torsdag 30 maj 2013

Ny bil och skadad stortå

Sitter nu rymligt i baksätet på den nya fina Mitsubishi Outlandern jag har fått låna över Nya Långa Lugnet och SOG2013 -helgen. Tack Mitsubishi!
För familjen och alla sponsorvepor, beachlaggor och framförallt de 13 tunga "fötterna" till flaggorna hade inte fått plats i vår lilla V50. Nu är outlandern inte ens halvfull, men dock väldigt tungt lastad. 


Här går det in minst en 29" mtb, lite extrahjul och verktyg. Men nu ska jag demoköra cyklar hela helgen, så varför slita på min egen?

Outlandern är lite baktung som ni kanske ser? Inte konstigt då bara "flaggfötterna" väger ca 280-300kg. Sedan väger väl väskan med verktyg, vepor, flaggor runt 50-60kg +ANNAT som vår packning och oss. Men det märks varken på bränsleförbrukningen (6,9 L/100km i snitt) eller accelerationen. Imponerande för en så tung bil.

Hur var det med stortån då undrar ni? Jo idag innan vi åkte iväg så tog jag en dusch. När jag var klar behövde jag ta ett extra långt kliv över lite packning. Tyvärr kom jag inte ända fram till den höga tröskeln utan placerade stortån precis på kanten. Ingen fara kan man tycka om det inte var för att våtrumsmattskanten gick hela vägen upp och satt löst. Det plus att min stortå är lite förhårdnad och torr gjorde att mattkanten blev som ett rakblad och skar upp halva trampdynan under stortån från tåleden och utåt. Det blev en härligt stor torr skinnflik som hängde löst där. Men lite sårtvått, sårtejp och en steril kompress gjorde susen. 
Det är dock inte så skönt att gå och tån är lite svullen. Men att köra Outlandern var inga problem, en lättinställd cruise control och elmanövrerad förarstol gjorde färden njutbar.
Hoppas dock att tån blir bättre till lördag, för då ska det testas, klämmas och fotas på Scandinavian Outdoor Games på Lugnet! Är ni där då så kan vi ta en liten cykeltur. Och på söndag så håller jag låda som speaker på Nya Långa Lugnet.





2 kommentarer:

  1. Hej Oscar,
    Kul att du trivs med Outlandern och fick plats med både familj och alla saker. Hoppas att allt går bra i helgen!
    Hälsningar Lotta Thulin, Mitsubishi Motors

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack igen Lotta!
      Det gick jätte bra och smidigt i helgen. Ren njutning =)

      Radera