lördag 2 januari 2010

Släggad

Usch vad trött jag är idag. Tävlande/meckandet och kylan tar verkligen kål på mig. Jag hade tänkt att träna innan vi åkte till tävlingen idag, visserligen bara lite rullning. Men när jag varknade var det tokhalt ute och trainern var inte lockande. Att jag dessutom var sjukt trött gjorde inte saken bättre. Så jag beslutade att vänta. Nu ligger jag i soffan och kämpar med att hålla ögonen öppna. Men jag ska försöka göra dagen rättvisa.

Det var en ganska kort resa till tävlingen men den var ganska dryg då det bara var småvägar och korsningar hit och dit hela tiden. Vi kom dit med gott om tid och började kolla däckval. Det blev tre byten innan vi var glada. Först tänkte vi Tufo Cubus fram och bak för att testa, sedan Cubus fram och Primus bak. Men det blev Primus för hela slanten till slut. Banan var tokpackad pga kylan och hade ett tunt lager halklera ovanpå. Sedan var det en hel del sand på banan också.

Killarna drog ut på andrahojarna som vanligt och jag Hunter tog förstahojarna för att försöka hitta depån. Vilket vi gjorde ganska snabbt. Starten låg dock på andra sidan banan, som vanligt. Så det blev för mig att lägga benen på ryggen igen och knuffa Belgare. Jag börjar bil van nu.

När jag kom fram spräckte jag byxorna när jag klättrade upp från stranden. Sedan gav jag Magnus sin cykel och han ville genast ha mer luft i. Vilket jag listat ut innan och redan fyllt på extra till 1,5 bar. Då blev han imponerad och sekunden senare klagade han på att bakbromsen låg på. En mekanikers vardag, det var bara att skruva och sedan lägga benen på ryggen igen med två lätt leriga andracyklar.

I depån blev det inte så mycket jobb denna dag, killarna körde runt på förstahojarna hela tävlingen. Darvell fullföljde dock inte utan åkte in i depån efter lite mer än halva loppet. Då han precis hade kämpat sig starkt upp från 40de till 30de plats. Han hade fått ett kast och cykeln hade dragit iväg okontrollerat åt vänster och satt Mange i en stolpe. Han träffade stolpen med halsen/nyckelbenet och fick en hel del värk så att han inte kunde fortsätta. Men det ok nu, även att det ömmar. Han hoppas på start i morgon och om svullnaden inte gått upp mer så tycker jag att han kan starta också.

Mattias körde stabilt på hela loppet och slutade på en 34:e plats. Godkänt och bra kämpat då det inte var lätt att göra något mer på en så pass snabb bana med en kass startposition (längst bak). Hade det varit lera hade det kanske gått lite bättre. Men vi hoppas vidare på morgondagen.


Mitt kontor. Här försöker jag peppa upp Nilsson medan Mange får sina nummerlappar påsatta. Mina kläder: Stövlarna är Carrefour, Strumpor stickade med fleecefodring, Jeansen Wrangler Special Edition, Jacka Doite (sponsrad/gratis) skaljacka från AIM Challange, Huvtröja Intense, Mössa Kalas, Underställ och långkalsonger från Craft och så ett par Grip Grab handskar på händerna. Vad tycker ni, håller jag stilen? Klicka på bilden för att se den extra stor.

En normal camping för åkarna på en ganska liten crosstävling. Några av de största kända åkarna var Dieter Vanthourenhout, Enrico Franzoi, Radomir Simunek och Francis Mourey. Den sistnämnde vann för övrigt idag, läs mer om tävlingen HÄR. Campingen var fullpackad och fanns på innerplanen av en stor friidrottsplan. Löparbanan var förmodligen 400 meter. Cross är stort i Belgien, även när det är litet.

Bussen till höger tillhör en endaste åkare; Francis Mourey. Givetvis är bussen fulladdad med allt man behöver på en cykeltävling, och mer därtill. Högtrycks tvätt och luft, tvättmaskin, kök, sovplatser, tv, reservdelar och cyklar till förbannelse och så lite till då. Det ska märkas när man ligger på topp.

Åkarna och vi hade bra väder fast kallt idag. Det var kul att se solen. Mindre kul att den försvann med tre varv kvar.

Här håller solen på att gå ned medan en okänd mekaniker väntar på sin åkare.

Och här står jag i kö till de två högtryckstvättarna av 8 som fungerar. Resten frös sönder. Mina fingrar var ganska frusna efter tvätten också. Men idag fick jag allt tvättat och uppsmörjt innan hemresan i alla fall. Så nu kan jag ta igen mig och ladda för morgondagens träningspass innan vi drar iväg på nästa tävling. Om det blir den i Tervuren eller en annan i Holland återstår att se. Killarna har svårt att bestämma sig.

5 kommentarer:

  1. Bra kämpat. Tvätta och mecka cyklar i minusgrader låter halvcharmigt faktiskt. Bara man har gummistövlar och säger saker som "bier is goed!" och "pedaal sneller!" så är man typ flamländare.

    Tur att du peppade Mattias - han ser sjukt hängig ut på bilden.

    SvaraRadera
  2. Härligt härligt. Cross är verkligen stort i belgien. Det är en mäktig känsla.

    Jag tror du kan toppa outfitten med ett par fula märkeslösa jeans, större och längre jack och hår i näsan. Sen det som Tillmann tipsar om också. :)

    Din nya blogg-header är läcker.
    /J

    SvaraRadera
  3. Du börjar verkligen se ut som en flamländare. Lite mer hår i näsan, och minst ett ciggpaket så är du där. Stövlarna sitter som klistrade :-)
    Roligt att läsa dock. Keeep up the good job.
    Jag tror att du gör en del för CX intresset i Sverige med din blogg.
    /Nypan

    SvaraRadera