måndag 26 september 2011

Att limma cross-tubdäck

Det är en konst som kräver tålamod, tid och tro.. Just det där sista är viktigt, att tro på att det man gör. Att limma lvg-däck kan vilken klåpare som helst göra, dutta på lite lim på fälgen och det är klart. Förlimma bommulskorden om du är lite mindre klåpare. Men att limma cross-tuber kräver flera limningar och lite knep och knåp.

För det första så kräver en bra tublimning att man förlimmar bomullskorden på däcket minst två gånger och låter det gå ett dygn mellan (tuberna ska vara uppblåsta). Fälgen kräver samma behandling, plus lite knep och knåp. Det ni behöver för att lyckas; Tublim (mycket mer än det finns i Falun, dvs minst tre tuber), Zefals tygfälgband modell smalt (eller liknande), Kirurghandskar (att smeta ut limmet med) och lite bra musik samt en Belgisk öl om ni är lagda åt det rätta hållet. Sedan gör ni såhär: 

 Lägg ett lager lim på den nya fälgen och låt torka tills det inte klibbar.

 Dra på tygfälgbandet och som ni ser måste det vara smalt annars så går det upp på kanterna för mycket. För det man vill med bandet är att göra fälgen grundare så att däcket fäster helt. Men det är också en stor bonus att täcka hålen så att det blir ett jämt fäste. En extra bonus är att det inte åker ned något lim i ekerhålen då OCH att man kan dra bort fälgbandet och ha en hyffsat fräsch fälgyta vid däckbyte eller omlimning. Det funkar även bra med ett fälgband i plast, det sitter kvar bättre men ger inte samma fäste. 

När tejpen är lagd så stryk ett lager lim över, låt torka ett dygn (eller som jag gjorde; tills det inte klibbar). Sedan stryker ni på ett till lager och låter det torka. Gör även denna procedur lika på bomullskorden på tubdäcket.
 Grund och jämn yta perfekt för ett tubdäck.

Torkat och klart, då är det bara att aktivera fälgytan igen med lite lim så att det blir ett bra direktfäste mellan fälg och tub. Kom även ihåg att montera däcket i rätt åkriktning. Det blir ju så tråkigt när man inser att däcket sitter åt fel håll. Ett tips är att ställa hjulet framför sig i "åkriktningen", som ni ser på bilden ovan. Sen är det bara att kränga på, och släpp inte greppet om tuben! Håll den konstant spänd så går den på utan att ni kladdar ned sidoväggarna. Tuben ska även var liiite uppblåst för att hindra kladd. Det bästa är att förmontera tuben (utan lim på) om den är ny på en ren fälg och sen blåsa upp den så att den sträcks ut.

Har ni ingen aning om rotationsrikning på framhjulet så är det enkelt. Navets logotype ska alltid gå att läsas när man tittar ned på det sittandes på cykeln. Enkelt demonstrerat ovan på bakhjulet. 

När väl tuberna sitter på den limmade fälgen så blåser ni upp till 1 bar´s tryck och riktar till tuben så att den inte sitter snett. Sedan brukar jag alltid pumpa upp maxtryck och finjustera lite till för att sedan låta hjulen stå så med högsta tryck över en natt. Jag har fått för mig att allt fäster bättre då.

Jag gjorde idag snabbvarianten av allt ovan inne i mitt varma kök (limmet torkar bättre där det är varmt). Det tog väl i runda slängar 2-3 timmar innan det var klart. Vi får se om det håller i morgon när det är teknikträning på Lugnet klockan 17:00. Det är bara att komma dit och vara med eller ha kameran i högsta hugg ifall jag kavlar av däcket. Det skulle ju vara snopet med denna guide publicerad och allt.


Och vill ni ha lika grymma och snygga hjul som jag så kontakta Öster Cykel i Jönköping så gör Tommy Skagert dem åt er, Handbyggt såklart!

12 kommentarer:

  1. Hur gör man med kanttrådsdäck då?

    SvaraRadera
  2. Tille: Klipp sönder och kasta!

    SvaraRadera
  3. Hejsan & tack för guiden! Satt tuben fast i svängarna? Jag har ett Zefal tygfälgband som är 17 mm (enligt förpackningen). Skall montera på Reflex-fälgar också. Har du 17 mm eller finns det smalare band? När jag kollar mot min fälg ser det ut som mitt band är bredare än vad det är i dina foton men det kanske är en synvilla...

    SvaraRadera
  4. Köper man en slätare fälg som Ambrosio Crono F20 så slipper man fälgbandet ;) Tufotuber är ju lättare att limma än t.ex. Dugast eller FMB som suger åt sig mycket mer med. Men bra guide och fint med lödda ekerkors på hjulen :)

    Tille: Sälj allt med kanttråd och köp tub istället, så mycket bättre.

    SvaraRadera
  5. Kan vi backa bandet lite...
    - Varför limmar man däck och vad tillför detta?
    - Vad är skillnaden mellan kanttråd och limmade däck?
    - När vill man ha det ena eller det andra? Varför?

    /Peter

    SvaraRadera
  6. Tille: Jag stämmer in i kören, kasta!
    Jonas: Jupp Ambrosio e fint =) Och de e sant, Mer lim på Dugast eller FMB.
    Anonym: Däcken satt fast i svängarna =) Det smala bandet är 17mm som mitt. Så det är ingen synvilla.
    Peter:
    1: Man limmar däcket och fälgen för att det ska sitta fast.
    2: Limmade däck; dvs Tubdäck, ger bättre komfort, brutalt bättre fäste och så är det svårare att punktera. Du kan köra med extremt mycket lägre tryck i tuberna än i kanttråd och då får du alla egenskaper du vill ha.
    3: Du vill alltid ha tub för det är; Skönare, Snabbare, Snyggare och helt enkelt det enda som fungerar när man ställer tävlingskrav på materialet. Kanttråd duger att träna på.

    SvaraRadera
  7. Peter: Tillägg till 1an, för att tygbandet på däcket alltid suger upp en massa lim så behöver mätta det först så inte limmet på fälgen försvinner in i däcket.

    3an håller jag verkligen med om och 2 med som Oscar skriver. :)

    SvaraRadera
  8. Om man får däcket att bottna under själva limningen är fälgbandet lite överflödigt tycker jag. Personligen lät jag sticksågen arbeta fram två ringformade skivor. Med hjulet i press mellan dessa var det bara att pumpa upp, låta det torka och sedan köra. Skivorna får crosstuberna att temporärt ta formen av 21 mm-däck, vilka sjunker ned i botten av fälgen http://twitgoo.com/4jx9hv/img
    Enligt en känd prylbloggare på ett svenskt månadsmagasin ska det också funka att dra ett spännband över det limmade däcket och sedan pumpa upp.

    SvaraRadera
  9. Björn: Ja jag har hört talas om den tekniken men aldrig kunnat få till den pga avsaknad av både sticksåg och spännband (förstår inte heller riktigt hur man spänner upp).
    Och en smalare bas sjunker ju bättre ned i fälgen vilket är bra för fästet. Dock så fyller även fälgbandet en funktion i fäste och rengöring; hålen täcks och det är bara att dra bort bandet för att få bort limklumparna som lätt uppstår.
    Alla metoder är bra förutom dom dåliga ;)
    Så tack för bidraget!

    SvaraRadera
  10. Ville bara lägga till att tuberna sitter fortfarande stenhårt då jag har hört många ljudliga däck-krängningar under OnsdagsVM utan att tuberna flugit av.

    SvaraRadera
  11. Dagens I-landsproblem: Om man har sån tur och kör på SRAM så sitter den vackra texten inte på samma ledd på framhjulet utan istället lodrätt, så man får vrida huvudet åt antingen höger eller vänster håll för att få texten rätt när man sitter på cykeln. Så till den slutliga frågan, åt vilket håll ska jag vrida huvudet?

    Snurriga hälsningar från facit :)

    SvaraRadera