fredag 1 mars 2013

Är Svenska cykelförbundet på väg åt rätt håll?

Ganska logiskt kommer nu Svenska cykelförbundets styrelses svar på den senaste tidens hagelstorm av spekulationer och uttalanden från insatta, oinsatta och avgående personal vid SCF. I denna PDF-fil kan ni läsa styrelsens syn på turbulensen och även vad som varit målet för styrelsen; utveckling av grengrupper och en omorganisering av kanslipersonal, dvs de som har det operativa ansvaret i SCF.

Det är i mina ögon inte så konstigt att personal väljer att avgå då de antingen inte tror på omorganisationen eller känner sig kapabla till att omorganisera. Det är naturligt i arbetslivet och jag tycker det även är naturligt i cykelförbundet. Jag tror på omorganisationen och att förändring är av godo. Men med det säger jag INTE att den tidigare organisationen varit dålig. Tvärt om, den har gjort mycket för Svensk Cykel. Men som mycket annat måste man strukturera om för att förbättras och bli ännu bättre.

Det bästa med den nya organisationen är att fokus ligger på ungdom, junior samt U23. Och då är det ju självklart att det blir rubriker då vissa känner sig besvikna. Men det man måste se här är varför fokus är på de yngre, de äldre/eliten finns ju fortfarande med i spelet. Och är de som ska prestera på mästerskap som ex OS de är "våra" proffs som har den uppbackning de yngre saknar innan mästerskap. För att behålla och skapa en större topp behövs det finnas och satsas på en bra bas. Och därför har jag svårt att förstå allt skitsnack och smutskastning. Så se framåt och gör något för att utveckla Svensk Cykel som jag tycker är på rätt spår framåt.

[edit 20:00] Och det jag menade med "gör något" föll bort. Och är såklart RÖSTA på årsmötet!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar