torsdag 8 augusti 2013

Stigfinnartur en underbar kväll

Klämde väl till med en riktig solskensrunda igår. Drog till Blomstermåla med ambitionen att upptäcka lite nya stigar och slängde ut ett meddelande om detta på Kalmarsundscykling. Fick svar från Patrik och Krille att de skulle köra och Patrik ville cykla med från Statoil i Mönsterås. Redan innan hade jag faktiskt en till plan och det var att logga sträckan mellan Mönsterås och Blomstermåla i Strava för att göra ett segment av hela den cykelvägen. Och då var det bra att ha Patrik med så att farten blev hög också, landade så klart en förstaplats direkt på den 6,5km långa sträckan. Tänkte ha en längre sträcka in mot Mönsterås först men kom på bättre tankar då det aldrig är bra att ha "tävlingssträckor" genom korsningar, så det fick bli ett segment enbart på cykelvägen då den har förkörsrätt hela vägen.

Ville inte logga hela turen då de tidigare tränings-appar jag haft dragit slut på batteriet. Men när batteriet på min cykeldator/gps var dött redan innan turen så valde jag att ge Strava en chans på hela turen. Och tur var väl det för Strava levererade utan problem de hela tre timmarna jag hade den igång. Och då tog jag en hel del kort under turen också, vilket brukar vara boven till att batteriet inte räcker hela vägen. Jag startade med 75% laddat och hade 34% kvar när jag kom hem. Här är hela turen:




Men oavsett att Strava och foto funkade under turen så kan jag inte hjälpa att ett sug efter en cykel-fick-vänlig kamera uppstår. iPhone 4S fungerar är bra och ger hyfsade bilder, men det är rätt drygt att behöva ta av handskarna varenda gång för att få bra fokus genom att trycka på skärmen mm. För att inte nämna risken som finns att tappa telefonen... Kvalitén på bilderna blir ju dessutom bättre med en kamera och helst då en med optisk zoom, inte för att jag zoomar så mycket utan mer för att ge bilden ett djup genom optiken. Jag har en digital systemkamera, men den är för otymplig att ta med på alla turer. Kameraföretagen har ju kommit en bit på vägen nu med kompakta systemkameror men de är också lite otympliga med sina objektiv, även om de är mindre än på riktiga systemkameror. Så är det någon där ute som läser detta och har ett bra tips på en kamera med bra optik, och som gärna kan visa exempelbilder, så får ni gärna kommentera eller skicka mail till mig.

Här är i alla fall de bilder som jag tog, som vanligt med min iPhone. Och de fångar förhoppningsvis den härliga sommarkvällen som var igår i skogen.

Det finns en rad mysiga hällar som motionsspåren/lederna går på. Här kör vi på den som är utmärkt av Ålems OK som grön/vit. Väldigt mysigt böljande som man kan pumpa sig fram på och lätta över krönen.

Samma häll från en annan vinkel.

Vilopaus på hällen. Från vänster; Greg, Andreas, Krille och Patrik. En go gäng helt enkelt.

Undra om Greg är glad över vädret, stigen eller min position i gräset?

Samma fråga ställs här för Krille. Mycket mysigt ljus i skogen denna kväll. Blev sköna bilder.

Oscar "Stone face" Ekstam, fast jag njuter inombords här. Magiskt skönt att leka runt på min BMC. Lutar åt att jag behåller den. Någon som är sugen på en topputrustad Niner Air 9?

Denna stig brukar jag köra nedför då den bjuder på fina dropp och hopp. Men här kör vi uppför i gyllene ljus. 

Paus på toppen kämpandes mot myggen men njutandes av den soliga, varma kvällen.

Strålande hemfärd blev det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar