måndag 24 augusti 2009

Att göra en Jone

Okej att göra en Jone är inte att bajsa mitt på vägen som Henrik "bajshumorn" Öijer tror. Nej det är att markera sitt revir på vägen. Så nu var det sagt. Jone är fin. Och då var det sagt också.

Idag tog jag hojen och brände ut på LLSM-banan när det visade sig att jag gjort klart dagens jobb tidigare än väntat. Solen sken och hojen tiggde om att bli grusvägssmiskad. Jag var inte sen att ge efter.

Benen tuggade på lite halvhjärtat den första biten från Falun innan jag gick på banan vid Lundbergs fäbodar, precis där Törnbergs stig(väg) korsar vägen. Sedan fortsatte jag att mala på lite längs grusvägen in mot Bjursås. Efter lite sick-sackande svängar på humörhöjande stigar så var jag ganska snart inne i Bjursås. Och påväg ut därifrån så började benen svara lite bättre.

När jag väl kom in i skogen igen så blev det väldigt blött väldigt snabbt. Det regnade massor i fredags och allt vatten höll nu på att rinna av bergen, som det finns gott om i Dalarnas Schweiz. Ni som ska köra LLSM, bered er på vatten i stora lass. För banans stigar används också som små bäckar.

Hälften in i passet blev jag energitrött och klämde en bar. Sedan tuffade benen på igen. Men jag verkar inte hitta den där energin som fanns innan Cykelvasan... än. Men jag vet att den finns där. Jag vet också att Vasan, plus väggpasset, plus sent jobb under veckan som gått. Har slitit på kroppen. Och det finns ännu gott om tid till Finnmarksturen för att kroppen ska få återhämtning.

Det blev 3.30 på pulsklockan idag, men tyvärr ingen puls. Det verkar som att bandet har gett upp trots nytt batteri. Eller så är det klockan som behöver ny energi... Om man bara kunde byta batteri i kroppen också...

Jag utförde även ett test av ett nytt plagg idag. Ett plagg som ska ge mer energi och som faktiskt levererade över förväntan idag. Så jag kör med två sådana plagg på Finnmarksturen. Det kommer ge mig ett bra försprång mot alla andra. För det är ingen mer än jag som kör med detta plagg.

(mobil)Bilder från idag:


Långlopp i Falun innebär klassisk Falustenkista.

Och nej det går inte att undvika stenkistor i Falun.
De är det bästa vi vet.

1 kommentar:

  1. Nej, inte bajsa mitt på vägen. Men bajsa under träning. Minns lagtempot för något år sedan. Jone försvann hastigt in i skogen och sågs inte mer igen den dagen... Klassisk Jone.

    SvaraRadera