torsdag 13 oktober 2011

Introcross-succe!

Jag hörde bön om intro i crossåka och hade idag en liten clinic om det. Vi var 6 tappra som tog ett lärorikt varv runt "vår" crossbana.

Jag fokuserade på kurvteknik och då speciellt var och hur man tittar (dit du ska). Men också att inte bromsa sig in i kurvan utan utnyttja naturen och få en bred kurva istället för en snäv. Rätt balanspunkt (urklickad fot och utsträckt ben samt böjt ben) behandlades också. Vikten av att inte bromsa i och ur kurvan var även en viktig lärdom. Allt detta gjorde vi i hög och lågfarts kurvor samt vid underlag som; gräs, hårdpackat grus, lösgrus, rullgrus och så favoriten; sand.

Sist men inte minst behandlade vi av och påstigning i fart. Som egentligen behöver en helt egen clinic i sig.

Och detta inlägg gör inte alls rättvisa för hur skoj vi hade och vad jag upplevde; hur välkommet och lärorikt det var. Jag kör gärna flera introcross eller varför inte intromtb och introlvg? Men jag tror att detta blir bäst innan säsongen drar igång. Speciellt på cross där det nog kan bli en succé tillsammans med Onsdags-VM.

Tack Stefan Määttä för idé och bild!
För såhär gör man förresten:

1 kommentar:

  1. Då jag själv precis börjat med mtb och bara hunnit köra ett par pass uppe på lugnets 7 resp. 15km-banor så hade jag verkligen uppskattat en liten snabbkurs i mtb-teknik! Vore riktigt skoj om du drog ihop något sådan till nästa säsong! Riktigt bra blogg du har för övrigt :) Mvh

    SvaraRadera