tisdag 29 januari 2013

Bli pissad på fötterna och sova med motorcykel

Mitt liv kan vara som hämtat ur en frän amerikansk motorcykel-gangsterfilm... Eller Sons of Anarchy. Men om jag lägger till Konstgräs på Öland i rubrikekvationen så blir det inte många rätt.

Ska vi börja med rubriken så är det förmodligen rätt standrad i en småbarnsfamilj med lite avföring här och där. Det hör liksom till. Idag så lyckades Egon pricka min fot då han gick ut från duchen och ställde sig framför mig och helt sonika började kissa. En annan sak som är rätt standard i småbarnsfamiljer är att man ibland får tänja lite på "regler" för att få lite sömn. Ikväll vaknade Egon tvärt klockan 22:00 och skrek Miiiin!! Förtvivlat. Jag hade redan vid första skriket en klar bild av vad han skrek på. Vår granne gav Egon en leksaksmotorcykel idag som tack för att vi bärt in hans post under två veckor. Och när jag försökte lägga Egon tidigare på kvällen så var jag tvungen att distrahera honom från motorcykeln. Jag var rätt glad över att jag lyckades... Tills Egon vaknade och slingrade sig ur min famn som en hal ål, för att sedan tassandes gå raka vägen in till badrummet och peka på motorcykeln där jag hängt den högt upp på en krok. Det var bara att kapitulera och låta honom somna med motorcykeln i sängen.

Konstgräset då? Idag har jag för andra dagen i rad varit på långväga möte och denna gång i Färjestaden på Öland för att snacka med Ölands båda kommuner, Kalmar kommun, Nybro kommun och Emmaboda kommun. Åter igen var det samarbete och kunskapsutbyte men nu om konstgräs. Fantastiskt att det kan gå så rätt och att östkustkommunerna med lite drag i (och konstgräs) kan träffas över en fika och utbyta erfarenheter. Det blev nämligen en hel del sådana och säkert många uppslag på nya metoder och annorlunda lösningar. Vi i Mönsterås och Emmaboda är de enda med svart granulat, dvs nedmalda bildäck. Och det gör våra planer mjukare, mindre halkiga och lättare att röja fria från snö och is. Det svarta gummit lagrar värmen från solen bättre än det gröna gummit. Och sedan är det svarta billigare så vi kan ha mer/djupare och därmed blir det mjukare plan. Anledningen till att de andra inte har svart är för att deras miljönämnder har sagt nej till detta pga olika anledningar. Men det som de andra inte visste när de skulle anlägga konstgräs och är anledningen till att Mönsterås kan ha svart granulat. Är att det går att extratvätta gummit så att orenheterna håller sig under gränsvärdena samt att det ite dammar. Vanligt svart granulat innehåller 0,1% orenheter mot extratvättat som innehåller 0.01% orenheter. En väldigt stor skillnad.
Och för er som undrar varför Mönsterås inte har värme i planen; för att hålla 3-4grader varmt i planens värmesystem kostar det ca 6000kr/dag om man använder fjärrvärme. Mer värme än så är inte försvarbart att köra på i systemet. Värmen gör inte heller att snön smälter snabbare det gör bara planen mjukare, vilket Mönsterås inte har något problem med. Värme under en konstgräsplan gör även att bara granulatet är varmt, plaststråna leder ingen värme. Och när den kalla luften vid väderomslag träffar den varma gummibädden uppstår kondens på det kalla plaststråt. Kondens som fryser och blir till is = en hal plan som är svår att få isfri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar