fredag 9 november 2012

SCFs Disciplinnämnds ordförandes kommentarer (och mina) om avstängningen av elitcyklisten Simon Galle

Just nu pågår det många diskussioner om Disciplinnämndens beslut att stänga av elitcyklisten Simon Galle. Och för att lyfta det en nivå till så har ni än mer information i ärendet här nedan.

Bakgrunden till avstängningen är att Simon Galle "hängde" på bakom starten på ett motionslopp på landsväg och sedan var lite väl aktiv i klungan. Vilket han bad om ursäkt för både personligen och publikt på sin blogg men föreningen (som han tidigare varit medlem i) valde att anmäla detta till Disciplinnämnden som igår beslutade följande:


Läs Simons egna ord om avstängningen här.
Ett lite väl hårt beslut från Disciplinnämnden tycker jag personligen (speciellt med tanke på det tidigare beslutet att enbart varna de cykllister som deltog i det osanktionerade loppet malmö Veloclassic, läs mer om det beslutet här). Jag tyckte även att det var väldigt olägligt att lägga beslutet just detta datum. Så jag mailade mina tankar och åsikter samt en önskan till Disciplinnämnden att de kunde ha lagt beslutet efter att cyclocross-säsongen slutat.
För att ni andra som också ställer er frågande till beslutet och handläggningen i ärendet så kan ni här nedan läs min mail-konversation med ordförande Anders Björklund i SCFs Disciplinnämnd. Notera att jag har tillåtelse av Anders att publicera detta.


Den 9 november 2012 08:29 skrev Oscar Ekstam:

Hej Disciplinnämnden!

Jag är som ni förhoppningsvis vet djupt engagerad i cyclocross i Sverige genom grengruppen cyclocross och en rad andra ideella åtaganden. Notera vänligen att jag enbart för min egen talan i detta ärende, cx-grengruppen står utanför detta.

Som jag skrivit i Simons blogg så tycker jag att:
"Det är extremt dåligt av disciplinnämnden att inte höra dig innan beslut. Ett inlägg i en blogg räcker i mina ögon inte som att höra din part. Speciellt känsligt är det att lägga detta beslut nu så pass långt efter händelsen mitt i sluttampen av CX-cupen. Detta straffar ju bara Svensk cykel och är så pinsamt skött att jag skäms för att tillhöra SCF-organisationen."

Jag står för mina ord och tycker att detta ärende skulle tagits upp mycket snabbare och hanterats EFTER att Simons säsong tagit slut. Nu vet jag inte hela gången i detta ärende, tex vet jag inte när Fredrikshofs anmälan lämnades in. Och det kan mycket väl varit så att ni varit snabba i detta ärende.
Det jag dock reagerar på är att beslutet drabbar en hårt satsande cyklist i en tävlingsgren som vars säsong bara nått mitten. Ert beslut om avstängning och böter ställer jag mig utanför, det är själva datumet för avstängingen som jag reagerar på samt att cyklisten i fråga inte blivit hörd av er innan beslut.

Min förhoppning med detta mail är att ni tar Simons nuvarande situation i beaktande och omprövar ert beslut, från och med idag, till efter att den Svenska cyclocross-säsongen är slut. Samt att ni hör Simon Galle i denna fråga.

MVH/ Oscar Ekstam

----------------orginalmeddelande-----------------
Från: "Anders Björklund" Till: "Oscar Ekstam"
Datum: Fri, 9 Nov 2012 08:59:25 +0100
----------------------------------------------------

Hej!


Det jag kan beklaga i det här sammanhanget är den långa handläggningstiden, som har sin orsak i att det var svårt att få till ett beslut, eftersom frågan är komplicerad ur regelsynpunkt och verkligen stötts och blötts i disciplinnämnden. Vår målsättning är att behandla ärenden så snabbt det går, men även vi är ideellt arbetande.

Detta ärende har stor principiell betydelse för sporten. Kan man delta i olika av SCF sanktionerade arrangemang utan att betala avgift. Skulle du vilja ha situationen att någon står strax efter startlinjen i en CX-tävling och sedan tävlar på samma sätt dom anmälda. Nej, naturligtvis inte.

Vi har inte dömt Simon utifrån andra premisser än de som han beskriver i sin blogg, dvs att han deltagit i arrangemanget utan att ha betalat deltagaravgift. Om detta torde det inte råda några som helst tvivel.

I vår bedömning ingår alltså inte frågan om han ätit bananer eller inte, eller om någon funktionär givit honom tillåtelse till detta.

Överklaganden eller andra omständigheter tillåter oss inte att skjuta upp avstängning till efter tävlingssäsong. Om man får bestämma när det passar bäst att vara avstängd blir straffet verkningslöst.

Tyvärr finns det många seriöst satsande idrottare, som stängs av av olika anledningar och jag tror att du förstår att vi som en "rättslig instans " inte kan göra skillnad på vilken nivå den straffade befinner sig.

Hälsningar

Anders Björklund
--------------------------------------------------------------

[EDIT 2012-11-09 13:36]
Ett tillägg i diskussionen, läs gärna Nils "ThePenton" Pentons inlägg om SCF bryter mot konkurrenslagen, ett inlägg som direkt är kopplat till de ärenden jag beskriver ovan.
Klicka här för att läsa det inlägget.

6 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja se en definition av "deltagit i arrangemanget utan att ha betalat deltagaravgift"

    När har man deltagit?

    Vad händer tex. om jag bor i Askersund och en solig dag i mitten av juni väljer att cykla från Askersund till Motala?

    SvaraRadera
  2. När man har bloggat om det :-)

    SvaraRadera
  3. Ligger man längst fram och drar i klungan kan det väl knappast vara några tveksamheter att man deltar i loppet?

    SvaraRadera
  4. Är väl svårt att hjälpa att man är starkare än de som ligger på ens rulle när man är ute och tränar eller? Isåfall borde de som legat på Simons hjul blivit diskade för fusk. Iaf på motionslopp, skillnad om det är tävling då det ska vara avstängda vägar (iaf där cyklisterna kör) och så.

    SvaraRadera
  5. Om man ska göra en liknelse, så var det i Tour of Jämtland ej tillåtet för motionärer att hjälpa till i Elitklassen. som körde före.

    Och i det här fallet har inte heller någon motionärerna hjälp till då Galle varit FÖRST på vägen.
    Tycker det är ett overkligt hårt straff. Kanske kunde man i värsta fall bötfälla för anmälningsavgiftens storlek.

    Men då kan man ju fråga sig om alla som befinner sig på samma vägar som motionsloppet ska betala anmälningsavgift?

    SvaraRadera
  6. Vad är det som är så svårt att förstå? Gör ni er dummare än ni är eller? Det handla INTE om att man "råkar" cykla på samma väg som ett motionslopp.
    SG kom till start, körde hela loppet i tät och avslutade med att kräva en massage efter loppet. Allt utan att betala startavgift till arrangören fredrikshof, ja samma förening som stöttat SG ekonomiskt i många år. Och var får klubben sin pengar ifrån? Jo genom att arrangera just det loppet som SG inte tyckte att han behövde betala startavgift till.

    SvaraRadera