måndag 6 maj 2013

Efter Hjo?

Jag hade helt glömt bort hur intensivt och länge man är engagerad vid en sprinttävling. Gick upp klockan halv 8 igår och började efter frukost med speakerarbetet vid Stadsparkssprinten som var deltävling #2 i XC-cupen. Sedan blev jag klar runt fem och kom innanför dörren hemma vid halv elva. En heldag utan plats för rapportering tyvärr.

Men jag kan konstatera så här i efterhand att det blev ett lyckat arrangemang med en utslagsgivande bana. Det blev inte alls som jag först trodde att först ut blir först in. Det bjöds på en hel del omkastningar i fältet in mot målgång och roligaste fighten bjöd damer elit på, där Ida Olsson (Möndals CK) gjorde ett brilliant spårval inledningsvis vilket gav henne en lucka ned till regerande mästarinnan i sprint; Ann Berglund IK Hakarpspojkarna) och Kajsa Snihs (IK Jarl Rättvik). En lucka som Ann först med bara två chikaner och ett fåtal hundra meter kvar till mål kunde täppa och utmana. Där i chikanerna gjorde Ann sin stöt men misslyckades och fick sladd. Ida fortsatte om än väldigt "syrastum" av sin forcering och detta bjöd istället in Kajsa i matchen och hon kunde gå om i en rafflande strid på upploppet. Jag fick gåshud och blev i extas. Eliminering är verkligen något som kan lyfta och attrahera flera till XC. För det är inte de typiska XC-cyklisterna som gillar det och det tycker jag är en bra sak. Fler på MTB helt enkelt!

Herrklassen vanns av Kristoffer Kvist (Borlänge CK), tvåa blev Jesper Danielsson (Hjo VK) och trea Emil Linde (Gävle CA).

Nu ska jag vårda min solbränna:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar