torsdag 31 maj 2012

Kaoz lyder i Mönsterås

Det tog inte lång tid innan jag svor bakom ratten/styret i Mönsterås, men nu skakar jag mest på huvudet och kollar 5 extra gånger innan jag kör genom en korsning.

Anledningen? Jo väjningsplikt gäller fast oftast tvärt om. Tänk största vägen har förkörsrätt. Men så finns det en hel del speciella korsningar med egna lokala regler. En klassiker är en korsning mitt i köpingen där det tidigare varit huvudled längs Åsevadsgatan men nu är det den korsande Parkgatan som är huvudled i korsningen. MEN "infödingarna" kör fortfarande som om Åsevadsgatan är huvudled. För att göra det mer spännande så är det en av Mönsterås mest trafikerade korsningar då Systemet och Konsum ligger där. Jag cyklar även till jobbet längs Parkgatan. Så jag har sett en hel del konstigheter.

Exempelvis:
- Infödingar som inte ens saktar ned och skiter blankt i väjningsplikten. Det har varit otäckt nära några gånger (inte för mig utan andra mindre uppmärksamma bilister).

- Infödingar som stannar på huvudleden och vill släppa fram de som står vid väjningsplikten.

- Igår så kom det en gammal gubbe som kom cyklande mot korsnigen och cyklade rätt ut över väjningsplikten. Han blev nästan påkörd men hade tur, sedan fortsatte han cykla mot mig på vänster sida...

Nästa specialare:
... Jepp för här nere händer det ofta att man möter någon som cyklar på vänster sida mot trafiken. Eller så cyklar de på trottoaren.

Så ni förstår kanske hur chockade bilisterna blir när jag cyklar regelrätt på vägen. Och till exempel ställer mig mitt i vägen om jag ska rakt fram eller till vänster om jag ska vänster (om jag inte skulle göra detta kör de om och före mig)

Och där uppkommer nästa kaoz. Bilisterna är så ovana vid cyklister på vägen (och höger sida) att det inte vet hur de ska föra sig. Ofta kör de bara på i samma hastighet och kör om mig även om de får möte. Vissa gånger är de farligt nära mig och andra gånger är de istället farligt nära mötande bil. Det är som att jag inte existerar. För efter 90% av omkörningarna så går det några fåtal tiotal meter sedan stannar bilen vid en korsning eller så svänger den in på en uppfart eller liknande. Självklart så blinkar de inte...

"Jag kör ju alltid in här"

Tur att jag är medveten om problemet och har kunskapen att se framåt i trafiken, det är en bra egenskap här nere i kaozet.


2 kommentarer:

  1. Jo, så är det.
    Det är tom så att körskolan i Mönsterås har svårt att lära eleverna att köra enl reglerna då de flesta har åkt med sina föräldrar i Mönsterås sedan de varit små.
    Som körskoleläraren sa, nästan alla korsningar i Mönsterås har en egen regel som bara "infödingarna" känner till.
    Det är tex extremt svårt att lära eleverna högerregeln här.
    Men men, men här brukar vi aldrg lämna företräde...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fascinerande att höra! Speciellt att en körskolelärare säger så.

      Radera