onsdag 18 januari 2012

Svullna Ben, Spräckt Byxa, Fontän Spya och 2års firande


Jag börjar från gårdagens träning, närmare bestämt det banspecifika fartpasset mellan 19-21. Vi var fyra tappra vilket var perfekt för sprintövningarna som vi körde i par. Peter Snell och Niclas Brus i ett par och Fredrik Eriksson och jag i det andra. Så ni hör ju redan där att jag fick ta i lite extra.

Vi började med 100/100 i par. Vilket innebär att man öser 110% från en kurva till den andra där man sedan slår åt sidan och växlar fram partnern, vilken i sin tur tar det lugnt och kommer upp högt på nästkommande raka+kurva. Sedan är det 110% igen för denne när man kommer till nästa raka (samma som tidigare partner körde fullt ut på). Och då gäller det som tidigare för den bakom att hänga med sin partner. 8st igångdrag var blev det och således 8 gånger där man skulle fånga rullen på sin partner. Vi körde denna övning 3 gånger och mellan varje gång såg jag dubbelt och suddigt samt mådde rätt illa.

Efter den övningen körde vi teamsprint, dvs 1,5 lugnt högt upp i banan sedan 1varv max för partner 1 vilken slår undan och sedan kör partner 2 nästa varv på max. Tillägget för att göra det extra drygt är att partner 1 som drar igång det hela växlar in på rulle på partner 2 och försöker hålla hans rulle. Denna övning körde vi 3 gånger sedan var min mjölksyranivå i kroppen så mättad och hög att det blev ryggläge med benen högt i ett antal minuter. Ska jag gissa så var nog laktatet i blodet någonstans över 20mmol då det kändes likt mina maxtest på Livi där jag landat runt 21-22mmol som bäst. Och för er som vet känns det och för er som inte vet; ni kan vara lyckliga.

Vi avslutade träningen jag och Fredrik med matchsprint där jag vann båda sprinterna. Vilket var kul, men så accelererar ju Fredrik lite som en segelbåt i motvind också. När han fått upp farten går det dock rätt fort vilket han försökte använda sig av i sista sprinten, då han drog igång med 2 varv kvar. Som tur var så tog jag hans rulle rätt enkelt men jag fick veva på ordentligt för att komma förbi och gjorde så med en ungefärlig decimeter till godo över mållinjen. Buskul och äckligt jobbigt. Så det blev ryggläge igen för min del.

Denna mäktiga och jobbiga träning gjorde mina ben ordentligt svullna, så svullna att jag knappt kom i mina jeans efter träningen. Och nu dagen efter så spräckte jag ett par byxor, vilka iofs redan hade ett litet hål. Men ni förstår vilken mäktig träning det var.

Idag på morgonen så har jag även blivit nerspydd av min son som valde att lägga en fontänspya för första gången i sitt liv. Han gjorde det direkt efter morgonvällingen vilket resulterade i att både han och jag blev helt nedspydda. Ett härligt sätt att starta sin morgon på. Efter detta lade han två fontäner till innan han hade fått nog. Sedan har stackarn varit lite hängig hela dagen men han har tack och lov fått behålla allt. Vilket jag hoppas att Jenny och Jag också får...

För vi firar nämligen idag två år tillsammans. Vilket vi firar med vår egen lyxlax; på en bädd av spenat, täckt av parmesan tillsammas med grädde och gratinerad i ugn. Till efterrätt blir det hallon och blåbärspaj med polka-glass och vaniljsås till. Festligt värre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar