måndag 28 februari 2011

VelodromVrooomat!

Åh vad skönt det är att träna, det ger en så skön boost. Körde nivå 1-3 passet idag mellan 18.00-19.30 och vi blev två grupper, en snabb och en lite mindre snabb. Det är rätt skönt att man kan vara med oavsett fysisk nivå.

Vi i snabba kastade oss direkt in i 8minuters intervaller som stadigt ökade (hastighet) eller sjönk (Tid per varv). Det gick snabbare och snabbare i alla fall efter varannan minut. Dock så startade vi på 16.5 tempo och det är svårt att göra så mycket snabbare tider längre fram då. Men vi försökte och landade på 15 mot slutet i alla fall. Det hade nog varit bättre om vi höll oss på 18 som uttalat i början. Nästa 8a så höll vi lite bättre men det trissades friskt ändå. Mysigt för en trött cyklist som mig.

Sedan slaktade jag mig själv när vi "Tog halvvarv" till gruppen framför. Övningen går ut på att två grupper lägger sig mitt i banan med samma avstånd till varandra. DVS att båda grupperna passerar mitten samtidigt fast på vardera sida av banan... Förstår ni?
Sedan är det upp till cyklisten längst fram i varje led att på kort visselsignal gå ikapp nästa led. Givetvis åker man längre än ett halvvarv då. Men vi har inte något bättre namn på övningen.

Jag körde i alla fall mig sönder och samman på den övningen. Dock fick jag in en bra linje nere på svart i högfart i alla fall. Vilket var målet. Succé!

Vi avslutade med att kötta sönder oss med en fyra efter det också. Vilket smakar fint i benen nu. Velodrom är verkligen det bästa för att motivera hög fart och optimalt trasiga muskelfibrer.

Nu ska jag äta lite popcorn så att jag återhämtar mig optimalt. Hade suttit bra med en öl också, det ska vara nyttigt säger de som vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar