onsdag 25 februari 2009

Bergsbestigning
Idag vaknade jag i alla fall i tid, även om jag var uppe klockan halv 4 och vände. Börjar man bli gammal om man inte kan hålla sig om nätterna? Hur som helst så hoppade jag upp ur sängen klockan 8, eller ja det var ganska svårt att slita sig. Men sen hoppade jag i kylan. Cypriotiska hus är då inte varma kan jag lova. Idag har jag dock fått igång elementet, så nu blir det varmare.

Jag hade på känn att Emil skulle kunna ge sig ut klockan 9 så jag förberedde mig för det men vad fick jag för det? Ja en spionbild i alla fall:


Så efter vår dejt gick jag vidare till Svenskhuset och kollade läget. De ville upp till helgens tävlingscentrum i Macharias. Och de ville åka bil. Men jag lyckades övertala Alexander om att ta sällskap med mig cyklandes upp dit istället. Han var inte sen att nappa och vi gav oss iväg lite före de andra. Som gick miste om en sjukt fin tur upp till Kionia toppen.


Jag och Alexander tog en specialväg som min pappa har hittat, och för att hitta fick vi en GPS. Helt lätt var det dock inte att navigera mellan kullarna och småvägarna. Första felkörningen gjorde vi i Vavla där vi egentligen skulle gena för att slippa rundturen runt Kyrkan. Men på något sätt kom vi fram dit ändå. Eller ja nästan. 7st cyprioter med blandad ålder stod och lade om vägen och gav oss kommentaren: "No, no, no. Road closed, no, no, no". Det var den äldsta som sade det, han var även förste övervakare av 3st. Rolig kille. Sedan sa han att vi skulle backa. Eller som vissa säger på svengelska "You have to Bäck!, Bäck i say!"

Efter det körde vi lite snett två gånger till och totalt tappade vi kanske 10min på omkörningarna, men ändå var vi uppe på samlingspunkten efter 1.30. Sedan dammade vi på utför grusvägarna mot "Klostret/Kyrkan" Profet Elias. Väl där klämde vi oss uppför paradisstigen. Jag fick kämpa något enormt och var nere på lilla gubbklingan flera gånger. Alex spann på lite bättre med sin 28a klinga. Verkar faktiskt inte bättre som om grabben är i ganska bra backform faktikst.

Uppe på sista delen av stigen så började det rinnan ganska mycket vatten. Jag vet inte om det var därför eller om mr Blomkvist bara var törstig. För först så drack han så mycket bergsvatten ur ett vatten drag att han fick "Brainfreeze", och sedan bombade han genom vattnet majestätiskt.


Väl uppe på toppen blev han lite tröttare och fick akut hemlängtan så vi skippade att testa Getstigen. Lika som paradisstigen så ska den stigen också användas under point-to-point loppet på lördag. Men Alex hade fått nog som sagt så vi intog fartställning nedför. Och mitt uppe i eurforin stötte vi hastigt på en annan Alexander; Wetterhall. Senare svischade vi förbi Max Öste också. De var ute på bergstur också. Och som det såg ut på molnen fick de nog också en ganska fin skur över sig.

Vidare nedför asfaltsserpentinerna så fick Blomkvist ett telefonsamtal från sin flickvän som skulle laga mat. Jag trodde på att vi var hemma om ca 1timme. Och sedan fortsatte vi nedför med en underbar utsikt hela vägen.


Exakt 1timme efter telefonsamtalet var vi hemma. Vi hade då varit ute lite mer än 4timmar och avverkade 84-85km med ca 2060höjdmeter på. Och hemma på Bike Centret hittade jag samma tomte som när jag åkte.


Och så avslutar jag med en annan tomte som fått på sig en hjälm av rätt märke men otroligt fel snitt, känns mest som en potta. Vilket i och för sig är ganska gött nedför när det är kallt. Tomten har även fått sin första bränna för säsongen. Fina ränder, fina ränder ekar det i gränder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar