söndag 8 december 2013

Glöggcykling minus glögg i Nybro

Dundrade iväg till Nybro idag på morgonen. Hade bra ångest vid frukostbordet då temperaturen var härligt minus 8. Och jag var osäker på att jag hade tillräckligt med kläder för kyla, och var lade jag mina lobster vantar egentligen? Fast allt det där var ju så klart svepskäl. Har ju massa bra kläder och jag behöver oftast inte så mycket på mig på kroppen om vintern. Förutom på händer och fötter då. Jag hade mina gamla shimanoskor med tidningspapperssula och ett par ullstrumpor på mig som jag toppade med assos grymma shoeCover socks och ett par vanliga Roubaix-överdrag (nu får jag passa mig så inte Specialized stämmer mig...). Verkligen en grym kombination som höll mina fötter varma hela turen. Det trodde jag aldrig. Brukar behöva ett par Roubaix (alltså flossade) överdrag och sedan ett par tjocka vindtäta över och inte ens då får jag behålla värmen.

Nåväl in Nybro hade jag det grymt kul och hade jag skippat att åkt dit idag hade jag aldrig förlåtit mig själv. Stigarna var täckta med ett tunt lager snö och var precis sådär lagom frusna att de gav ett bra strävt fäste och så ett bra rull på det. Enligt guiden Magnus så var det bättre före nu än på sommaren på många ställen.

Mot slutet av turen så tog ändå kyla ut sin rätt. När vi hade varit ute två timmar så fick vi valet att köra till värmestugan eller köra en bonustur. Och jag var nog den första att rösta på bonusturen, men ångrade mig snabbt därefter då energin dök kraftigt. Man drar helt enkelt en hel del mer kalorier i kyla. Trots detta lyckades jag ta ett KOM på Strava i sista backen efter 20 kilometers stigpressande. Så nu måste du ta i ännu mer för att återta ditt KOM Magnus.

Avslutningen blev dock ett lite antiklimax. Det skulle varit glögg efter cyklingen i värmestugan i Svartbäcksmåla (Nybros skidcentrum) men i stugan satt bara lite snökanonspersonal och mumsade strips och burkare i Take Away påsar.
Det fick bli stresslunch hemma istället och snabbt iväg till julkul i Blomstermåla med familjen istället.

Nedan Strava och bilder:









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar