tisdag 5 juli 2011

Att bygga ihop en cykel / En Niner Jet 9 blir till. Del 4 montering av styrlager/framgaffel

Nu kommer ett till inlägg i min mekaniker-serie. Några av er som läser här vet mycket väl hur man sätter ihop en cykel på bästa sätt. Men vissa av er är rena nybörjare. Så denna serie är för er som undrar lite basic vad man behöver och hur man gör för att montera ihop en cykel från scratch. Läs del 1 här, del 2 här och del 3 här.

Vi går nu vidare till del 4, som egentligen skulle varit före del 3... Men jag kör väl lite som Star Wars, så blir det ok. Eller som Joda skulle sagt; Lite blir det ok om man kör som Star Wars man gör. Normalt sett monterar man styrlager och gaffel innan man går vidare till växel samt bromssystemet. Men i och med att mitt lager dröjde lite blev det lite konstigt. Och när det väl kom så var jag så ivrig att få ihop allt så jag glömde att fota i början. Men som tur är så har Google som vanligt svaret/lösningen. Här är en rad beskrivande bilder med text som vanligt:


Detta är alltså ungefär det jag fick i mitt styrlagerpaket. Fast jag fick ett FSA och det såg inte exakt ut som på bilden ovan, men ungefär. Båda lagren är dock av modellen; "Zero Stack" vilket betyder att ramen är än lite fetare än en ram för intergrerade lager. Zero Stack använder sig nämligen av en lagerskål (på bilden ovan kallad "Pressed Cups") som gömmer styrlagret helt i ramen och "Dust capen" är också väldigt låg och speciellt anpassad för att ge ett bra tryck mot lagret. På bilden nedan ser ni hur allt ser ut monterat i en genomskärningsbild:

På 29tums ramar så kan det vara väldigt behändigt och skönt med ett Zero Stack lager då 29"-ramen kommer högre upp än på en traditionell 26:a. Och då kan det vara skönt att komma ned lite med styrstammen för att få till sin "vanliga" sittställning. Vissa märken löser även detta problem med att göra väldigt korta men väldigt biffiga styrrör, icke att förväxla med gaffelns styrrör. Jag kommer hädanefter benämna ramens rör; styrrör och gaffelns rör; gaffelrör för att undvika förvirring.

Lägg på skålarna mot ramen och läs steg 1 nedan.

En bild på ett specialverktyg beskrivet nedan.

Steg 1. är alltså att montera styrlagerskålarna. Det är dom som sitter i ramen och låser fast lagren på rätt ställe i styrröret. Det var även dessa skålar som jag saknade i rätt dimension. För att få i dessa skålar behöver man oftast ett pressverktyg som tvingar in både den övre och undre skålen i ramen.


Man kan även tillverka ett eget med hjälp av en lång gängad stång och två par set med breda brickor med muttrar under och över (en träbit funkar också som ni ser på bilden). Dessa placerar man sedan över och under skålarna när de ligger mot ramen (stången går genom styrröret), sedan spänner ni åt ett sett av brockor/muttrar för att pressa in skålarna i ramen.

Eller så gör ni som jag gjorde, jag tog fram den stora gummiklubban och klubbade dit både undre och övre skål. Det går även med en vanlig hammare och lägg då en planka på skålen så att trycket från hammaren fördelas jämt.


Har ni ett Treadless Headset så behöver ni ingen lagerskål, som ni kan se på bilden. Detta lager sticker också upp lite mer över ramens styrrör som ni kan se. Så då kan ni direkt gå vidare till mitt nästa steg:

Lägg i det övre lagret i skålen eller ramen. Och lägg sedan den bricka som kallas "Crown Race", på bilden nedan, på gaffelröret. Lägg även nedre styrlager på denna bricka.
Sedan så för ni upp gaffelröret genom ramens styrrör och har ni tur så pressas nedre bricka och lager ihop av tyngden (eller lite hjälp från er). Om inte lär ni gå vidare till nästa steg och kapa styrröret så att ni kan pressa ihop allt. så montera kompressions ringen och täcklocket på övre lagret och trä sedan på styrstammen.

Steg 2. Nu är det viktigt att ni har ett hum om hur ni vill sitta på cykeln, så ta fram era mått från er gamla cykel eller som jag gjorde; ta fram noteringarna från er Bike Fit:


Sedan höjer ni upp sadeln i rätt position, sätter på en styrstam (om ni kan välja mellan flera) som gör att ni får rätt "reach". Alltså längd från centrum sadel/sadelstolpe till centrum styre. Sedan mäter ni hur mycket dropp ni har. Detta mäts genom att ha en vinkelrät pinne eller ett vattenpass från centrum av styret och sedan mäta från toppen av sadeln ned till pinnen/vattenpasset. OBS! har ni inte kunnat pressa ihop det nedre lagret och brickan flush mot gaffelkronan så måste ni mäta hur stort gappet är mellan ram och gaffelkrona för att lägga på detta mått på "dropp-måttet". Justera upp eller ned styret med hjälp av "spacers" som träs på gaffelröret.


När ni sedan fått rätt "dropp" så lägger ni på ytterligare några spacers över styrstammen och ristar en linje runt för att markera var ni ska såga. Är ni väldigt säkra på var ni vill ha styrstammen så använder ni ingen eller en väldigt lite spacer för att få minimalt med uppstick över styrstammen. Jag rekommenderar dock ett litet uppstick av gaffelröret för att dels styrstammen ska få bäst fäste (mindre flex, speciellt om ni har kolfiber-rör). Men också för att ni ska ha lite justermån om ni skulle vilja byta styrstam eller gudförbjude; sitta högre. Det kan även vara bra att lämna lite gaffelrör inför framtida försäljning då en ny ägare kan vilja sitta högre.

Tänk även på att "Top-capen" behöver sjunka ned någon millimeter under spacerkanten/styrstamskanten för att kunna spänna åt styrlagret. Sätt alltså sågen någon millimeter under strecket för att åstadkomma detta (se bild ovan för exempel). Titta på top-capen och mät mellan yttre och inre kant på den om ni är osäkra. Om inte styrlagret är helt ihoppressat så kan kan ni behöva kapa än längre ned dessutom. Så det säkraste att göra första gången är att ha en eller två centimeters uppstick över styrstammen för att ni ska kunna laborera ordentligt.

Steg 3. När ni sedan ska kapa röret så kan det vara bra att ha röret monterat i ett skruvstäd. Gärna då med en spacer eller annat hjälpmedel runt gaffelröret som ni kan kapa efter. Använder ni spacer så surra fast den ordentligt med eltjep (spänn den ordentligt och surra några lager tejp på både spacer och gaffelrör). Har ni, som jag, inget skruvstäd, så går det att kapa röret ändå men var då extra noga att ni surrat fast spacern ordentligt så den inte rör på sig när ni sågar.
Håll/montera även styrröret lutande ner så att allt metallspån åker ur röret åt rätt håll och gärna ned i en sopkorg. Har ni tyckluft så spelar det inte så stor roll då ni enkelt kan blåsa ur/bort metallspånet så det inte lägger sig på gaffeln och gör skada.

När röret är kapat monterar ni starnuten och dess bult för att sedan ta fram den stora släggan och drämma till utav bara helvete...

Nä bilden och texten med släggan tidigare var bara ett skämt. Gör ni så riskerar ni att slå ned starnuten väldigt snett och då blir det istället ett helvete att få bra spänn över styrlagret. Ta istället en större bult/stämjärn eller liknande "verktyg" som är lite bredare än mutterhålet i starnuten (men inte så brett så verktyget är ute på de svarta "expansionsvingarna"). Sedan använder ni en vanlig hammare istället och på så sätt får ni jämnare tryck över starnuten och den går rakare ned i röret. Det är också enklare att justera så att starnuten sitter rakt med ett sådant "verktyg". Givetvis finns det specialverktyg för detta som man gängar i starnutens gängade hål och sedan enkelt guidar ned den i gaffelröret. Men detta är en basic monterings guide och då har ni förmodligen inte sådana verktyg hemma. Er cykelhandlare kan säkert låna er dessa om ni är riktigt snälla.

När starnuten är monterad kan ni med hjälp av lite spacers få bra spänn på lagret och nu även pressa ihop allt om ni inte kunnat göra det fullt ut, innan vi gick vidare till Steg 3. Om ni nu pressar ned undre bricka och lager mot gaffeln, så gör detta försiktigt och var noga så att insex-nyckeln sitter ordentligt i bulten till starnuten som pressar ned allt. Slinter ni kan ni skada bulten och försvåra arbetet. När allt är ihoppressat så släpper ni på bulten igen och vrider topcapen så att dess text sitter i linje med styrstammen, gaffel och hjul. Så det ser snyggt ut.

Ett enkelt sätt att se så att styre och styrstam sitter rakt i linje med hjulet är att ni gränslar cykeln (ja ni har ju monterat hjulen nu). Och sedan när ni står rakt över och tittar ned mot styret så jämför ni om navet/gaffeln tittar fram lika mycket och samtidigt på båda sidor av styret. Om inte så justerar ni tills styret och navet/gaffeln är i linje. Detta är lättare och mer exakt än att försöka hitta en linje med hjul och styrstam.

Vad är det för styre jag åker på undrar ni? Jo ett rätt fett Ninerstyre i aluminium. Nedan ett "normalt" 560mm styre som var inne för ett tag sedan, och sedan det feta Ninerstyret:
... Ninerstyret är hela 710mm brett. Rätt Brätt, Rätt Fätt!
The Big Revolution som jänkarna/Canadickerna säger.

Det var allt för denna gången, nedan kan ni hitta lite mer information om styrlager och montering av dessa. I fall ni skulle ha ett lager som jag inte beskrivit ovan.

På denna hemsida kan ni läsa om alla möjligt och omöjliga monteringar av olika styrlager. Det finns även en stor förklarande artikel om styrlager på Wikipedia. Och här nedan har ni en behändig guide (på engelska men det är oftast det bästa fack-språket när man ska beställa) över olika mått på ram och vilket styrlager som funkar för just den ram ni har hemma:

Frame Headtube ID
Bearing or Press OD
Interference of Slip Fit
Description
SHIS term
29.8mm to 29.9mm30.0mmInterference fitConventional JIS standard for 1-inch steering column, threaded and threadlessEC29
30.0mm to 30.1mm30.2mmInterference fitConventional "Euro" standard for 1-inch steering column, conventional threaded and threadless
Interference fit
EC30
33.8mm to 33.9mm34.0mmInterference fitConventional 1-1/8 inch for threadless and threaded
Interference fit
EC34
36.8mm to 36.9mm37mmInterference fitConventional 1-1/4 inch for threaded and threadlessEC37
38.15mm to 38.1438mmSlip fitIntegrated-angular contact
1-inch steering column
36 x 36 degree contact
IS38
41.05 to 41.1mm41mmSlip fitIntegrated-angular contact
1-1/8 inch steering column
36 x 45 degree contact
"IS" or "Cane Creek® types
IS41
41.3mm41.4mmInterference fitLow Profile
1-1/8" steering column, with headtube outside diameter nominally 47mm
Frame has no angular contact.
ZS41
41.55 to 41.6mm41.5mmSlip fitIntegrated-angular contact
36 x36 degree contact
TH Industries® ED-36 type
Obsolete
41.85 to 41.9mm41.8mmSlip fitIntegrated-angluar contact
45 x 45 degree contact
Campagnolo® Hiddenset standard
IS42
41.9 to 42mm42mmInterference fitMicrotech® Integrated- non-angular contact
Frame has no angular contact.
Obsolete
43.9mm44mmInterference fitLow Profile for 1-1/8 inch steering column
Cartridge bearing types use slip fit into pressed cup.
ZS44
44.05mm to 44.1mm44mmSlip fitIntegrated-angular contact
1-1/8" steering column
36 x 36 degree contact
Obsolete
47.05-47.147Slip fitIntegrated lower onlyIS47
49.6mm49.7mmInterference fitOnepointfive® Standard
Oversized threadless type
EC49 & ZS49
52.1-52.1552mmSlip fitIntegrated lowerIS52
55.90-55.9556mmPress fitInternal and conventional headsetZS56 & EC56

2 kommentarer:

  1. Fy fan vilket monster du köpt Oscar!!! :D
    Vart gjorde du din bikefit?

    SvaraRadera
  2. Yepp ett regelrätt monster =D
    Min lilla bikefit gjorde jag på Cypern faktiskt. Men man kan göra den på nätet också rätt enkelt. Wrench Science har en, men man lär registera sig. Dock är deras Fit System väldigt bra och exakt. Nästintill samma mått som jag fick på min bikefit.
    Här är adressen: https://www.wrenchscience.com

    SvaraRadera