måndag 26 december 2011

Mat i Småland

Föga oväntat så äter vi rätt mycket just nu, och umgås med familj och vänner också förstås. Så kag tänkte skriva lite om vad jag har lagat och stoppat i mig här nere.

En tradition som smugit sig fram är att alltis när jag anländer hem så är det Sheperds Pie som lagas. En rätt som består av en väldigt basic köttfärssås lagd i en ugnsform med potatismos över. Det som ger den lilla speciella smaken i rätten är såsen Worcstersås/Worcstershiresås. Enkelt och gott.

Något annat som är en tradition, fast till vårt julbord är mini-kroppkakor. Och då stekta. Jag och Jenny fick lära oss den ädla konsten att baka in fläsket i potatissmeten (kokt och pressad potatis). Ni har en bilserie nedan som eventuellt förklarar det.

En tredje tradition är annandagsmiddagen hos farmor och farfar. I begynnelsen höll de i middagen, lite senare tog Pappa och hans systers familj över. Och sedan förra året har vi "barnbarnen" skött middagen. I år slog vi till på oxfile till huvudrätt, eller jag proppsade på det och skötte även stekandet. Blev min bästa oxfile och stek hittills i livet.

Så nu sitter vi här hemma proppmätta än en gång... Men ändå kommer sötsuget smygandes. Hur går det till?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar