tisdag 27 november 2012

En god afton på jobbet

Att vara ensam tjänsteman på en kommunal avdelning har sina fördelar ibland. Idag var det dags för näst sista Föreningsnämndsmötet, det är alltså den politiskanämnd som styr min avdelning. Och jag arbetar efter deras beslut och lägger även upp förslag till beslut... Nog förklarat om kommunal verksamhet, det kan jag ta någon annan gång om ni är intresserade?

Hur som idag var det nämndmöte och valet av möteslokal denna gåll föll på den anrika karamellfabriken i Timmernabben; Råsnäs konfektyrer. De har tillverkat godis där sedan 1919 och vi fick testa på hur de gör polkagodis. I grunden värms "sockret" med smak och färgämnen upp och då slogs vi direkt av den starka mint doften. Luftvägarna blev rensade brutalt snabbt och tårarna rann. Det var som att snorta Vicks.
En annan rolig grej är att de anställda får specialflour från tandläkaren att skölja munnen med. Det är inte för att de äter en massa godis utan det är mest för att luften där inne är "full" av sockerpartiklar som man andas in och då är det bra att gurgla lite.

Hur som när den röda och ofärgade massan är tillräckligt smidiga så läggs det röda på den vita klumpen och sedan behandlas den till en smal sträng vilken i sin tur stansas i småbitar. Som sedan måstes slås loss för handkraft från varandra (bild nedan). Sedan läggs de på ett bord för att svalna och de bitar som fortfarande sitter ihop slås isär. Vi fick prova på alla stationer, buskul var det! Speciellt att provsmaka... Varma polkagrisar är läskigt gott. Som bonus "fick" jag med mig ett kilo polkisar hem också, nygräddat är godast. Sååå gott!

Men det slutade inte där, patriotiska som vi är så bestod fikat av smörgåstårta från (Timmer)Nabbens Rökeri & Fisk. Skagenröra/laxröra dekorerad med handskalade räkor och frukt. Vilken hit!

Det var värt att jobba från 8 till halv 10 idag med denna avslutning. Och ja det togs en hel del bra och viktiga beslut också. Ett helt annat beslut som bara jag tog ikväll gällande bara mig själv; dags att börja träna!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar