söndag 14 juni 2009

Rapport: Borås CA MTB SV-cup #5

Idag var föret på banan torrt och stenhårt, med betoning på sten. Mina Michelin XCR Dry fungerade alltså inte lika bra som igår med andra ord...

Vi kom till tävlingsområdet i god tid men Micke och Lars lyckades ändå missa starten, Lars lite mer då han kryssade igenom fältet av damer och juniorer när starten gick. Själv fick jag en strålande start. Niklas Andersson från Kolmården gav sin plats i förstaledet till mig (jag stod i andra) då han hade racerpedaler och skor.

Den gåvan förvaltade jag väl genom att komma iväg som femma i starten. Jag hade gärna velat ta starten helt, och hade kunnat göra det om jag velat. Men jag lade band på mig för att inte bränna mig. Igår fungerade den taktiken bra, men så här i efterhand skulle jag idag hållit uppe tempot så länge det hade gått.

Vilket jag alltså inte gjorde idag, jag tittade "lugnt" på när täten och andraklungan seglade iväg. Sedan fortsatte jag i min takt. Och anledningen till att jag är missnöjd med det är att min takt idag var satt för lågt. Jag hade behövt en rygg att pressa mig på. Ett litet tag fick jag ta rygg på Stefan Karlsson, Kolmården. Men den rackarn släppte jag dumt iväg.

Banan idag var underhållande för huvudet samtidigt som den var bred och fin. Men... den var sjukt stenig och inte så vidare bra för min rygg. Vilket kan vara en av anledningarna till att jag bara orkade pressa ut en medelpuls på 168 idag. Samt att jag bara kom 10a.

Med det sagt måste jag ändå säga att jag hade sjukt kul idag, för banan var snabb. Ruskigt snabb. Samtidigt som det fanns gott om sköna naturligt doserade högfartskurvor. Busigt kul.

När jag kom i mål så fick jag reda på att gårdagens suverän Magnus Darvell hade lyckats knäcka sin splitt nya Giant ram. Han knäckte en ram innan världscupen i "Håffalajze" och nu var det alltså dags igen, på andra varvet då han vurpade olyckligt. Bakstaget över växeln landade på en av alla stenarna och sprickan var ett faktum. Ramen gick dessutom av inne vid vevhuset så att Davva fick tvåhjulsstyrning, han fortsatte så och slutade tvåa. Han är grym.

1 kommentar:

  1. han knäckte ramen iof före offenburg inte hoffalize.

    SvaraRadera