söndag 3 maj 2009

Formtopp på G?

Filips Gdis är slut. Foto: Pappa Henrik

Igår bestämdes det att de som ville skulle samlas klockan 9 på posten för lite härlig distans. Jag blev själv där då alla andra ställde in. Men det gjorde inte så mycket, då fick jag tillfälle att slipa på sittställningen och klossinställningen. Högerklossen har som en bonus, nu under ryggproblemstiden, börjat flytta på sig. Och det har inte gjort min rygg gladare.

Men nu verkar det som att jag har fått ordning på den och även satt den rätt i förhållande till vad jag tror är Q-leden på foten. För den heter väl så; Caput metatarsale, Mellanfotbenets distala rundade del?

Jag tog i alla fall en fin runda via Haghed till Bjursås och sedan vidare mot Sågmyra och sedan banvallen hem. Mitt ute där i skogen fick jag ett sms om att det var fotosession på Jungfruberget/Punkaberget. Så jag styrde kosan ditåt istället för att skarva för att samla fler timmar. Under min färd mot Punkaberget så noterade jag min låga puls. Jag körde i sned lätt motvind och ändå var det inga problem att hålla mig över 30km/h på grusväg... samtidigt som pulsen pendlade mellan 110-130.

Jag har ju haft nästan en hel vilovecka sedan förra helgen för att vila upp ryggen. Och innan dess hade jag ganska hård intervallträning plus tävlingar. Sköter jag nu mina kort rätt så kan jag kanske vänta mig en formtopp om ca två veckor. Helt ofrivilligt så ligger Billingeracet ganska lämpligt till. Det vore ju toppen om korten stämmer tills dess. Eller så tappar jag allt den tävlingsfria helgen 16-17 maj.

Rejäla formtoppningar är inte min starka sida, de kommer mest ofrivilligt. Men jag märker när de är på väg i alla fall. Mindre toppningar är lättare att styra. Men sådana som man bara flyger fram av utan att ta i, när allt går av sig själv. Som vid Lida Loop 2007, då jag var tvåa. Ja de är svårare för mig att styra över. Jag längtar så till nästa gång jag får till en rejäl formtopp.

På Punkaberget väntade Henrik Öijer med sin nya d80 och väntade på att få lära sig mer om vitbalans och sportfoton. Jag ställde så gärna upp som modell och fick mig lite roligare mängdcykling på liten yta istället för att köra runt kommunen. Så ikväll när jag fått över och pillat lite med korten så kan ni få se lite fin cykelkonst.

2 kommentarer:

  1. Får du ordning på ryggen? Eller på sittställningen så ryggen och resten av kroppen blir nöjd?

    SvaraRadera
  2. Det är nog lite både och faktiskt. Det är svårt att säga varför ryggen havererade. Förmodligen var det en blandning mellan överansträngning, sittställning och kallt väder. Eller så var det bara dags helt enkelt.
    Förhoppningsvis får jag ordning på både rygg och sittställning så hela jag är nöjd =D

    SvaraRadera