torsdag 12 augusti 2010

Cykelvasan materialvalspecial

Rolig titel det där tycker jag. Hur som helst. Jag har fått några frågor på val av material på min mail sedan vi körde testet på Cykelvasan i tisdags. Så här tänkte jag ge mina 50 öre om vad som kan vara bra och vad som kan vara snabbt på Vasan.

För det första så är banan bättre i år och även att det regnade och hade regnat innan vi körde banan så var den inte alls så mjuk och trög. Däremot så kan den bli blöt efter ett par hundra passager på vissa ställen om det regnar på tävlingsdagen. Det kan även bli lite lerigt på ett eller två ställen om det är så. De första hundra-nånting snabba kommer dock att få det relativt hårt hela vägen. Och de långa mjuka barkpartierna är borta så där slipper man sjunka ned. De fina människorna på Vasaloppet har plogat bort lite bark och lagt grus enbart för Cykelvasan. Det kallar jag ambition och hänsyn. För Vasaloppet på skidor är fortfarande mycket större än Cykelvasan.

Med det sagt om banan så finns det två vägar att gå. En safe och energisparande väg och en lite risky och energitappande väg. Antingen kör man sin MTB med dämpare och lite bredare däck och väntar in vädret till på lördag.

Safe:
MTB med dämpare och breda däck är det som gäller här. Då sitter man bekvämt och sparar energi då det inte blir så stötigt.
Blir det blött och man är bland dem under 400 strecket så bör man fundera på om det inte bör vara lite mer nabbar i däcket. Typ Continental Speed King om man vill ha bra fäste men ändå rulla hyffsat. Eller så kan man köra däck av typ Vredestein Black Panther (Xtrac) som både har lite fäste men rullar riktigt lätt.
Är det dock torrt så funkar det bäst med däck av typen "Semi Slick", Schwalbes Fast Fred är en klassiker som också är lätt. Tänk på om ni kör med lättaste varianten att ni har nya fräscha däck då de lättaste däcken i detta segment är ömtåliga.
Tänk också på att om ni kör med tätningsvätska i däcken så bör ni inte ha punkterat (och vätskan har tätat) på de däcken ni ska tävla med. Det skulle jag avråda helt från. Då däcket blivit försvagat och en tätning inte är så säker.
För er som kör tub så är banan väldigt säker och det enda extra ni kan behöva är en skumpatron, dock så tvekar jag att någon av er ens kommer att punktera... Om ni inte schabblat till det själva förstås.

Risky:
För dem som vill åka riktigt fort och har energi att ge/slösa så är det helstel MTB som gäller. Gärna med 29" hjul och smala däck. Vill man ha det riktigt lätt så kan man köra fälgbroms också och då kan man köra riktigt lätta hjul.
Kör man likt ovan så rekommenderar jag lätt nabbade däck (om ni kör smala och 29"), alltså inte "Semi Slick". Även om det är torrt. Det rullar så bra ändå och med den lilla anläggningsytan som blir med stora och smala däck kan det vara bra med lite mer nabbar för fäste.
Här rekommenderar jag tubdäck starkt då ni kan köra med mycket lägre däckstryck (runt 3 bar om ni vill vara safe och 2,5 bar om ni vill vara risky, gäller er run 70-85kg). Och tubdäcken är även lite mer punkteringssäkra.

En "hel-risky" MTB kan se ut som Jeppe 77s Gigantiska monster:
Som ni med tränat öga ser så kör Jeppe med högprofilshjul = Areo. Det är även Tufo Cubus fram och Primus bak. Riktig lätt var cykeln också och höll hela sträckan mellan Sälen och Mora.

Om jag kommer hem i tid från jobbet i kväll så levererar jag massa bilder från dagen då vi testade banan också. Lycka till för er som kör på lördag!

1 kommentar:

  1. Tack för ett jättebra inlägg Oscar!
    Raka besked nu slipper jag vela fram och tillbaka...
    /PB

    SvaraRadera