onsdag 28 januari 2009


Det blev skridsko på Runn idag. Vilket var hur uppfriskande som helst. Och jag måste säga att jag och Maria bor rätt så bra till just nu. Inte bara för att det är sjukt centralt det är också mycket nära till allt annat som inte är centralt. Upp till Lugnet tar det bara några minuter på cykel, till Runn tog det idag ca 10minuter. Vad mer kan man önska sig? Vi kommer nog aldrig att skaffa bil nu känns det som. Behöver vi åka någonstans och vara flexibla så blir det mycket billigare att hyra en bil.

Jag hade idag en tanke på att dra ut på en distans, men några härliga skär på Runn låg och naggade bak i huvudet. Så jag surfade in på Runn-is webbkamera för att kolla temperatur och statusen på isen. Som vanligt var det hur bra plogat som helst och eftersom att det var tidigt på morgonen och en vardag så var det inte så många som var ute på isen.

Så jag slängde snabbt ned pjäxorna i väskan och hoppade på hojen för en kort transportsträcka till isen. Väl där så körde jag ett varv på 6km slingan och jag kände direkt att det var dags för intervaller idag. Det står ju 4x20minuter på schemat denna veckan och jag kände direkt att det skulle vara lättare att göra dem på isen än i hallen. Motivationen till att gnida sadel med trötta ben utan att komma framåt har inte känts så lockande denna vecka.

Så jag körde först ett varv och såg då att det tog ca 1ominuter, vilket gjorde det perfekt för mina intervaller. Den första 20minutaren tog ganska exakt 2varv och gav en ganska hög snittpuls, bara 4 slag under tröskeln. Men under den efterföljande intervallen hade jag svårt att hålla tempot uppe och hamnade lite lägre i snitt. Jag misstänkte att det var min dåliga teknik, men jag kämpade mig ändå igenom den tredje intervallen och lyckades höja snittet lite.

På den sista intervallen släppte allt däremot. Tekniken kom och med den kom hastigheten, pulsen och mjölksyran. Sista fjärdedelen av sista varvet gick ganska stapplande då benen hade hunnit med att bli otroligt trötta, för att inte tala om ryggen. Trots detta körde jag snabbaste intervallen, och avverkade 12km på 18:30 (ja jag fortsatte tills 20min passerades). Ganska bra tyckte jag. Men lustigt nog så var medelpulsen lika som intervallen innan 2slag under tröskeln

Mycket bättre än att sitta inne och försöka utan att ens komma i närheten av liknande pulsdata i alla fal. Jag passade på att spela in en liten film också när jag var klar, det blev lite stapplande resultat men helt ok för att publicera här i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar