tisdag 13 mars 2012

T3nat FTW

Jobbade bara över 40minuter till 16:40 idag så det fanns gott om tid till att handla och sedan leta upp alla cykelkläder och dra ut på en vända i skogen innan skymning. Jag kom lite innan 18 så det blev lite försent men det gick väldigt bra då det var klarblå himmel och solen sken länge.

Men längst ut på rundan så hade det ändå skymt så pass att det var lite halvspännande att gissa djup och höjd på hindren. Och just i det ögonblicket när jag insett det och bromsat lite extra så skrämde en älg med tillhörande kalv. Tack vare mina skrikande bromsar så slapp jag köra in i dem eller bli ihälstångad. Är nog första gången jag tyckte det var skönt att bromsarna skrek. Men självklart slutade de ju skrika efter den incidenten då jag blev extra nojjig att köra på dem igen där i mörkret. Så jag åkte runt och tjoade i skogen där för mig själv...

... Trodde jag, för mitt inne i det mörkaste partiet så kommer det en lampa farandes från djupet av urskogen. Där kom en orienterare som undrade var jag hade mina lampor. Fick ur mig något om att det inte var tillräckligt mörkt än. Så två älgar och en orienterare med pannlampa på första turen i Småland. Det är mer älg och orienterare med pannlampa än vad jag mött i Falun under mina 9år konstigt nog. Rikt djurliv och... ja orienterare med pannlampa?

Det blev hur som 45minuters flåsjakt på MTBn med ett dopp av en sko i ett av de fyra navsdjupa blöthålen jag var tvungen att komma igenom. Och för en gång skull så hade jag på mig mitt pulsband. Tänkte att det skulle vara kul att mäta min puls och tid igen nu när jag inte har så mycket annat för mig. Tänk om jag kanske till och med kan få till lite uppbyggande träning och kan bli lite snabbare?

Pulsdata:
Tid: 45min
Maxpuls: 180bpm (högt busen, då mitt max ligger på ca 188bmp om inte lägre nu när jag är gammal)
Medel: 164bpm
"Intervall 1" (innan älg): 18min, 164bpm medel, 177bpm max
"Intervall 2" (efter älg): 7:45min, 153bpm medel, 177bpm max
"Intervall 3" (efter orienteraren): 7:38min, 174bpm medel, 179bpm max
"Intervall 4" (race hem): 5:25min, 174bpm medel, 180bpm max 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar