måndag 2 maj 2011

Cykla eller inte cykla det är frågan

Sitter nu inne och överväger om jag ska ge mig ut och cykla, det snöade ju nyss. Men nu har solen kommit. Undertiden har jag suttit och följt en diskussion om cyklisters vara eller icke vara på landsvägen. Ja för finns faktiskt några sjuka människor i Sverige som tycker att de i Bil äger all rätt till vägen och ingen skall vara "i" vägen för dessa. Om det är så, anser de att det är helt rätt att köra över eller preja cyklisten.

Jag har själv varit med om det ett flertal gånger, en gång så sköt en bilist mot mig. Mannen fick 5000kr i böter för olaga hot och inte mordförsök... Så är det för jämnan när det gäller cyklister känns det som. Vi får liksom skylla oss själva, och det är inte fel att bilisterna smiter från "olyckan" eller brottsplatsen som det så riktigt heter (men ingen använder sig av vid dessa tillfällen). I flertalet domar vid "olyckor" mellan bilister och cyklister, där det är helt glasklart att bilisten smitit och varit den som framkallat olyckan. Så har domen gett böter på sin höjd och oftast har det knappt nämnts att bilisten smitit från "olycksplatsen".

Hur skulle det se ut om jag cyklade på gång och cykelbanan och knuffade gångtrafikanterna? Resultatet skulle nog med all säkerhet bli drygare böter än när en bilist gör samma sak mot en cyklist. I mina ögon är en prejning av en cyklist (med bil) samma sak som om någon slår ned dig på stan. Misshandel kallas det.

Så frågan är om man vågar vara kvar på vägarna eller inte. Jag har ju nöjet att vara inne i skogen ibland men även där får man hot ibland. Förstör vi verkligen så mycket som alla andra verkar tycka? Eller är bara den allmänna svensken maktgirig och vill ha allt för sig själv?

Läs chatten och debatten om "cyklisternas vara eller icke vara" (som jag kallar det) här: Sydsvenskan.se

1 kommentar:

  1. En cykel klassas som ett fordon, när man cyklar på den. Och kan därför med all rätt framföras på vägen. Ett annat exempel är att vid ett övergångsställe ska ju cyklisten stiga av cykeln och leda den över övergångsstället,(som gäller för gång trafikanter) för att klassas som en gång trafikant. Om inte folk fattar detta så bör dom göra om körkorts teorin! För dom har verkligen missat något!

    SvaraRadera