söndag 2 december 2012

Vinterdäcksmontering i minus fem och snöstorm...

... Jaja ok det var väl inte fullt så farligt, men det var bra drygt att slänga på de nyinköpta vinterdäcken på mamma och pappas Volvo. De är nere på Cypern och har det gott... Se pappas uppstudsiga klistermärke, nedan, som hånade mig hela timmen som jag höll på...

Varför gjorde jag detta så sent då? Jo däcken inköptes i förra veckan och levererades i mitten av denna. Och det var först nu i helgen jag hade tid att montera dem. Självklart så kom ju värsta snöstormen lägligt till idag och härliga minus fem som frosting på kakan, så att säga. Men som tur är fanns det utrymme i vårt lilla kallgarage som vi hyr. Så där inne brottade jag loss sommadäcken och så skulle jag montera de nya icke volvofälgarna... Gick väl sådär. Rostig kontaktyta på volvons axel och för tighta hål på fälgarna var ingen hit, orginaldelar har sina fördelar (dåligt Göteborgsskämt). Men efter lite stålborstbehandling, en hel del fett (på axeln och kopparpasta på bultarna) samt korsåtdragning. Så satt fälgarna där i alla fall. Blev rätt snygga på faktiskt. Hoppas föräldrarna får av dem inför sommaren nu bara...

Nu kanske ni tror att jag tycker detta är pest och pina, men det gör jag faktiskt inte. Jag tycker sådana här uppdrag är rätt kul faktiskt. Speciellt om det är lite jävligt och kallt. Jag tror att det är något jag fått från cyklingen. Har man kört ett distanspass halft väggad och med snöblandat regn i 3 av 4 timmar, och på något skumt sätt njutit av det efterråt. Ja då är det rätt skoj att skifta däck i minus fem och snöstorm.



1 kommentar:

  1. Haha, jag kan förstå det! Ju större utmaning desto mer tillfredsställande är det när man väl lyckats!

    SvaraRadera