lördag 25 juni 2011

Att bygga ihop en cykel / En Niner Jet 9 blir till. Del 1

Då det visade sig att styrlagret, som jag så snabbt och smidigt fått levererat från Kvalitetstid.net, inte passade i mitt superfeta styrrör. Så jag kan inte bygga ihop cykeln fullständigt förrän i mitten av nästa vecka. På tisdag kommer de saknade delarna till Ninern och det till pappas adress nere i Småland. Så han lär packa om Styre, Styrlager, Sadelklamma och Däck i ett nytt paket för att skicka upp det till mig. Vi har ju lärt oss ett och annat av Posten sen sist så nu lär det gå hyffsat snabbt i alla fall.

Under tiden jag väntar så tänkte jag sätta igång en liten mekaniker-serie i flera delar. Några av er som läser här vet mycket väl hur man sätter ihop en cykel på bästa sätt. Men vissa av er är rena nybörjare. Så denna serie är för er som undrar lite basic vad man behöver och hur man gör för att montera ihop en cykel från scratch.


Vi börjar från punkt ett, att mottaga paketet och göra sig redo för att montera ihop cykeln. När ni gör detta så måste ni så klart ikläda er rätt kläder. Jag har en riktigt skön och brutalt snygg cykeltröja från Niner i ylle, vilket jag toppar med en retro cykelkeps från De Marchi.

Varje meck måste ha det icke så regelrätta cykelstället där bak också... Det liksom hör till. Vissa bär upp det bättre än andra.


Vissa av er har flaschiga meckställ som ni kan sätta upp cykeln i. Jag har bara åtkomst till detta på jobbet så här hemma får jag sänka arbetspositionen något. En bra arbetsposition och yta att arbeta på är A och O i cykelbygge. Se till att röja upp en lämpligt stor plats i hemmet där ni har bra ljus och ett golv som inte kan svälja eller gömma små skruvar. Och om ni inte har ett meckställ så gör ni som mig, ni tar fram den minsta pall ni kan framkalla och sedan en större för att ha som avlastningsyta. Hos mig ser det ut såhär:


Som ni ser så har jag allt nära mig och inom räckhåll. Verktygslådan agerar även som ett meckställ/stöd åt ramen. I nästa avsnitt så tar vi oss ann montering av däck och ev. övriga tillbehör som måste på hjulen innan man kan sätta på dem på ramen/gaffeln.

Lite teaser-bilder:

Den lakrits läckra ramen

Guuuuuld

Klart och tydlig budskap, ska nog få latmasken ur mig alla gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar