tisdag 25 mars 2014

Goda nyheter!

Jag är igång och tränar igen!
Smärtan i rygg är ohållbar och jag måste ta tag i min styrketräning för att ens kunna njuta av annan fysisk aktivitet. Eller passivitet för den delen också då det gör ont när jag blir stillasittande.

Frågan jag ställde till mig själv var vad, när och hur kan jag träna utan att träningen påverkas av familjen och vice versa. På mornarna är det jag som numera alltid gör iordning och lämnar Egon. Då Jenny (läs Frank) just nu är mer vaken än sover om nätterna. Vilket gör att det finns mycket lite utrymme att träna. Och att gå upp tidigare är ännu inget alternativ då sömnen nätterna varierar även för mig.
Så det lämnade luncher, och efter jobb som alternativ. Lunchträning hade varit grymt men pengarna för gymkort finns det inte utrymme för just nu. Så det blev kvällar och då hemmaträning.


Jag har kört upplägget nedan två gånger (söndag & idag) och känner att det kan funka. Jag märkte att jag fick igång min energi av att köra "pressur" och tänjövningar på RumbleRollern. Det värmde upp kroppen gott och fick blodet att cirkulera och endorfinerna att gå igång. Det tänder helt enkelt igång min träning på ett bra sätt. Och tvärt om så får massagen efter på RumbleRollern mig att slappna av. Grym rulle det där helt enkelt.
En varning dock, har ni en snart 3åring lös så göm undan RumbleRollern och Beastieballen då det verkar vara en bra bitleksak också. De bits inte sönder i första taget men barn har en tendens att inte vika ned sig för det...

Uppvärmning/triggers/rörlighet på RumbleRoller 5-10min rumpa, ben, rygg

1. Plankan lyft med ben x20
2. Enbent knäböj. 
Höger x10, Vänster x10
3. "Armhävningsläge" +knä till armbåge x20
4. Situps balanserandes på boll x8
5. Armhävning med tår på boll x20
6. Rygg på golv häl på boll + benlyft x10
7. Upphopp m armar korsade över bröst
8. Planka sida 1min på vardera sida

Massage RumbleRoller 10min rumpa, ben, rygg

Tanken är att köra igenom schemat två gånger och så har jag det sparat i telefonen så att jag kan uppdatera schemat med veckans ökning i repetitioner. Blir typ som en träningsdagbok och schema på samma gång. Alltid bra för motivationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar