söndag 30 augusti 2009

Nutritionslära om att skapa gas


Som mina kära läsare vilka av er som är cyklister kanske vet. Så blir man lite ostabil i magen efter en lång och hård tävling. Och särskilt om det har varit lite kallt om magen.

Varför? Jo oftast så äter man en bra frukost ca 3-2 timmar innan start. Sedan "äter" man inte mer än några liter sliskig sportdyck och gel (jag åt 5 igår), kanske en energibar på sin höjd om det är lopp över 5-6timmar. Vid riktiga mtb-långlopp så är man ute runt 4 timmar. Och sedan kommer man i mål. Då kanske man klämmer i sig någon gratis bulle eller två (igår tog jag faktiskt 6st gifflar). Sedan tar jag i alla fall en väl avvägd "shake".

Efter det så bjuds det allt som oftast på en gastronomiskt komponerad pastasallad. Igår bestod den av (i storleksordning): Lök, Ost, Skinka, Pasta, Grönsaker. Har man sedan en lång väg att åka hem, eller som jag igår; är lat. Så blir det ofta snabbmat i form av pizza, hamburgare eller liknande. Har man flyt får man denna första ordentliga måltiden 8-9 timmar efter ens frukost. Jag fick min pizza 11 timmar efter frukost.

Allt detta är inte bara ett bra recept på hur man håller igång intaget av energi och hur man återhämtar sig bra vid tävling. Utan det är också ett mycket bra recept på hur man skapar optimalt med gaser och en lite otrevlig stämning för omgivningen. Vissa reagerar snabbare än andra och vissa lite långsammare. Jag tillhör de senare. Och för att bota det hela så blev det ärtsoppa med vitlöksbröd idag. Maria är inte rädd om livet hon heller, då det var hennes val av middag.

3 kommentarer:

  1. Idag har jag totalt ätit: 3 tårtbitar, 6 mackor, 1 varma koppen och en näve godis. hur många nutritionspoäng får jag?

    oavsett hur dåligt du äter finns det alltid någon som är värre... ang dina mastodontinlägg förresten: kvalle kan inte mätas i mängd.

    SvaraRadera
  2. Du får 7 tårtbitar av 10 möjliga. Hade du haft lite bönor i kosten också så hade det blivit full pott.

    Jag tyckte inte jag åt så dåligt, utan ganska bra faktiskt. Gasoptimalt. Fast det intressanta var att ärtsoppan och vitlöksbrödet slog ut gasutsläppet igår.

    SvaraRadera
  3. Förresten Micke, menar du att detta gasinlägg inte har någon kvalité? =)

    SvaraRadera