fredag 16 december 2011

Lerjakt i Endurospåren

Egon och Jenny skulle ut på julklappsjakt och det är inte riktigt min melodi, snålänning som jag är. Så jag åkte ut på lerjakt istället. Men först var jag tvungen till att byta till monsterdäck på Ninern. Jag gick från Continentals MountainKing (fram) och RaceKing (bak) 2.2or till en heluppsättning MountainKing 2.4or! Snacka och fett fäste, speciellt när jag nu kunde gå på 1,2 bar utan att slå igenom en enda gång i stenskrammlet. Det låga trycket var rätt bra för att komma ut till skogen också:



Väl inne i skogen blev det en riktig lerfest istället för lerjakt då jag inte behövde leta speciellt länge efter att bli kladdig. Snön har ju nästan smält bort överallt nu och Enduro-åkarna har varit duktiga med att åka.



Det är lite svårt att se på bilden men detta parti lutade rätt bra och var sjukt roligt att ösa utför i. Så kul att jag körde två gånger, andra gången passade jag på att pysa ur mer luft ur däcken bara så jag kunde trycka ifrån ordentligt i kurvorna. Episkt.

 Här ser ni en äkta sk. Ego-skärm. Vilken var mycket skön att ha på en dag som denna. 

 Däcket efter första lerpartiet.

 Det var inte bara lerig i skogen, det var rätt blött också. Några gånger var navet under vatten och som tur var hann jag klicka ur pedalerna innan.

 Däcket efter andra "ler"-partiet.

 Denna uppförsbacke var inte att leka med, trots de stora hjulen, breda däcken och låga lufttrycket. Det var riktigt halt och lutade på bra också. 

Däcket efter tredje lerpartiet. 

Sen kom mörkret och jag åkte till kontoret för att spola av cykeln lite. Ninern är förresten till salu, för ynka 35.000 blir den din. Rätt bra pris med tanke på att detta var pass 19 och den har enbart gått sen juni i år. Att den dessutom kostar 72.000:- som ny gör ju inte saken värre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar