måndag 20 februari 2012

Operation röksignal



  

Jag håller på att rustar upp och går igenom min Niner efter de få pass som den rullat. Faktum är att det enda som behöver åtgärdas är mina nedrans skrikande bromsar. Bromsbeläggen är inte så slitna som ni kan se, dock så är två av dem rätt skadade och det är de som sitter fram. Och de som skriker mest så jag hoppas att min tvätt med stålull och urbränning skall göra dem mindre skrikiga. På detta sätt bränner man ur eventuella oljerester som fastnat och bromsats in i beläggen. Och jag måste säga att kylfunktionen på Shimanos nya bromsbelägg för "trail" funkar mycket bra. Jag kunde ta i oken bara någon minut efter jag avlägsnat dem från plattan med en kniv.

Har man en "vanlig" spis (vad det nu heter) så skadar man inget jag vågar inte säga vad som händer om man använder en spis med glashäll eller vad det nu är. Då är det nog bäst att lägga beläggen i en stekpanna som man är mindre rädd om.

I övrigt så väntar bara uppgraderingar för Ninern. Tvådelat vevparti vet ni redan, resten kommer här på bloggen. Så klart.

2 kommentarer:

  1. Eller så tar du helt enkelt en tång att hålla beläggen i och en braständare eller stormtändare och håller under. Samma effekt, du kan gå utomhus men du får ta ett belägg åt gången. Fördelen är att du slipper all rök och lukt i din bostad. Hepp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det luktar ju sååååå gott!!
      Bra tips oavsett =)

      Radera