torsdag 7 oktober 2010

Exemplariska tänder till tandläkarens förtret

Tandläkaren (t): När gjorde du senast en undersökning?
Jag (j): Hmmmm när jag var 18? (sanningen är nog att jag förmodligen var 16-17)
T: (skakar på huvudet) använder du tandtråd?
J: Nej jag har inget behov av det.
T: (suckar och skakar på huvudet) Alla behöver använda tandtråd. Äter du sötsaker då?
J: Nä inte så värst, men jag dricker kaffe med socker.
T: Hmmm... Det gör inte så mycket, kaffe är bra för tänderna. Nu ska vi se om det är några skador...

Efter att hon förgäves rotat noggrant och pedantiskt runt alla tänder så konstaterar hon att jag:
1. Har utmärkta tänder och ett mycket friskt tandkött.
2. Inga större hål (två små som förmodligen läker av sig själv)
3. Inte behöver använda tandtråd.

Det senare sved nog rejält för henne att konstatera. Hon var mycket förvånad av min fräscha mun, men tandtråden hade hon svårt att förstå. Jag fick lova att inte sprida det, att jag inte behöver tandtråd alltså (det gick ju bra)... För alla behöver använda tandråd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar