lördag 6 oktober 2012

Kumlacrossen; från min sida. MED BILDER!

Och där trodde ni att det skulle vara en vidsidan om banan rapport, men där har ni fel! För idag körde jag min första tävling sen 2010. Eller ja, jag startade samtidigt som Sport och P 15-16 men utan tävlan... hur det nu går till. Men det gick. 2,5 varv skulle vi i köra och banan mätte 2,9... det var de jobbigaste 7,25km på ett bra tag kan jag lugnt säga. För när jag väl stod där på linjen så kom jag direkt tillbaka till tävlings-mode. Och när starten gick så tänkte jag "hehe jag hänger ju lätt med P15-16 grabbarna, nu ska de få smaka"... Fast sen kom jag på att det kanske inte är så bra om jag ligger där och stör i deras framfart, och sen började jag snacka i mic:en som jag tog med mig i fickan.

Det var i alla fall hur kul som helst att sladda runt och känna på de gamla CX-takterna. Och det visade sig att jag hade en hel del teknik gömt i huvudet. Fast det där med uthålligheten undrar jag var den försvann... Förmodligen försvann den i takt med att magen kom...
Ett roligt break i speakeriet var det i alla fall och tack vare min superba co: speaker Tomas Jennebo kunde jag dundra runt utan minsta skuldkänsla.

Under racen efter det så blev det dramatik som vanligt. I Superherrarna så utmanade yngligen/junioren David Eriksson friskt och blev till slut trea, starkt jobbat från tredje led i starten. Axel Wannerskog vann sin tredje raka i cupen Superklass. I damernas Prestige utmanade även där de yngre tjejerna Jessica Blomqvist och Ida Olsson som fick en bra start och fightades i toppen ett varv. Men sedan kom rutinerade Åsa Erlandsson och dundrade förbi och vann. I Herr Prestige kom Kung Mange Darvell och ställde skåpet tidigt men han hade fusklimmat tuberna så han kavlade av däcket och blev nästan ikappkörd av Linus Dahlberg som jagade bakom mitt i loppet. Men det blev alltså vinst för Mange. Roligast var dock Henrik Öijers 5e plats som gav honom totalledningen i Cupen. Killen har haft många ledartröjor då han varit cupgeneral, men han har aldrig "förtjänat" någon förrän idag. Grattis Henrik!

Bilder från dagen:

Jag dundrar fram på min Cannondale SuperX och jag kände mig som en riktig crossare igen.
Foto: Adam Steen
Samma sak här fast mer skoj med bredsadd.
Foto: Adam Steen
Ett varv i herrar Prestige så kollade jag sandvanan bland killarna: 

Kung Mange: God sandvana
Martin Eriksson, inga problem. Lugn som en filbunke

Henrik Öijer, lite sned och kanske nervös? men ändå hyffsad sandvana

Bakom Öijer jagade Anders Stenberg febrilt för att komma ikapp, körde förra året Superklass men detta året prestiga med bra resultat och med mycket god sandvana

Patrik Eklund är en annan Supercrossare som tagit klivet upp i Prestige...

Men Patrik, vad gör du på marken??? Kanske inte så bra sandvana där. Bättre lycka nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar