lördag 29 juni 2013

Ränneslättbanans status dagen innan

Anlände till ett regningt Eksjö med målsättningen att köra de avgörande stigarna på Ränneslättsturen, som går i morgon och är fjärde deltävlingen i Mitsubishi MTB Challenge. Nu kom jag lite sent och regnet ställde ju också till det. Så det fick bli stigarna runt de två publikplatserna och då också spurtpriserna. Vilket i och för sig är de mest avgörande partierna, så det blev ganska bra ändå. Perfekt inför morgondagen så jag vet vad det handlar om när jag står där och bara pratar till åkarna genom micken. Nedan följer en rapport om läget på banan:

Till att börja med behöver ni inte oroa er för att köra på fel bana (det finns tre alternativ; 78, 41 och 21km), gör ni det så vet jag inte hur ni lyckats:
Denna delning kommer ni till ganska snabbt in i banan

Skulle ni missa vad det stod på skylten i mitten så kommer det ganska snart en stor skylt som säger vilken bana av de tre ni befinner er på. Kanon Eksjö CK!

Stigarna är lika underbara som jag minns dem. Här är ett av banans roligaste parti med 35km kvar till mål. Där det bjuds på doserade kurvor, woopisar och allmänt snabba "flowiga" stigar.

Lycka!

Det regnade lite under min tur idag, men jag klarade mig rätt bra med en regnväst och en cykelkeps.

Appropå regnet och underlaget. Banan håller riktigt bra mot regnet och det var inte många ställen som var vattensjuka. Får vi bara uppehåll i morgon så tror jag faktiskt att regnet gjorde stigarna bättre. De blir mer packade och snabbare av regnet som föll. Men det vill ju till att det är uppehåll under natten och under morgondagen. 
Och det ser ju ut som att det blir uppehåll men med rejäl hög luftfuktighet. Så vi håller tummarna för packade snabba stigar i morgon!

Nu kommer vi ju inte undan ifrån att det finns några blöthål lite här och där. Det gör det alltid. Som här  några hundra meter efter man passerat sista spurtpriset och vätskekontrollen vid skidstugan. Personligen så tror jag på det spåret min cykel står i. Hårt underlag och inte allt för djupt. Det går nog att ta högerspåret också men med risk att få sladd. Vänsterspåret med spänger tror jag inte alls på då spängerna inte ligger fast och är hala. Raka spåret är bästa spåret!

Lagom till jag var klar med min tvåtimmars tur så slutade det regna och solen bröt igenom över tävlingscentrum.

Slutligen, hade ni släppt in den här mannen i blöta leriga cykelbyxor på Stadshotellet?
Sista tipset inför morgondagen är att hålla upp huvudet och titta långt fram, banan bjuder på en hel del snabba och tvära kurvor på stigar som är rätt smala och vegetationen gör det inte lättare att se heller. Så titta förbi de som eventuellt ligger framför er och se långt fram för att vara beredda och kunna göra era spårval i tid. Lycka till!



Förresten så är det inte bara Eksjö CK som kan det där med skyltningen. Militären i Eksjö är rätt duktiga de också. Och ganska passande skylt med 200m kvar till första spurtpriset. Förstörda ben någon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar