måndag 13 juni 2011

Skydda huvudet med wellpapp, bättre än frigolit


Detta ska vara det nya heta inom hjälmindustrin. Verkar rätt lovande, bara de löser problem vid väta... Jag menar även om det inte regnar så svettas man ju ibland när man cyklar... Och vad jag vet så är wellpapp inte så hållbart när det är vått. Men det har de säkert tänkt på. Produkten sägs redan blivit uppköpt och "licensierad" av flera större hjälmtillverkare. Om jag ändå hade varit så smart så kanske jag hade varit lite rikare idag. Imponerande dock att frigoliten har varit det enda som gällt så pass länge nu. Det som är mest intressant för en tävlingscyklist är att en hjälm med Wellpapp är lättare än en i frigolit. Men då lär de också ha fler ventilationshål i hjälmen för att den ska vara intressant. Läs mer om wellpapp-hjälmen här: London cyclist.

En annan idé om hur man kan skydda huvudet kan vara såhär:



En hövding (< klicka för att läsa mer), vilket är en airbag som i outblåst förfarande sitter runt nacken som en löstagbar krage. Airbagen löses ut på 0.1 sek och den gör det när cyklisten utför en onaturlig eller för snabb och hastig rörelse. Kan bli dyrt för tävlingsbruk dock, då "hjälmen" är kasserad vid en utlösning. Men som vardagshjälm för frilla-känsliga personer kan den nog vara en hit. Jag personligen skulle inte kunna lita på den, då kör jag hellre med en frigolithjälm som jag vet sitter där uppe och skyddar det heligaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar