lördag 17 september 2011

Crossande distans

Det var väl kanske inte världens lugnaste eller bästa dag för mig idag. Redan innan vi skulle åka iväg så märkte jag att min framdämpare hade läckt luft och det var omöjligt att få den låst. Men som tur var så var det fler som var sena så jag stressade hem och pumpade i lite mer luft. När jag kom tillbaka till Posten så hade alla ändå inte kommit; Bröderna Steen hade anlänt precis 7 min sena och vi väntade på Öijer.


Det stora gänget hade dock tröttnat på att vänta så jag ringde och förtäljde vår färdväg för mr Öijer. Den färdvägen ändrades två gånger till och slutade med att Henrik hamnade före hela gänget tillslut. Och precis när vi var ikapp honom utanför Främby Udde så fick jag punktering. Det var ett skärsår i sidan på mitt däck som jag trodde att Joe´s tätningsvätska skulle ta hand om. Men Race King är ju så tunna och mjuka i sidorna så hålet öppnade sig hela tiden. Vi hann dock en bra bit ut på Runnleden innan jag var tvungen att spurta ifrån alla för att sedan lägga i en slang. Gänget sa att de skulle fortsätta lite lugnt så jag kunde spurta ifatt.

Vyn bakåt när jag spurtade ifrån fältet

När jag stod där och nästan var klar så kom Öijer tillbaka för att hjälpa mig upp till gruppen. Kände mig som en riktig stjärncyklist där med min egna hjälpryttare. Enligt Henrik hade vi tappat ca 5 minuter på gruppen och vi började jaga... och jaga.. Och vid Olsbacka trodde vi att vi hade kommit ikapp men det visade sig vara ytterligare hjälpryttare i form av prylbloggarnas kung: Daniel Rytz och finaste Jeppe77 Larsson. Så nu hade jag tre hjälpryttare som frenetiskt kämpade för att dra ikapp mig till gruppen. 25 minuter tog det innan vi var ikapp dem i höjd med Aspebodas Golfbana. Det visade sig senare att gruppen inte alls rullat lugnt utan dragit rätt friskt.



Hjälpryttarna:

SuperBloggaren Öijer 

Jeppe77 längst fram, sen Öijer sen Rytz.

Så när vi svängde av in på gruset vid skolan och kyrkan mot Smedsbo och fick en fin uppförsbacke så var det inte så konstigt att jag släppte. Jag var helt rökt och sittandes på min +10kg heldämpade 29er i en uppförsbacke mot crossar så lät jag dem åka i sitt tempo. Ute vid gamla Leksandsvägen så åkte jag istället hemåt. Men strax efter Skog så ringde Öijer och ville ha sällis då han också släppt och var på väg mot Skog. Så jag vände och mötte upp min hjälpryttare som troget väntade i Skog och passade på att ta ett stiligt idolfoto av mig:



Vi rullade hemåt genom skogen och blev bländade av solen och naturen som är så vacker så här års. Synd bara att min kompaktkamera tappat skyddet runt linsen och har svårt med motljusbilderna (det släpps in för mycket ljust helt enkelt). Men en lite halvdan bild fick jag till i alla fall.


2 timmars snabb distans med 30minuter över 180 i puls fick räcka för idag och jag sitter i soffan och är rätt mör. Att det vankas shopping på stan gör att jag överväger att smygfika lite idag. Tröttkroppen skulle faktiskt behöva lite extra energi en dag som denna.
Avslutar med tre ytterligare naturbilder:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar