eller så ber ni någon annan att göra det. För det viktiga är att den inte rubbas när ni satt er still på cykeln. Sedan går ni av och mäter avståndet från ringen upp till dämparkanten. Räkna sedan procent på avståndet och se var ni hamnar. Sedan är det bara att pumpa i mer eller släppa ut luft tills ni hamnar på en bra nivå.
Framgaffeln har oftast ett diagram på ena gaffelbenet att följa, annars finns det i manualen. Då är det bara att leta upp sin vikt och sedan se hur högt tryck det ska vara.
Dessa båda steg förutsätter att ni har en dämparpump. Har ni inte det kan ni säkert låna en hos er lokala handlare.

Sedan är det bara att åka ut och testa vinklar, mått, luftinställningar och allt annat som ska kännas rätt.


Frågan här är bara vem som är den bästa testpiloten...

2 kommentarer:

  1. Tyckte jag läste någonstans att du skulle sälja ninern? Pris isf? Mvh Christer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu står priset i 29.000 då jag inte riktigt vet vad jag ska investera i för ny cykel. Skicka mig ett mail så kan jag uppdatera dig mer.

      MVH
      oscar@oscarekstam.com

      Radera